کاکتوس‌های بیابانی پرورش بدیم

به گزارش بصیرنیوز،

کاکتوس‌های بیابانی همان کاکتوس‌های سنتی هستند.به نقل از فوت و فن همان‌هایی که پوشیده از خار و مو اند و نقاشی کارتونی آن‌ها را در همه جا می‌بینیم! اما به راستی روش صحیح پرورش آن‌ها چیست؟

 

فوت و فن پرورش کاکتوس‌های بیابانی

 

وقتی نام کاکتوس به گوش‌مان می‌خورد، تصویری که در ذهن اکثر ما نقش می‌بندد، عموما تصویر یک کاکتوس بیابانی است. این گیاهان خیلی مهربان نیستند! اگر شک دارید یکی از آن‌ها را در دست بگیرید تا با تیغ‌های تیز خود از شما پذیرایی کند! اما به جای آن ظاهری خاص و خیره کننده دارند و بعضی از آن‌ها زیباترین گل‌هایی که می‌توانید در بین گیاهان ببینید را تولید می‌کنند.

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، کاکتوس‌های بیابانی یکی از سرسخت‌ترین گیاهان هستند. اما این به آن معنی نیست که آن‌ها را کاملا فراموش کنید و به حال خود رها کنید. امروزه گونه‌های بسیار مختلفی از آن‌ها در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد که همگی‌شان نیاز‌های کم و بیش مشابهی دارند.

بعضی گونه‌های کاکتوس بعد از ۳ تا ۴ سال گل می‌دهند، بعضی زمان بیشتری نیاز دارند و برخی هم اصلا در داخل خانه گل نمی‌دهند.

به هر صورت، برای داشتن کاکتوس‌های بیابانی سرحال این چند نکته ساده را رعایت کنید و دیگر نگران آن‌ها نباشید!

– نور

نور زیاد و قوی خورشید، به خصوص در فصل زمستان، برای داشتن کاکتوسی سالم ضروری است. البته بعضی گونه‌ها ممکن است در برابر آفتاب شدید تابستان سوختگی پیدا کنند.

– دما

در طول فصل رشد، کاکتوس بیابانی به هوایی گرم و خشک نیاز دارد. در فصل زمستان، گیاه دما‌های کمتری را ترجیح می‌دهد. بسیاری از کاکتوس‌ها، در زادگاه خود درون بیابان‌ها به هوای خیلی سرد شب‌های فصل زمستان عادت کرده اند. اما در کل بهتر است آن‌ها را از معرض سرمای زمستان و باد‌های سرد حفظ کنید.

– آبیاری

در فصل زمستان و بهار، زمانی که گیاه به چابکی رشد می‌کند و گل می‌دهد، خاک کاکتوس‌تان را به محض خشک شدن آبیاری کنید. در هنگام آبیاری در این فصل، مطمئن شوید که تمام خاک گیاه به خوبی خیس شده است (برای اطمینان می‌توانید گیاه را تا زمانی که آب از سوراخ‌های زهکش گلدانش سرازیر شود آبیاری کنید). در طول فصل زمستان که زمان استراحت گیاه است، آبیاری را تقریبا متوقف کنید، حتی می‌توانید تنها زمانی گیاه را آبیاری کنید، که نشانه‌های پژمردگی را در آن دیدید.

قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

– خاک و تعویض گلدان

کاکتوس بیابانی را در خاک‌های مخصوص کاکتوسی که زهکشی خوبی دارند بکارید. اگر خاک کاکتوس مناسبی پیدا نکردید، خاک گلدان‌های معمولی را با مقداری مواد غیر ارگانیکی مانند پرلیت مخلوط کنید تا زهکشی و اکسیژن رسانی خاک بهبود یابد. همانطور که می‌دانید کاکتوس‌ها گیاهانی آرام رشد هستند و خیلی کم نیاز به تعویض گلدان پیدا می‌کنند. همچنین به خاطر داشته باشید بسیاری از گونه‌های کاکتوس در گلدانی که برایشان کوچک است، بهتر گل می‌دهند.

– کود دهی

برای کود دهی کاکتوس‌تان در فصل رشد، از کود‌های مخصوص کاکتوس استفاده کنید.

– مشکلات رایج

رایج‌ترین خطری که کاکتوس‌های بیابانی را تهدید می‌کند، آبیاری بیش از حد زمستانه است. این مسئله باعث پوسیدگی ریشه، طوقه و یا نوک گیاه می‌شود. اگر پوسیدگی در گیاه پیشرفت کرده است، ممکن است مجبور باشید قسمتی از گیاه را ببرید و گیاه جدیدی از آن به وجود آورید، و یا اگر بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد، بهتر است کل گیاه را دور بیاندازید.

کاکتوس‌ها همچنین به حمله آفاتی مانند شپشک‌ها و کنه‌ها هم حساس هستند. برای درمان کاکتوس‌هایی که آغشته به این آفات شد اند از سموم مخصوص این آفات استفاده کنید. البته بهتر است از سموم ارگانیک بهره ببرید تا هم از شر این موجودات مزاحم خلاص شوید و هم به گیاه و محیط زیست‌تان آسیب کمتری برسانید. طرز تهیه سموم ازگانیک در مطالب قبلی بخش طبیعت آمده است، از آن‌ها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا