اختصاصی

آقای وزیر منتظر استیضاح باشید

یادداشت، ابوالقاسم فرجی/ اگر به بندهای تفاهم نامه ژنو خوب دقت کنیم، می بینیم که بازی برد- برد جای خود را به بازی برد- باخت داده است، بردی که آمریکا توانست امنیت اسرائیل را برای سالهای زیادی تامین کند و به نظر می رسد ما تا شکستی بزرگ فاصله چندانی نداریم.

برداشته شدن تحریم آن هم در چند نکته و مورد کوچک نشان از برد و حتی تساوی در این زمینه ندارد، چرا که آمریکا حتی چند روز هم به تعهدات خود در این تفاهم نامه ! پای بند نبود و با اعمال تحریم های جدید به نوعی به نقض آن پرداخت، البته در ذیل به چند نکته اشاره می کنیم که نشان می دهد تحریم های اعمال شده از سوی این کشور کم بی مورد هم نبوده است.

در این مذاکره سه مرحله تنظیم شده بود، هدف، گام اول و گام دوم. در مرحله هدف دست یابی به بازی برد – برد ملاک بود، آمریکا به دنبال تامین امنیت اسرائیل بود و یقین پیدا کنند که ما دنبال سلاح نظامی نیستیم که به هدف خود دست یافت اما برد ما عادی سازی پرونده ما در شورای امنیت ملی بود، به عقیده ظریف تمام تحریم های ما به علت این بود که پرونده ما به شورای امنیت فرستاده شد، خب زمانی که این پرونده برگشت کند تمام تحریم های نفتی و بانکی ما عادی می شد.

در ژنو ۲ پس از کشمکش های زیادی توافق نامه امضا شد اما ۱۰ درصد اختلاف وجود داشت اما در ژنو ۳ تفاهم نامه به طور کل امضا شد.

مهمترین جملات این تفاهم نامه به صورت زیر است:

هدف این مذاکره این است که مایقین پیدا کنیم که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز باشد.

۱-  در این توافق نامه آمده است که نیمی از غنی شده ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تهران و بقیه به ۵ درصد تبدیل شود. کمی به این آمار توجه کنیم، اگر کشوری ۲۷۰ کیلوگرم غنی شده ۲۰ درصد، ۱۰ تن ۵ درصد و ۲۰ هزار سانتریفیوژ داشته باشد به نقطه گریز یا جهش می رسد یعنی آن کشور می تواند ظرف ۲ هفته بمب اتمی ۲۵ کیلویی با غنای ۹۵ درصد تولید کند. با این اوصاف اولین تعهدی که دادیم این است که کلا ۲۰ درصد را متوقف کنیم.

۲- پسماندهای این مواد را نیز نباید بازفراوری کنیم.

۳-ایران در این ۶ ماه غنی سازی بیش از ۵ درصد را نخواهد داشت.

۴-هیچ پیشرفتی در تاسیسات سوخت نطنز ایجاد نکند، یعنی در طول ۶ ماه به سانتریفیوژهایی که وصل شده و غنی سازی انجام نمی دهد گاز یو اف سی تزریق نگردد.ما در نطنز بیش از ۱۸ هزار سانتریفیوژ داریم، به ۹ هزار گاز تزریق خواهد شد و طبق تعهدی که دادیم نباید به بقیه گاز تزریق کرد.

۵- هیچ سانتریفیوژ جدیدی نباید در نطنز نصب گردد، در سه ماه اول امسال ۱۸۰۰ سانتریفیوژ نصب کردیم اما بعد از انتخابات فقط ۴ عدد که آن هم به دلیل خرابی تعویض گردید.

۶- در اولین ۶ ماه ایران در مقام تعویض سانتریفیوژ از همان نسل قدیمی باید تعویض کند.

۷- هیچ پیشرفتی در تاسیسات غنی سازی سوخت فوردو انجام نگردد. در حالیکه می دانیم فردو برای ما بسیار مهم است.

۸- ظرفیت غنی سازی در فردو پیشرفت نداشته باشد.

۹- سه قسمت از چهار قسمت فردو تعطیل شود.

۱۰- بین آبشارهای فردو ارتباطی برقرار نباشد.

۱۱- در طول اولین ۶ ماه ایران در فردو سانتریفیوژ را از همان نسل جایگزین نماید.

۱۲- ایران هیچ پیشرفتی را در راکتور اراک ایجاد نمی کند، باید بدانیم که رهبری ۴ خط قرمز را برای مردان دیپلماسی ما ترسیم کرده اند که یکی از آنها راکتور اراک است، اما آنها دو دستی آنرا تقدیم کردیم.

۱۳- تبدیل مواد یو اف سیکس با غنای ۵ درصد به اکسید.

۱۴- مراکز جدید برای غنی سازی ایجاد نشود.

۱۵- فعالیت های مربوط به توسعه تا حدی مجاز است که به قصد انباشت اورانیوم غنی شده نباشد.

۱۶- بازفراوری و ساخت مکانی که توانایی بازفراوری داشته باشد مجاز نیست.

۱۷- نظارت ها بیشتر شود، ارائه اطلاعات ظرف سه ماه با آژانس بین المللی برای تمام برنامه های تاسیسات هسته ای ایران.

۱۸- توصیف و شرح هر ساختمان که در هر سایت هسته ای وجود دارد.

۱۹- توصیف و شرح میزان سطح فعالیت هایی که در هر مکان مربوط به فعالیت های خاص هسته ای انجام می شود.

۲۰- ارائه اطلاعات مربوط به معدن اورانیوم

۲۱- ارائه اطلاعات مربوط به کارخانه های تولید اورانیوم.

۲۲- ارائه اطلاعات مربوط به مواد منبع

۲۳- تسلیم یک پرسش نامه به روز شده از اطلاعات طراحی راکتور اراک به آژانس.

۲۴- برداشتن گام هایی در موافقت با آژانس در جهت اعمال پادمان در رابطه با راکتور اراک.

۲۵- زمانی که بازرسان آژانس برای راستی آزمایی اطلاعات معین، اطلاعات موقت و بازدید فیزیکی و اطلاعات بدون بازدید باید بتوانند به دوربین هایی که آفلاین هستند دسترسی داشته باشند.

۲۶- بازرسان آژانس باید دسترسی مدیریت شده به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ داشته باشند.

۲۷- بازرسان آژانس باید دسترسی مدیریت شده به کارگاه های رتور سانتریفیوژ داشته باشند.

۲۸- بازرسان آژانس باید دسترسی مدیریت شده به معادن و کارخانجات اورانیوم داشته باشند.

این ها بخشی از مواردی بود که آمریکا و گروه ۱+۵ توانست از ایران بدست آورد، حال به دستاوردهای خود در این مذاکرات نگاهی می اندازیم:

۱-تحریم بیشتری علیه ملت ایران انجام نپذیرد.

۲- به ما اجازه دادن که روزانه یک میلیون بشکه نفت را به کشورهای دیگر بفروشیم و از این مقدار کمتر نشود.

۳- از ۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در دنیا ۸ میلیارد دلار به صورت قسطی طی ۶ ماه به ایران پرداخت نمایند. در حالیکه پول برای ایران است و به صورت ناجوانمردانه به ما نمی دهند پس از این تفاهم نامه ۸ میلیارد و آنهم به صورت قسطی به ما پرداخت نمایند.

۴- ۲۰ درصد پول حاصل از فروش نفت را به ایران پرداخت نمایند.

۵- صادرات و واردات طلا و فلزات گرانبها را هم آزاد کرده اند.

۶- صادرات پتروشیمی را نیز برایمان آزاد گذاشته اند.

۷- از پولی که به حق برای ایران بود و بلوکه گردیده اجازه دادند تا بدهی خود به سازمان ملل را پرداخت کنیم و همچنین بدهی ۴۰۰ میلیونی خود به دانشگاه های غرب را پرداخت نمائیم.

این ها تقریبا مجموع آن چیزی بود که دادیم و گرفتیم، حال با این همه امتیازاتی که غرب از ما گرفته است و ما نیز بسیار کم و در حد چند تحریم از بسیاری از حقوق به حقه خود کوتاه آمده ایم آیا می شود طرف غربی را برای اعمال تحریم های آتی مقصر دانست؟

همانطور که همه می دانیم این نحوه مذاکره یکطرفه و به سود همتای غربی مردان دیپلماسی ایران بوده و با عزت و مقاومت ملت تناسبی ندارد.

به نظر بسیاری از کارشناسان در این شرایطی که در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بنا بر فرموده رهبری قرار داریم، دولت تمام توان و انرژی خود را برای بدست آوردن که نه از دست دادن این امتیازات کرده است اگر کمی برای تحقق حماسه اقتصادی می کوشیدند به نظر می رسید دیگر نیازی نبود این چنین دست های خود را به سوی آمریکا دراز کرده و حق ملت ولایی ایران را خودمان لگد مال کنیم.

در اینجا لازم و ضروری است که مجلس محترم جمهوری اسلامی که متشکل از نمایندگان مردم ایران عزیز است به پای کار آید و از دادن تذکر، کارت زرد و گرفتن خطا دست بردارد و کمی جدی تر با مسئله برخورد نماید.

 مجلس باید با مردان دیپلماسی و مذاکره کنندکان به ویژه آقای ظریف کمتر نرمش به خرج دهد و ایشان را استیضاح نمایند که این خواسته به حق مردم  است و از ادامه راه داد و نگرفت این مذاکره می تواند جلوگیری کرده و مردان قوی تری از این گروه وارد میدان شده و وظایف خود را مطابق با فرموده های رهبری و خطوط قرمز ترسیم شده از سوی ایشان و خواسته ملت عزیز ایران به بهترین شکل ممکن به انجام برساند.

و در پایان توصیه ای به آقای ظریف می کنم و آن این است که شما ادامه دهنده راه بسیاری از شهدا و افراد بزرگی هستید که تمام عمر و جان خود را برای احتزاز پرچم ایران خرج کرده تا این کشور به این نقطه اوج برسد، بدانید که با این طی طریق از مسیر شهدا مخصوصا شهدای هسته ای خارج شده اید و همواره مرگ را به یاد آورید چرا که روزی محشور خواهید شد و باید پاسخگو باشید.

مردان دیپلماسی ایران ، بدانید آمریکا به فرموده امام شیطان بزرگ است و حتی در دوستی و آرامش هم نباید دست در دست شیطان گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا