۲۰۰ قطعه بچه کوسه ماهی در ساحل بوشهر تلف شدند

به گزارش بصیرنیوز، ابزارآلات صید و صیادی در حفظ ذخائر آبزیان بسیار مهم و تاثیر گذار است که مسئولان و صیادان به این مهم توجه و اشراف کافی دارند.

 صید ماهیان به روش ترال و ضمنی سبب مرگ بچه کوسه ماهیان در جزیره شیف بوشهر شد.

حوالی جزیره نگین و جزیره شیف بوشهر بیش از ۲۰۰ بچه کوسه ماهی تلف شده مشاهده می‌شود که  یکی از فعالان حفاظت محیط زیست علت مرگ این ماهیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: احتمال تلف شدن این بچه کوسه ماهی‌ها صید ضمنی و صید ترال پیش بینی می‌شود.

محمد طیاری با بیان اینکه بچه کوسه ماهی از تور ماهی‌گیری جدا و در ساحل این منطقه رها شده‌اند گفت: تلف شدن این کوسه ماهی‌ها در حوزه آلایندگی زیست محیطی نمی‌توان دانست چراکه در این زمینه باید گونه‌های دیگر ماهی تلف می‌شد.

این فعال زیست محیطی با ارزیابی تلف شدن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ قطعه بچه کوسه ماهی  بیان کرد: این نوع کوسه ماهی که نسل آن در حال  انقراض است از گونه گربه ماهی محسوب می‌شوند.

طیاری با بیان اینکه ۷ گونه کوسه ماهی درخلیج فارس زیست می‌کند گفت: یکی از این ۷ گونه گربه ماهی است که در سال‌های اخیر صید بی رویه آن ها، تهدیدی برای انقراض نسل آن ها شده است.

وی، با اشاره به اینکه تجارت باله و دم کوسه ماهی مورد توجه قاچاقچیان است خاطر نشان کرد: برابر قانون صید، حمل، خرید و فروش انواع کوسه ماهیان چه با هدف صید اصلی و ضمنی ممنوع است.

وی  از کشف ۵۰۰ کوسه و چاقاق دم و بال آنان برای انتقال به دیگر کشورها خبرداد و گفت:  در یک ماه گذشته بیش از ۵۰۰ قطعه کوسه ماهی که دم و بال آنان برای قاچاق بریده بودند در یکی از بنادر استان بوشهر کشف شد.

این فعال زیست محیطی با بیان اینکه صید مخرب سبب از رفتن زیستگاه‌های آبزیان می‌شود تصریح کرد: صید ترال و کف روب به ذخائر آبزیان آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

در فصلی که ماهیان آب‌های عمیق برای تخم گذاری به زیستگاه ها نزدیک ساحل مهاجرت می‌کنند استفاده از روش صید ترال و ضمنی بسیار مخرب و زیان بار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با بیان اینکه صید کوسه در خلیج فارس و دریای عمان  ممنوع است خاطر نشان کرد: صید کوسه در خلیج فارس که سبب کاهش چشمگیر جمعیت کوسه ماهی و  تهدیدی برای انقراض نسل آن ها می‌شود ممنوع است.

حسین دلشب با اشاره به اینکه متخلفان در صید کوسه ماهی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند افزود: صیادان باید توجه داشته باشند که صید ضمنی کوسه را به اسکله منتقل نکنند.

وی  تصریح کرد: صید کوسه به خاطر استفاده از گوشت، دم و باله، جمعیت آن در خلیج فارس به شدت کاهش یافته است.

دلشب گفت: رایج ترین گونه کوسه‌هایی که ماهیگیران صید می‌کنند،کوسه‌های دم تیره و شیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا