دلیل سفر ناگهانی وزیر کشاورزی به گیلان چیست؟

به گزارش بصیرنیوز،محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حالی به استان گیلان سفر کرده است که موضوع برنج و واردات آن به‌عنوان دغدغه این روزهای کشاورزان گیلانی، به‌عنوان اصلی‌ترین محوریت و مطالبات نمایندگان گیلان و نماینده معزز ولی‌فقیه در استان در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

نیاز برنج کشور سه میلیون تن بوده و حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز در داخل کشور تولید می‌شود که با این آمار اعلامی از سوی دولت، کشور نیازمند ۵۰۰ هزار تن برنج است اکنون علاوه بر برنج‌های تولیدشده داخلی بیش سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارداتی در کشور موجود است.

نصب بنرهای تقدیر و تشکر از وزیر جهاد بابت دستور منع واردات برنج توسط اتحادیه تولیدکنندگان برنج گیلان و پیام تبریک رئیس جهاد کشاورزی گیلان به وزیر نمکی بر زخم تولیدکنندگان داخلی بود.

سؤال از وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای آذر به کمیسیون کشاورزی رفته و وزیر می‌بایست در مجلس در مورد آشفتگی بازار برنج پاسخ دهد و شاید همین علت، مهم‌ترین دلیل سفر ناگهانی و از پیش تعیین نشده وزیر به گیلان باشد.

کنترل بازار محصولات کشاورزی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است و قانون به‌صراحت اعلام می‌کند که کنترل بازرگانی محصولات کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی است و جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت معتقد است که در این راستا حجتی هیچ بهانه‌ای هم نمی‌تواند بیاورد و متأسفانه مافیایی در دولت نفوذ کرده‌ که از واردات سود خوبی می‌برند و تشکل‌ها را می‌سازند.

در مقطعی از سال دستور بر واردات برنج از سوی شریعتمداری، رئیس ستاد تنظیم بازار وقت داده شد، اما با فشار و اعتراض‌هایی که از سوی بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعمال شد، جلوی واردات بی‌رویه برنج گرفته و این در حالی بود که طبق قانون، سه ماه قبل و سه ماه بعد از برداشت برنج، واردات این محصول استراتژیک به داخل ممنوع است.

محمدصادق حسنی عضو کمیسیون کشاورزی نیز با اشاره به اینکه ما در کمیسیون کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی را در رابطه با واردات بی‌رویه برنج تحت‌فشار قراردادیم گفت که حجتی راحت اعلام کرد که واردات برنج دستش نیست و مافیا آن‌قدر قوی هستند که می‌توانند به‌راحتی ورود کنند و همچنین اذعان داشت که شما از پشت پرده واردات خبر ندارید.

مهرداد بائوج لاهوتی نیز با اشاره به اینکه در آن جلسه وزیر کشاورزی گفت که تحت‌فشار آقای جهانگیری است و یک‌بار دیگر هم گفته بود ما تحت‌فشار آقای شریعتمداری هستیم و من فردای آن روز مصاحبه کردم که اگر اقتصاد مقاومتی ما آقای جهانگیری قرار است بگویند ما درهرصورت در حق کشاورز ظلم کنیم من سراغ رهبری معظم انقلاب می‌روم و دست به دامن ایشان می‌شوم که بعدازاین اتفاقات حجتی آمد و نامه نوشت به ‌وزارت صنعت معدن و تجارت که فعلاً واردات متوقف شود البته من انتقادات بسیاری از ایشان دارم و ازجمله نمایندگانی هستم که سخت دنبال استیضاح ایشان هستم.

محمدحسین قربانی رئیس مجمع نمایندگان گیلان علی‌رغم شهادت خود در واکنش به اعتراضات حسنی در نشست بررسی وضعیت ابریشم و نوغان مبنی بر عدم ارتباط سفر وزیر به گیلان با موضوع سؤال از وی، پیش‌تر درباره برنج در نشست شورای اداری که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در استانداری گیلان برگزار شد با تأکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین موضوع در روزهای اخیر واردات برنج بود گفت که با توجه به اینکه کسری برنج محدود بود اما با مدیریت ناکافی مقدار زیادی برنج وارد کشور شد و با این رویه مدیریت برنج کشور بر سر برنج ما همان خواهد آمد که بر سر چای ما آمده است.

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی نماینده ولی‌فقیه در گیلان نیز در دیدار با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مشکل کشاورزان اشاره کرد و گفت مسئولانی که مصالح ملت در دست آن‌هاست کاری نکنند مردم ناامید شوند زیرا بعضی از شالی‌کاران تک‌محصولی هستند.

همه این موارد بخشی از اعتراضات مسئولان گیلان نسبت به موضوع برنج در گیلان بود که با حضور وزیر جهاد کشاورزی این اعتراضات شکل جدی‌تری به خود گرفت.

شاید برگزاری نشست بررسی وضعیت ابریشم در گیلان در بدو حضور وزیر به استان را حرکت رونالدینهویی حجتی بتوان قلمداد کرد که با بیان موضوع ابریشم به‌عنوان محوریت سفر خود مشکل برنج و کشاورزان در کشور را به انزوا ببرد که در همان جلسه بررسی موضوع ابریشم مورد انتقاد شدید نماینده رشت قرار گرفت.

حسنی در اعتراض خود به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای بازدیدهای وزیر جهاد گفت که هدف وزیر از سفر به لنگرود پس گرفتن سؤال لاهوتی از وزیر است و مشکل ما نوغان نیست بلکه بیچارگی کشاورز است و بنده عضو کمیسیون کشاورزی هستم وایشان باید به من پاسخگو باشند نه اینکه از حضور در غرب گیلان و رودرو شدن با کشاورزان این منطقه طفره بروند.

آنچه در برنامه صرف بازدیدی سفر وزیر جهاد کشاورزی به گیلان دیده می‌شود فرضیه مطرح‌شده نماینده رشت برای فرار وزیر از سؤال و استیضاح احتمالی را بیش‌ازپیش قوت می‌بخشد.

علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره چرایی وزیر به ارائه گزارشی از بازدیدهای وزیر به‌خصوص درباره اجرای طرح تجهیز و تسطیح اراضی توضیحاتی ارائه کرد که در افکار عمومی غیرضروری بودن این بازدیدها در روند کار را تداعی می‌کرد که البته نباید از فرصت فراهم‌شده برای حجتی برای تلطیف اوضاع و بیان دفاعیات خود از طریق رسانه‌ها به‌سادگی گذشت. تا جایی که وی بازار برنج را بدون مشکل دانست و عنوان کرد که تولیدکنندگان برنج ناراحت نباشند که طبق بررسی‌های بنده خریداران از استان‌های دیگر برای خرید برنج به گیلان آمده‌اند.

هرچند که لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در این شهر بر سؤال خود از وزیر تأکید و گفت که بازدیدها و حضور وزیر در گیلان ارتباطی به سؤال بنده ندارد و سؤال بنده از وی بر سر جای خود باقی است.

مطالب بیان شده توسط وزیر درباره وضعیت برنج مورد اعتراض برخی ائمه جمعه و نمایندگان شد که ذبیح‌الله نیکفر نماینده لاهیجان در واکنش به توضیحات وزیر نسبت به جلوگیری از واردات برنج گفت: این ادعایی است که جناب وزیر دارند درحالی‌که ما هم می‌بینیم در شهرهایی که قطب تولید برنج هستند که ۱۰ درصد برنج کشور را در حوزه ما تولید می‌شود همان‌جا برنج خارجی وجود دارد و به‌نوعی رشته‌های بافته‌شده وزیر برای فرار از سؤال و استیضاح را پنبه کرد.

حال مردم گیلان در انتظار پیگیری مجدانه نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی بوده و نظاره‌گرند که آیا با یک سفر مصلحتی وزیر، درد کشاورزان را فراموش و عطای مطالبه برنج‌کاران پررنج را به لقای حضور چندساعته و بازدیدهای نمایشی وزیر می‌بخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا