سیمرغ پایین‌ترین نرخ طلاق را در مازندران دارد

به گزارش بصیرنیوز،

مجتبی حبیب‌نژاد در جلسه کارگروه کنترل و کاهش طلاق این شهرستان، اظهار کرد: اگر همین روند فزاینده طلاق در سطح کشور را داشته باشیم در آینده نه‌چندان دور با فاجعه سونامی طلاق مواجه خواهیم بود که برای کشور بسیار خطرناک است.

وی افزود: اهمیت جلسه و کارگروه به این است که بتوانیم این واقعه اسفناک در سطح کشور نداشته باشیم.

فرماندار سیمرغ با بیان اینکه طلاق واژه خوبی برای ما ایرانی‌ها نیست، تصریح کرد: پارامترهای مختلفی برای در بحث طلاق موثرند که یکی از آن‌ها عدم شناخت بین زوج و زوجه است.

این مسؤول ادامه داد: فقر، اعتیاد، سبک زندگی، فرهنگ و سایر مواردی که می‌تواند در بحث طلاق مؤثر واقع شود را نباید فراموش کنیم.

حبیب‌نژاد با اشاره به اینکه چه شده جامعه دینی ما به این بحث دچار شده و نتوانستیم این کپی که ایجاد شده را پر کرده و میزان طلاق را کاهش دهیم، اظهار کرد: با توجه به آمارهایی که از مراجع رسمی اعلام‌شده در برخی استان‌ها میزان طلاق بسیار پایین و در برخی استان‌ها میزان طلاق بسیار بالا است.

وی افزود: علما هم نگران این موضوع هستند که چگونه این خلأ فرهنگی موجود را پر کنند.

فرماندار سیمرغ بابیان اینکه نتوانستیم برنامه درستی برای خانواده‌ها تعریف کنیم، تصریح کرد: هر دستگاه با توجه به مأموریت، برنامه و اهداف سازمانی که دارد اقداماتی در خصوص طلاق انجام می‌دهد اما این کارساز نبوده و همواره شاهد رشد فزاینده طلاق هستیم.

این مسؤول با اشاره به اینکه مجموعه‌ای به‌صورت زنجیروار باید دست در دست هم دهند تا بتوانیم طلاق را کاهش دهیم، تأکید کرد: پیچیدن نسخه دهه ۶۰ برای جوانان دهه ۹۰ امروزی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانیم آنچه خودمان می‌خواهیم را بر جوانان تحمیل کنیم.

حبیب‌نژاد افزود: ما نتوانستیم خود و نگاه خود را به‌روز کنیم و نتوانستیم خلأ فرهنگی که وجود دارد را در سطح جامعه تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه این آسیب، آسیب وحشتناکی بود که بنیان خانواده را هدف قرار داده، تصریح کرد: مردم شهرستان مردم بسیار متدین و معتقدی هستند و همچنان بافت سنتی در شهرستان حاکم است.

فرماندار سیمرغ ادامه داد: در میزان جرائم ۴۴ گانه نسبت به نرم استانی بسیار پایین است.

این مسؤول با اشاره به اینکه بیش از ۵۸ درصد جمعیت شهرستانی روستایی است و نگاه سنتی در شهرستان حاکم است، اظهار کرد: این دوران گذرا است و در آینده نه‌چندان دور به سمت مدرنیته خواهیم رفت و اگر نخواهیم برنامه‌ای تعریف کنیم دچار چالشی که استان و کشور با آن روبه‌رو هست می‌شویم.

حبیب‌نژاد افزود: در هر کشور و نظامی که بنیان خانواده مورد هدف قرار بگیرد سبب متلاشی شدن آن کشور می‌شود بنابراین باید تمام تلاش خود را بکنیم با برنامه‌ریزی کامل و دقیق این مشکل را هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه شهرستان سیمرغ در سال ۹۱ تأسیس شد اما به‌عنوان شهرستان از حداقل اطلاعاتی که تمام ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را مشخص کند خالی بودیم، تصریح کرد: دستگاه‌های مربوط از اوضاع اجتماعی، فرهنگی و خرده‌فرهنگی شهرستان اطلاعات دقیقی نداشتند.

فرماندار سیمرغ ادامه داد: تمام تلاش خود را کرده و سندی آماده کردیم که همه مسائل و موارد مرتبط با مباحث فرهنگی و اجتماعی در این سند مطرح‌شده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه از کارشناسان مرتبط درخواست کردیم برای نخستین‌بار بحث اطلس اجتماعی را برای شهرستان تهیه کنند، اظهار کرد: برای نخستین‌بار سند توسعه شهرستان تعریف‌شده و دستور عملیاتی دادیم که سیاست‌ها را متناسب با این سند تعریف کنند.

حبیب‌نژاد افزود: با توجه به چشم‌انداز کشوری که در این خصوص ابلاغ شد تأکید داریم دستگاه‌ها باید در حوزه کاهش طلاق برنامه‌های عملیاتی تعریف کنند.

وی با بیان اینکه باوجود زحماتی که دستگاه‌های متولی می‌کشند چون به‌صورت پراکنده است و منسجم نیست شاید خروجی چندانی را مشاهده نکنیم، تصریح کرد: چون خالی از اطلاعات بودیم نتوانستیم اشرافیت لازم را بر موضوعات این‌چنینی داشته باشیم اما توانستیم به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که فضا از آن حالت خارج نشود و رشد فزاینده در سطح شهرستان نداشته باشیم.

فرماندار سیمرغ ادامه داد: حفظ فرهنگ عمومی مردم برای ما بسیار حائز اهمیت است و من و مجموعه دستگاه‌های فرهنگی شهرستان تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این گپ ایجادشده بین خانواده‌ها و خواستگاه اجتماعی جوانان با برنامه‌هایی که در این راستا تعریف می‌کنیم پر شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه به خاطر نگاه سنتی که حاکم است برخی خانواده‌ها راغب ارائه آموزش‌های جنسی نیستند، اظهار کرد: مجموعه بهورزها، مجموعه همکاران در بسیج و امور بانوان به این سمت در حال حرکت هستند که آموزش‌های حداقلی لازم در بحث آموزش جنسی را داشته باشیم.

حبیب‌نژاد افزود: استمرار کلاس‌های آموزشی مشاور نیازمند تعریف برنامه‌ای است که به‌صورت فصلی مساجد و کانون‌های مساجد را فعال و با استفاده از روحانیون و امام جماعت در جهت تحکیم بنیان خانواده قدم برداریم.

وی با بیان اینکه نقاط قوت و ضعف شناسایی و مطرح شد، تصریح کرد: به سمتی درحرکتیم که باوجود اینکه داده‌ها گویا است اما باید طلاق در سطح شهرستان کاهش دهیم.

فرماندار سیمرغ ادامه داد: اگر داده‌ها را کنار هم قرار دهیم از نرم استانی پایین‌تر هستیم.

حبیب‌نژاد با اشاره به اینکه میزان طلاق در شهرستان سیمرغ نسبت به شهرستان‌های ۲۲ کانه مازندران در پایین‌ترین حد قرار دارد، گفت: این موضوع به دلیل بافت سنتی حاکم است چراکه بیش از ۹۸ درصد جمعیت شهرستان روستایی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا