چرا قدس برای ما مهم است؟

به گزارش بصیرنیوز، قدس، مسئله‌ای که تمامی جوامع جهانی روی آن حساسیت داشته و این روزها نیز با اظهارنظرهای عجیب دولتمردان آمریکا پیرامون آن چالش جدید در منطقه ایجادشده است، اما چرا قدس برای ما مسلمانان مهم است و بر حفظ آن تأکیدداریم.

بیت‌المقدس به‌عنوان مهم‌ترین شهر فلسطین ازنظر اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا مسجدالاقصی، نخستین قبله و سومین مکان مقدس بعد از مکه و مسجدالنبی برای مسلمانان در این شهر تاریخی است. از آغاز هجرت پیامبر اسلام به مدینه تا سال دوم هجری، قبله پیامبر در هنگام نماز و نیایش، بیت‌المقدس بود و بی‌شک، پیش از هجرت نیز در سیزده سالی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در مکه مکرمه اقامت داشت، رو به بیت‌المقدس می‌ایستاد و نماز می‌گزارد. ازاین‌رو، این شهر، قبله نخستین، بلدالامین و حرم امن شناخته می‌شود.

اهمیت ویژه فلسطین در میان مسلمانان، بیشتر به لحاظ وجود اماکن مقدسه در آن سرزمین است. از آن جمله می‌توان به شهر ایلیا اشاره کرد که پس از فتح فلسطین به همت مسلمانان، بیت‌المقدس نام‌گذاری شده است.

افزون بر این، مسجدالاقصی هنگام معراج رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله نیز ارزش و قداست خود را نشان داد، به‌گونه‌ای که خداوند می‌فرماید شبانه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی ـ که اطراف آن را پربرکت گردانیده است ـ سیر داد تا آیات و نشانه‌های الهی را به او نشان دهد.

از احادیث متعددی که از پیامبر اسلام «ص» در خصوص فضایل بیت‌المقدس نقل‌شده، اهمیت این سرزمین بیشتر روشن می‌شود. پیامبر گرامی فرموده است: «لا تشد الرجال الا الی ثلاثه مساجد، مسجدی و المسجدالحرام و مسجدالاقصی.»: «جز به‌سوی سه مسجد حرکت نکنید ـ بار سفر نبندید ـ مسجد من و مسجدالحرام و مسجدالاقصی.» و احادیث متعدد دیگری که در باب اهمیت قدس آمده است.

چرا این سرزمین برای یهودیان مهم است؟

کل محوطه حرم شریف علاوه بر مسلمانان برای یهودیان هم مقدس است. یهودیان می‌گویند مقدس‌ترین معبد ویران‌شده آن‌ها، هیکل سلیمان، بر فراز این تپه ساخته‌شده بود. بنا بر برخی شواهد صهیونیست‌ها تغییراتی را در زیر مسجدالاقصی ایجاد نموده‌اند، تغییراتی که ممکن است به تخریب کامل این مکان مقدس منجر شود. به باور یهودیان احداث مجدد معبد سلیمان در این مکان یکی از شروط ظهور منجی است.

پرستش‌گاه اورشلیم، صخره مقدس، هیکل سلیمان و دیوار ندبه اماکن مذهبی مهمی است که یهودیان در بیت‌المقدس دارند. به روایت تورات، داوود، تابوت عهد را که حامل ده فرمان بود را پس از آزادسازی اورشلیم به آن شهر برد و آن را در پرستش‌گاه اورشلیم نصب کرد. سلیمان، فرزند داود، با ادامه کاری که پدرش آغاز کرده بود، شهر را گسترش داده و معبد مقدس یا هیکل سلیمان را که امروزه معبد اول خوانده می‌شود را بر روی تپه موریا در مرکز شهر اورشلیم بنا کرد. در وسط هیکل سلیمان فضایی مطهر وجود داشت که به آن قدس الاقداس می‌گفتند و تابوت عهد خداوند در آنجا قرار داشته است. این مکان محل حضور دائمی خدایی است که معبد متعلق به اوست. بر باور یهودیان، بقایای هیکل سلیمان هم‌اکنون در زیر مسجدالاقصی قرارگرفته است. بر باور یهودیان دیوار ندبه که در عبری به آن کُتِل می‌گویند، از آخرین باقی‌مانده‌های هیکل سلیمان است. مسلمانان آن را دیوار براق می‌خوانند و معتقدند پیامبر اسلام مرکب خود را در شب معراج به آن بسته است. هم‌چنین، آرامگاه راحل در جنوب اورشلیم و در حومه بیت لحم قرار دارد و هرساله مورد بازدید زائرین یهودی، قرار می‌گیرد.

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس؛ کاری که هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا انجام نداد

بحث انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس در سال ۱۹۹۵ مطرح شد و کنگره ایالت متحده طی قطعنامه‌ای انتقال سفارتخانه این کشور به بیت‌المقدس را تصویب کرد. این قانون به بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا این اختیار را می‌داد که در صورت صلاحدید خود انتقال سفارتخانه را برای شش ماه به حالت تعلیق درآورد. با کشته شدن اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل و با چالش روبه‌رو شدن روند صلح فلسطین و اسرائیل این قطعنامه هیچ‌گاه اجرایی نشد.

نه‌تنها بیل کلینتون در دو دوره ریاست جمهوری بلکه پس از او جرج بوش پسر و باراک اوباما نیز هر شش ماه یک‌بار انتقال سفارتخانه ایالات‌متحده به بیت‌المقدس را به تأخیر انداخته‌اند.

تصمیم دنبال ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا درباره انتقال سفارت آمریکا به از تل‌آویو به بیت‌المقدس در حالی مطرح می‌شود که هیچ‌کدام از رئیس‌جمهورهای پیشین آن را اجرا نکردند و فلسطینیان نیز آن را ضربه‌ای مهلک به روند صلح می‌دانند.

درواقع ترامپ با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس این شهر را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخته و مالکیت آن را بر قسمت شرقی که مسلمان‌نشین است تائید می‌کند. اقدامی که بیشتر به خاطر جلب‌توجه و خودشیرینی در مقابل صهیونیست‌ها و گردانندگان اصلی آمریکا انجام می‌گیرد.

به‌هرحال این انتقال سفارت برای شش ماه دیگر به تعویق افتاده که می‌تواند حاصل واکنش‌های مختلف در سطح بین‌المللی به اقدام ترامپ باشد ولی باید دید که بعد از گذشت شش ماه اوضاع چگونه خواهد بود. آیا صهیون سیم از جام جهانی ۲۰۱۸ به‌عنوان یک مسئله انحرافی که افکار همه جهان را به خود معطوف کرده استفاده کرده و در این زمان اقدامات شوم خود را عملی می‌کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا