هر دو حرکت بهداد سلیمی خطا بود/نباید وزنه را رها می‌کرد

به گزارش بصیرنیوز،

منوچهر رضاخانی درباره واکنش‌ها نسبت به خطا اعلام کردن ۲ حرکت دوضرب بهداد سلیمی در رقابت‌های دسته فوق‌سنگین مسابقات جهانی وزنه‌برداری، گفت: همزمان که ۳ داور اصلی آرای خود را اعلام می‌کنند، ۵ نفر ژوری که پشت میز داوران نشسته‌اند نیز آرای خود را اعلام می‌کنند، این برای آن است که درصد و ضریب خطا را کمتر کنند.

وی ادامه داد: به هرحال انسان‌ها جایز الخطا هستند و برای همین است که همان زمان که داوران رأی می‌دهند، ژوری نیز رأی خود را اعلام می‌کند. وقتی رأی داوران سفید شد، اما ژوری خطا تشخیص دهد رأی آنها با توجه به جایگاهی که دارند، ارجح است. هیچکس هم نمی‌تواند اعتراض کند چون در قوانین بین‌المللی جایی برای اعتراض نیست.

رئیس کمیته داوران فدراسیون وزنه‌برداری تصریح کرد: در حرکت اول دوضرب سلیمی، دستِ چپ، دستِ راست را زد و به درستی خطا اعلام شد. حرکت دوم کاملاً درست بود، اما در حرکت سوم در آخرین مرحله بهداد وزنه را پِرِس کرد و زمانی که پاهایش را جمع کرد وزنه را به بالا هُل داد و وزنه بالاتر رفت و قطعاً خطا بود. از سوی دیگر هنگامی که او می‌خواست وزنه را رها کند باید با دستش وزنه را همراهی می‌کرد، اما به اصطلاح دراپ کرد در حالی‌که نباید وزنه را رها می‌کرد.

رضاخانی در واکنش به این موضوع که برخی معتقدند ژوری به دلیل رفتار بهداد سلیمی در نگاه کردن به میله هنگام بالا بردن آن به نوعی کُری خوانی کرده و باعث تحریک داوران شده، تصریح کرد: وقتی وزنه‌بردار وزنه درستی بزند حتی اگر روی تخته هم شکلک در بیاورد ربطی ندارد؛ حرکت بهداد از نظر فنی کاملاً خطا بود. البته منکر این موضوع نمی‌شوم، انسان‌ها احساسات دارند و ممکن است تحت تأثیر آن قرار گیرند.

وی افزود:‌ شاید و شاید اگر سلیمی رفتار و حرکات بهتری از خود نشان می‌داد، احتمال داشت ژوری بعد از ۳ چراغ سفید داوران دخالت نکند. حتی قانون می‌گوید داوران نباید به چشم وزنه‌بردار نگاه کنند چون ممکن است هر دو طرف تحت تأثیر قرار بگیرند. بهداد سلیمی قهرمان جهان و المپیک است و این ریزه‌کاری‌ها را بهتر از هر کسی می‌داند و می‌داند که چطور می‌تواند روی داوران تأثیر مثبت بگذارد. به نظرم اگر با حرکت مثبت‌تری به کارش خاتمه می‌داد، شاید احتمال داشت ژوری دخالت نکند. او به عنوان اسطوره وزنه‌برداری با رفتارش باید الگو باشد.

رضاخانی در پاسخ به این سوال که بهداد مدعی شده بسیاری از کارشناسان و وزنه‌برداران مطرح داخلی و خارجی حرکت او را صحیح تشخیص داده‌اند، گفت: اگر تمام دنیا هم بگویند حرکت بهداد صحیح یا خطا بوده، تصمیم نهایی با داوران و ژوری است که تمام شده است. حرکت بهداد سلیمی برای داوران وزنه‌برداری یک کلاس جهانی است و باید از این صحنه برای آموزش داوران استفاده کرد. طبق نظرسنجی که در جامعه وزنه‌برداری از مربیان، وزنه‌برداران، کارشناسان و داوران انجام شده، ۷۲ درصد حرکت بهداد را خطا تشخیص دادند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون وزنه‌برداری در خصوص اینکه برخی معتقدند اعضای هیأت ژوری در دسته فوق سنگین کیفیت لازم را برای قضاوت نداشت، گفت: اینکه داوران نسبت به مسابقات دوره گذشته ضعیف‌تر بوده‌اند، قابل قبول است.

رضاخانی در واکنش به صحبت‌های سلیمی مبنی بر اینکه برای گرفتن حق خود در فدراسیون جهانی باید پول خرج مافیای قدرت کنیم و آیا این موضوع درست است؟ گفت: من که تا به حال چنین چیزی را ندیدم و خبری ندارم. با این تفاسیر پس زمانی هم که ما قوی‌ترین مرد جهان می‌شدیم و یا وزنه‌برداران ما مانند مرادی و رستمی رکوردهای جهانی را جابجا می‌کردند، پول داده‌ایم؟ مطرح کردن چنین مسائلی درست نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا