ناگفته‌های حسین یکتا از حوادث تلخ کرمانشاه

به گزارش بصیرنیوز، با گذشت یک‌ماه از وقوع زلزله در کرمانشاه هنوز مردم زلزله‌زده با مشکلات زیادی از تبعات این حادثه روبه‌رو هستند. سیل کمک‌های مردمی به این منطقه بار دیگر جلوه‌ای زیبا از ایثار مردم ایران را به نمایش گذاشت. در این میان بودند کسانی که با دوری از عافیت‌طلبی و خوش‌نشینی آستین همت بالا زدند تا بتوانند مرهمی بر دل‌های زخم‌خورده آسیب‌دیدگان این زلزله باشند. در همین راستا جهان‌آرا موضوع این قسمت از برنامه خود را به بررسی خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه بعد از گذشت یک‌ماه اختصاص داد.

میهمان این برنامه حاج حسین یکتا سخنگوی کمپین کمک به زلزله‌دگان و مسئول بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) بود و محمدحسین بدری نیز به‌عنوان مجری کارشناس در این برنامه حاضر بود.

در ابتدای این گفت‌وگو یکتا با بیان اینکه در ایام اربعین و در سامرا مستقر بودیم که خبر زلزله را شنیدیم گفت: با توجه به شناختی که از جغرافیای منطقه داشتم، چون هم آنجا جنگیده بودیم و هم در زمان راهیان نور حضور داشتیم دریافتم روستاها و ساکنین زیادی درگیر قضیه شده‌اند. ضمن اینکه پهنه جغرافیایی وسیعی را شامل می‌شود و حضور اهل سنت، شیعه و اهل حق در کنار هم باعث شده است چند نوع قصه و غصه در اینجا با هم گره بخورند. به این دلایل بر خودمان احساس تکلیف کردیم که وسط میدان بیاییم.

وی افزود: دستگاه‌های مختلفی هم آمده‌اند و حضور دارند، شاید یکی کمتر و یکی بیشتر یا یکی که باید بیاید و کمتر حضور یافته است یا یکی تکلیف بیشتری بر خود تصور کرده است و احساس دین دارد حضور و فعالیت بیشتری در منطقه دارد مثل بچه‌های سپاس و ارتش، اما همه آنچه را که در توان دارند به کار می‌بندند. الان بچه‌های سپاه در هر روستایی مستقر شده‌اند. هر سپاه استانی بر حسب وسعت روستا و امکانات سپاه دو یا سه روستا را قبول کرده است.

سخنگوی کمپین کمک به زلزله‌دگان در پاسخ به این سئوال که «آیا سپاه و ارتش در این قضیه وظیفه دارند؟» اظهار کرد: در جمهوری اسلامی وظیفه را جایی می‌دانیم که کاری از انقلاب روی زمین مانده است و باید برویم و برداریم، مثل زمان جنگ. در جنگ مملکت ارتش داشت. در شرایط اول انقلاب سپاه هم تازه شکل گرفته بود، اما کار با این دو تا پیش نمی‌رفت و نیاز بود نیروی مردمی بسیج وارد صحنه شود که امام فرمانش را دادند. زمان جنگ امام گفتند دیوانه‌ای سنگی در چاه انداخته است. هر کسی هر کاری می‌تواند بکند. پس از زلزله کرمانشاه هم حضرت آقا گفتند هر کسی هر کاری می‌تواند بکند بشتابد. این فرمان عمومی و اعلام جهاد خدمت‌رسانی است. می‌دانستیم فاجعه وسیع و سنگین است و الان خیلی‌ها برای کمک مراجعه می‌کنند و جمع رفقا تحت عنوان قرارگاه امام رضایی‌ها وارد عمل شدیم تا هر چه می‌توانیم ظرف، ظرفیت و زمین بازی فراهم کنیم تا کسانی که می‌خواهند عملیات کنند بتوانند. قرارگاه امام رضایی‌ها از آستان قدس رضوی پشتیبانی شد و حرکتی شکل گرفت، چون عقبه ستادی ما در بنیاد کرامت امام رضا(ع) و هدفمان محرومیت‌زدایی بود. بعد همه مردم آمدند.

وی اضافه کرد: احساس تکلیف و دین داشتن از یک طرف و بار روی زمین مانده از طرف دیگر و هم اینکه برای خودمان فرض کردیم جایی که انقلاب، اسلام، مملکت، هم‌کیش و هم‌آیین‌هایمان به ما احتیاج دارد وسط میدان بیاییم و تا آنجا که می‌توانیم بار را برداریم، هر چند نمی‌خواهیم بار دولت را برداریم. خیلی جاها بار را برداشتیم و روی دوش کسی گذاشتیم که کننده آن کار است.

یکتا در جواب این سئوال که «کار بنیاد کرامت و قرارگاه امام رضایی‌ها چیست؟» خاطرنشان کرد: خیلی وقت بود رفقایی که در همه میدان‌های ارزشی و خدمتی حضور داشتند دوست داشتند تشکلی مردمی برای فعالیت‌های عملیاتی خدمات اجتماعی ایجاد کنیم. ممکن است در مقطعی معضل اجتماعی حاشیه‌نشینی باشد و یا یک وقتی کارتن‌خوابی و یا اعتیاد و یا مشکلات ازدواج و یا کار و کارآفرینی و…. نگاه این تشکل هم حضور همه آحاد مردم بود، مثلاً در این قضیه هنرمندان، ورزشکاران، پیشکسوتان و اکثر اصحاب رسانه آمدند. هر کسی هر کاری که توانست کرد.

وی در خصوص وضعیت فعلی منطقه زلزله‌زده کرمانشاه توضیح داد: از یک طرف می‌توانیم بگوییم امروز همه چادر خیسی دارند که هر کاری برای گرم کردن داخلش کنید، باز هم سرد است! سرمای آنجا به‌حدی است که بخشی از کمک‌رسانی‌هایمان اعم از فعالیت خواهران و برادران پزشک، روانپزشک، مشاور، متخصصان کار با کودک و سایر امدادرسانی‌ها را در برف انجام دادیم. چند روز پیش ماشین‌هایمان در ارتفاعات دالاهو گیر کرد. در توضیح وضعیت موجود می‌توانم بگویم آرام‌آرام هر کسی دارد جا و کار خودش را پیدا می‌کند. حقیقتاً بچه‌های سپاه در روستاها آرایش کاملشان را گرفته‌اند.

یکتا در ادامه یادآور شد: با وجود حضور دوستان پزشک، روانپزشک و مددکار اجتماعی در منطقه، اما وسعت منطقه زیاد است. سرما و طول مدت اسکان مردم در چادرها دارد بیشتر می‌شود و خودش باعث بروز معضلات جدیدی شده مثلاً بهداشت محیط و مسائل روحی و روانی خانواده‌ها در چادرها. ضمن اینکه سرد شدن چادرها با سرد شدن هوا واقعاً مهم است و کانکس نیاز است. کانکس‌ها آمده‌اند، اما کفایت همه مردم را نکرده است.

وی از نیاز نزدیک به ۱۴ هزار کانکس برای شهر سرپل‌ذهاب خبر داد و بیان کرد: هنوز این تعداد فراهم نشده است. البته همه در تکاپو هستند کاری کنند. بنیاد مسکن می‌خواهد کاری کند، بچه‌های ارتش همین‌طور. بچه‌های سپاه در روستا کارگاه‌هایی زده‌ و تعدادی کانکس ساخته‌اند و دارند انتقال می‌دهند، اما سرما و زمان معطل آمدن یا نیامدن کانکس‌ها نمی‌شود. این مشکلات در شهر سرپل‌ذهاب بیشتر خودشان را نشان می‌دهند، چون یک شهرنشین یکباره بی‌خانمان شده که با روستانشینی که به زندگی روستایی عادت کرده است تفاوت دارد.

مسئول بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا شرح داد: شبی همراه با حمید استیلی به روستای خالدی ـ که قریب به ۸۰ خانوار در آن ساکنند ـ رفتیم. آن شب چهار پنج کانکس از خیرین آورده بودند و به روستاییان داده شد. طبق قولی که به مردم آنجا مبنی بر دادن کانکس به آنها دادیم ۶۰ کانکس در پانزده روز اخیر ساخته و به این روستا منتقل شد. به نظرم هفت هشت کانکس دیگر به روستای خالدی بدهیم آنجا تکمیل می‌شود. این کانکس‌ها از مبالغ واریزی مردم عزیزمان ساخته شدند.

وی خبر از آماده شدن ۲۴۰ کانکس دیگر داد و اشاره کرد: اینها به دو سه روستای دیگر تحویل داده و نصب می‌شوند و فیلم و گزارشش را تقدیم مردم می‌کنیم. تلاش می‌کنیم تا آنجا که در توان داریم مشکل کانکس مردم را در روستاها رفع کنیم. ما مردم خوبی داریم. هر وقت مطلبی را در تلویزیون گفتیم چند لحظه یا چند ساعت بعد از جایی کمکی از خیّری رسید. شبی که به با حمید استیلی به روستای خالدی رفتیم اصلاً برنامه‌ای از پیش نداشتیم که از آنا و خانواده‌اش در این روستا حمایت خاصی کنیم. من کنار خانواده ایشان نشستم و پرسیدم بچه چند وقتش هست که گفتند شش ماهه است. فردای آن روز به سامانه ۳۰۰۰۸۸۸۵ پیامک آمد که یک آپارتمان در تهران به نام آنا خانم این کودک شش ماهه می‌کنم. بعد از تماس با حمید استیلی گفتیم یک کودک سرطانی هست که مشکلش حاد است. ایشان گفت من یک ماشین مدل بالا دارم می‌فروشم و هزینه درمان این بچه را می‌دهم. هر جا مردم احساس کردند لازم به کمک است آمدند.

یکتا اظهار کرد: طرف به ما پیامک زده است که من رفتگرم و قسمتی از حقوقم را برای زلزله‌زده‌ها داده‌ام یا دیگری می‌گفت حقوق ‌بگیر کمیته امداد هستم و بخشی از حقوقی را که آخر برج بگیرم برای زلزله‌زده‌ها کنار گذاشته‌ام. یکی پیامک زده بود امروز ارث پدرم را گرفتم و سه بخش از آن را برای شادی روح پدرم ۱۵۰ واحد آپارتمان می‌سازم.

وی خبر داد: دست‌کم ۱۵ میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردمی به قرارگاه امام رضایی‌ها منتقل شده است. خیلی از کالاهای قیمتی را برایمان فرستادند که نمی‌توانستیم روی آنها قیمت بگذاریم. آنها هم توزیع شدند و لیست همه کالاها و نقاط توزیع‌شده‌شان به روستاها را هم در اختیار داریم. همان‌طور که به مردم قول دادیم پول، کمک، خدمت و حضورشان را در منطقه درست استفاده کنیم، سعی کردیم در این پانزده روز به قولمان عمل کنیم. هر وجهی را بر حسب آنچه که برایش صیغه شرعی خوانده بودند در همان ردیف و تخصیص بودجه خرج کرده‌ایم و می‌کنیم.

سخنگوی کمپین کمک به زلزله‌دگان در باره حضور پزشکان، روانپزشکان و مددکاران اجتماعی مطرح کرد: در موج اول امدادها ارزاق و لوازم ضروری از سوی ارگان‌ها، افراد و شخصیت‌های مختلف ارسال شد، اما در موج دوم که اسمش را «دو باره زندگی» گذاشتیم، علی‌الخصوص در مانوری که در سه روز تعطیلی داشتیم ستون و لشکری از خودروها و نیروی انسانی را سازماندهی کردیم و هر روز به ۵۰ روستا سر زدیم. روز اول که چهارشنبه هفته گذشته بود به ۵۰ روستا در دشت ازگله، روز دوم به ۵۰ روستا در منطقه دالاهو، شیخ‌صله و تازه‌آباد و روز سوم همه شهر سرپل‌ذهاب و چند روستای اطراف آن را سر زدیم. در بین همراهان ما پزشک، روانپزشک، مددکار اجتماعی و کسانی بودند که کار حرفه‌ای و تخصصی با کودک انجام می‌دادند، طلبه‌ها و روحانیون هم حضور داشتند. ضمن اینکه خانم‌هایی بودند که به چادرها می‌رفتند و توقف می‌کردند و حتی برنامه آبگوشت‌پزی قشنگی در چادرها راه انداختند. ایستگاه‌های صلواتی و کارهای مختلفی راه افتاد.

یکتا در پاسخ به این سئوال که «آیا حضور روانپزشک در مناطق زلزله‌زده فانتزی است؟» گفت: اگر یک بار برویم و سر بزنیم فانتزی است. در موج دوم «دو باره زندگی» زیر نظر قرارگاه امام رضایی‌ها منطقه را رصد کردیم. از یک هفته ده روز دیگر موج سوم «هدفدار کردن کمک‌ها» را شروع و موارد خاص و ویژه را پیدا می‌کنیم، مثلاً بیماران، سرطانی‌ها، کسانی که مشکلات روحی حاد پیدا کرده‌اند یا چادرهایی که دعواهای زناشویی دارند یا خانمی که نزدیک وضع حملش هست یا خانواده‌های چادرنشینی که فرزندان عقب‌مانده دارند.

وی تأکید کرد: خیلی‌ها به دنبال گسل‌های متعددی در این منطقه بودند مثل گسل بین شیعه و سنی و گسل‌های اجتماعی و اقتصادی، اما خدا گسلی را حرکت داد و خیلی از گسل‌ها را حل کرد. حضرت آقا فرمودند ان‌شاءالله آبادانی و پیشرفت ویژه‌ای را در این منطقه زلزله‌زده ببینیم. آنچه که قرارگاه امام رضایی‌ها و همه بخش‌ها به دنبال آن هستند این است که به‌سرعت به کردهای غیور و پهلوان مردمی که در صفر مرزی مرزدار و مرزبان هستند کمک کنیم.

یکتا در پاسخ به این سئوال که «برای حفظ عزت مردمی که این کمک‌ها را می‌گیرند چه می‌کنید؟» تصریح کرد: در مجموعه قرارگاه امام رضایی‌ها همه چیز را می‌بریم و تقدیم می‌کنیم. نمی‌گذاریم کسی بیاید بگیرد. در هر روستا و بخشی می‌روم احساس می‌کنم مهمان هستم و آنها میزبان هستند. خیلی از جاها دعوا سر این بود که مهمان کدام چادر شویم و چای‌شان را بخوریم.

بدری افزود: ان‌شاءالله با کفش که نمی‌روید!

یکتا در ادامه یادآوری کرد: این ما هستیم که به چادر و سر سفره آنها می‌رویم. آنها به عنوان میزبان ما را عزت و احترام می‌کنند. کرد مهمان‌نواز است. یکی از ترس‌هایی که این روزها دارم وام ناچیزی است که قرار است به آنها بدهند که آنها را مجبور نکند خانه‌های کوچکی بسازند. خانه‌های اینها پیش از زلزله بزرگ بوده است. هم خانه‌های دل کُردهای عزیزمان بزرگ است و هم سرزمینشان پهناور. آن زلزله‌زده خانم‌های قرارگاه امام رضایی‌ها را که برای کار تخصصی با کودکان می‌روند یا پزشکان را معلمان و پزشکان جهادی می‌دانند که برای خدمت و دست‌بوسی ایشان و کسب ثواب آمده است. ما محتاج آنها هستیم که کسب ثواب کنیم، این را هم در تیممان و نوع برخوردی که با زلزله‌زدگان داریم جا انداختیم و هم در خود زلزله‌زدگان که برای ما توفیق شده است کنارتان قرار بگیریم و اجازه بدهید به روستایتان بیاییم تا کاری برایتان بکنیم. همه اعم از قرارگاه امام رضایی‌ها، بچه‌های سپاه، بسیج، ارتش و کسانی که خدمت می‌کنند احساس دین دارند.

وی افزود: به‌قدری مردم کُرد عزت‌مند هستند که وقتی می‌خواستیم چادرها و کانکس‌ها را بین آنها تقسیم کنیم خودشان کسانی را محق‌تر می‌دانستند معرفی می‌کردند.

مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع) با بیان اینکه در ۲۰ روز گذشته حدود ۲۵۰۰ نفر از خادمین قرارگاه امام رضایی‌ها به مناطق زلزله‌زده وارد و خارج شدند تصریح کرد: از این تعداد فقط ۱۰۰۰ نفر در سه روز تعطیلی هفته گذشته در مناطق زلزله‌زده حضور داشتند. این ۱۰۰۰ نفر را هم از سراسر ایران با همان فراخوان از طریق سامانه ۳۰۰۰۸۸۸۵ به این مناطق آمدند.

وی ادامه داد: این افراد با هزینه خودشان آمدند و با هزینه خودشان برگشتند و رایگان کار کردند.

یکتا با اشاره به آخرین جلسه‌ هماهنگی برای امداد به زلزله‌زده‌ها با بیان اینکه با فعالین قرارگاه امام رضایی‌ها قرار گذاشتیم تا ۱۵ فروردین سال آینده کنار مردم بمانیم افزود: قرار شده بود تا تاریخ ۳۰ آذرماه در کنار مردم باشیم، اما راهیان نور و عید و دهه فاطمیه و دهه فجر امسال ما در کرمانشاه است. ما در خط مقدم ایستادیم و آمادگی داریم که هرکسی مایل به کمک باشد از طریق سامانه ۳۰۰۰۵۵۵۸ اطلاع بدهد تا ترتیب اخذ کمک یا حضور وی در این مناطق فراهم شود.

سخنگوی کمپین کمک‌رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه در پاسخ به این سئوال که «چه برنامه‌هایی در آینده در این مناطق دارید» تصریح کرد: با تأسیس یک دفتر فنی مهندسی به‌عنوان یک واسطه، برآنیم تا کمک‌هایی که از اقصی نقاط کشور برای ساخت منزل مسکونی جمع‌آوری می‌شود بعد از شناسایی منطقه و هماهنگی با بنیاد مسکن منطقه شروع به ساخت منزل برای مردم کنیم.

یکتا اضافه کرد: رصد هرگونه مشکلات مردم اعم از بیماری، نیاز به مددکاری اجتماعی برای خانواده‌هایی که فرزند معلول یا سرپرست معتاد دارند، بیماری‌های دامی و … و طبقه‌بندی کردن مشکلات و ساماندهی کمک‌های خیرین برای کمک‌رسانی از دیگر فعالیت‌هایی است که درصدد انجام آن در آینده‌ای نزدیک هستیم.

وی با اشاره به ادامه نهضت کانکس‌سازی و تحویل آن به مردم زلزله‌زده اعلام کرد: این حرکت همچنان باید انجام شود تا نیاز مردم برای یک سرپناه حداقلی برطرف شود.

رئیس قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج) با ارائه پیشنهادی مبنی بر کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه در چگونگی این کمک‌رسانی تشریح کرد: اگر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران فقط ۱۰ میلیون نفر به‌صورت ماهیانه ۱۰ هزار تومان کنار بگذاریم مبلغ سالیانه آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود. هرچند رقم خیلی زیادی نیست، اما خیلی کارها می‌شود با این مبلغ انجام داد که گزارش‌های کارهای انجام شده آن به‌صورت منظم برای مردم بازگو خواهد شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس در پایان با بیان اینکه این زلزله در مقتل و مدفن‌الشهداء اتفاق افتاده است خاطرنشان کرد: خداوند سفره کمک به مردم محروم را پهن کرد تا هرکس آمادگی دارد از آن بهره‌ای ببرد. ما هم به‌نمایندگی از طرف مردم عزیز در قرارگاه امام رضایی‌ها آمادگی خدمت‌رسانی به مردم عزیز منطقه را داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا