زیباکلام پول مردم زلزله‌زده را کجا خرج کرد؟

به گزارش بصیرنیوز،صادق زیباکلام، از چهره‌های سیاسی است که پس از وقوع زلزله کرمانشاه، شماره حساب خود را به مردم اعلام کرد و از آنان خواست کمک‌های خود را به حساب او واریز کنند. ظرف ۴۸ ساعت مردم یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان به حساب این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران واریز کردند و به گفته خود او این کمک‌ها بعد از یک هفته از زلزله بازهم ادامه یافت؛ موضوعی که خود زیباکلام را هم از میزان مساعدت و همیاری مردم نسبت به هموطنانشان متعجب کرد.

پول‌های واریزی مردم به حساب زیباکلام روز به روز افزایش یافت و وی در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرد که این پول به دو میلیارد هفتصد میلیون تومان فراتر رفته و همچنین در مصاحبه دیگر اعلام کرد این میزان پول به سه میلیارد تومان رسیده است.

زیباکلام در این زمینه می گوید:

«کمک‌های شما از مرز ۲ میلیارد و هفت‌صد میلیون تومان فراتر رفته و همچنان هم ادامه دارد. پرسش خیلی ساده آن است که با این قریب به ۳میلیارد تومان چه بایستی بکنیم؟ بخش عمده‌ای از فکر و ذکر من ظرف ده روز گذشته بررسی پاسخ همین پرسش بوده. یک‌دو جین جلسه با افراد مختلف داشته‌ام چه در خود منطقه که بودم و چه از وقتی برگشته‌ام و هرکس آمده به احوالپرسم این سؤال مطرح شده که با این پول‌ها چه می‌خواهم یا چه می‌بایستی انجام دهم. »

این حجم از پول در اختیار زیباکلام قرار گرفت و وی ماموریت یافت تا با توجه به اعتمادی که مردم به وی کردند، پول را در جای صحیح و برای کم کردن آلام و دردهای زلزله زدگان کرمانشاهی خرج کند. خود زیباکلام نیز در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌ها انجام داده بود بیان کرد که وظیفه سنگینی بر عهده وی نهاده شده است و حتی بیان داشت که ای کاش چنین وظیفه‌ای را بر عهده نمی‌گرفت.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران برای این منظور حتی در مناطق زلزله زده هم حضور یافت اما درباره اینکه در کجا این پول‌ها خرج شده و به چه صورت مصرف شده است تا کنون اطلاع رسانی دقیقی نکرده است. زیباکلام راه‌های زیادی را برای صرف این پول‌ها با مخاطبان خود در میان گذاشته و در این مباحث سردرگمی خود را از نحوه هزینه درست این پول هنگفت اعلام کرده است.

این درحالی است که زیباکلام پیش از سفر به مناطق زلزله زده از جمله منتقدان هلال احمر بود و از ضعف عملکرد نیروهای امدادی در این مناطق گلایه می‌کرد اما بعد از سفر به مناطق زلزله زده بیان کرد که اشتباه می‌کرده است. البته به نظر می‌رسد بخشی از بی‌اعتمادی که مردم نسبت به سازمان های امدادرسانی دارند و باعث شده پول‌های هنگفتی به حساب امثال زیباکلام واریز شود به سبب همین انتقادات بی‌پایه و اساس باشد و سلب اعتماد عمومی به این نحو باشد. حال اما در گود و میدان این استاد علوم سیاسی از درماندگی خود در حوزه عمل می‌گوید.

وی در این راستا بیان می‌کند:‌

تصور اولیه من همان‌طور که قبلاً گفته‌ام آن بود که چند میلیون تومان جمع‌آوری می‌شود و آن را هم می‌دهم به معتمدین محلی که صَرف خرید پوشاک، شیرخشک، پتو، علاءالدین و … بنمایند؛ اما به مصداق «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها»، دو عامل همه‌چیز را برهم زد. نخست زلزله‌ای که کمک‌های شما به راه انداخت. دوم نشست‌هایی با دوستان منطقه در قالب NGOها و یا افرادی که سالهاست در مسائل اجتماعی تجربه داشته و ساکنین منطقه را می‌شناسند.

وی در مصاحبه‌ای که با سایت دویچه‌وله فارسی داشته بیان کرده است که جلساتی با مردم محلی و سازمان‌های مردم نهاد کرد داشته که قرار است این پول را به دست آنان برساند. وی بیان داشته که این افراد بهتر می‌دانند که نیاز کجاست و پول را در کجا خرج کنند. اما با این شرایط از انتشار رسید و فاکتور هزینه‌کرد زیباکلام برای مردم زلزله زده کرمانشاه خبری نیست که نیست.

به نظر می رسد افرادی که به هر بهانه ای به زیباکلام پول پرداخته کرده‌اند برای کمک به مردم زلزله زده و همچنین افکار عمومی، خواهان شفافیت در نحوه هزینه کردن این کمک ها هستند و آقای زیبا کلام می‌بایست مشخص کنند که عاقبت این کمک ها چه شده است.

این درحالی است که زیباکلام در توئیتی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور را خطاب قرار داده از وی خواسته است که حساب و کتاب بودجه‌ای که به زلزله زدگان کرمانشاه اختصاص یافته و پول‌هایی که خرج شده را برای مردم شفاف‌سازی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا