۳ نقش ویتامین D در سلامت بدن

به گزارش بصیرنیوز،

ویتامین D. که یک ویتامین محلول در چربی است، برای سلامتی انسان ضروری می‌باشد. این ویتامین کمک به افزایش سوخت و ساز بدن کرده و جذب کلسیم و فسفر را راحت می‌کند. در ضمن، برای جذب ویتامین D. کافی است روزانه مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در معرض مستقیم نور خورشید قرار گرفته تا این ویتامین از طریق پوست جذب شود. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت زندگی آنلاین می‌خوانیم.

۳ نقش ویتامین D در سلامت بدن

نشانه‌های کمبود ویتامین D. بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین D. نرمی استخوان و راشیتیسم می‌باشند که به ترتیب در بزرگسالان و کودکان رخ می‌دهند.

نشانه‌های اصلی بروز نرمی استخوان عبارتند از: افزایش میزان شکستگی در استخوان، کج و سنگین راه رفتن و ضعف ماهیچه ای. همچنین، علائم بروز راشیتیسم دست و پا‌های قوسی شکل می‌باشند.

منابع غنی ویتامین D. نور خورشید مهم‌ترین منبع ویتامین D. می‌باشد. در واقع، اشعه ماورای بنفش نور خورشید باعث افزایش سرعت تولید ویتامین D. در پوست می‌شود.

برای تامین ویتامین D. لازم، روزانه کافی است به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیریم. علاوه بر این، ویتامین D. در خوراکی‌هایی مثل ماهی خال خالی، ماهی ساردین و ماهی آزاد، یافت می‌شود.

همچنین منابع غذایی دیگری مثل کره، زرده تخم مرغ، روغن جگر ماهی کاد، ماهی روغنی و شیر غنی شده، شامل میزان قابل توجهی از ویتامین D. می‌باشند.

فواید ویتامین D. در سلامت بدن

معالجه راشیتیسم

ویتامین D. کمک می‌کند تا سطوح لازم کلسیم و فسفر در بدن به خوبی کنترل شود. در صورتی که بدن با کمبود ویتامین D. مواجه شود، مجبور است هورمون‌های دیگری را تولید کند تا فسفر و کلسیم لازم از استخوان‌ها آزاد شوند. در نتیجه، این امر منجر به نرم شدن استخوان‌ها می‌شود.

بیماری راشیتیسم با عکسبرداری و عبور اشعه ایکس از استخوان پاها، شناسایی شده و با تشخیص پزشک و مصرف مقدار مناسبی از مکمل خوراکی ویتامین D، کاملا برطرف می‌شود.

البته، گاهی اوقات پیش می‌آید که کودک در معرض نور خورشید به اندازه کافی قرار گرفته است، اما باز هم دچار بیماری راشیتیسم است.

در این صورت کمبود کلسیم موجب این بیماری شده که با تجویز مقدار مناسبی از مکمل کلسیم، به همراه ویتامین D. بیماری کاملا رفع خواهد شد.

معالجه نرمی استخوان در بزرگسالان

استئوکلاست‌ها سلول‌های پاکسازی کننده و استئوپلاست‌ها سلول‌های بازسازی کننده استخوان‌ها می‌باشند. همچنین، بافت‌های پوشیده شده توسط مواد معدنی را کلاژن می‌نامند.

هر چقدر این بافت‌ها از مواد معدنی غنی‌تر باشند، استخوان‌ها دارای استحکام بیشتری خواهند بود.

بنابراین، کمبود مواد معدنی، کلسیم، فسفر، کلاژن، استئوکلاست‌ها و استئوبلاست‌ها منجر به بروزی بیماری نرمی استخوان در بزرگسالان خواهد شد.

بدین ترتیب، مصرف مقدار مناسبی از ویتامین D. خوراکی به همراه قرار گرفتن در تابش مستقیم نور خورشید و همچنین استفاده از لامپ‌های ماوراء بنفش می‌توانند به بهبود این بیماری کمک کند.

محافظت بدن در مقابل بیماری عروق محیطی

بیماری عروق محیطی در اثر کمبود کلسیم در بدن به وجود می‌آید. از طرفی دیگر، ویتامین D. کمک به جذب کلسیم می‌کند. بنابراین، با قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید، می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا