پشت‌پرده دیدار ولیعهدهای سعودی و اماراتی

به گزارش بصیرنیوز،رئیس حزب «الاصلاح» یمن وابسته به اخوان المسلمین پس از شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول درباره قدس، با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در ریاض دیدار کرد.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی چهارشنبه هفته گذشته با «محمد عبدالله الیدومی» رئیس شورای عالی حزب «التجمع الیمنی للإصلاح» (تجمع یمن برای اصلاح) و «عبد الوهاب احمد الآنسی» دبیرکل این حزب در ریاض دیدار کردند.

«عدنان العدینی» مسئول اطلاع رسانی حزب اخوانی الاصلاح گفت: در این نشست درباره عملیات سناریوی جدید برای جنگ یمن که سه سالی است ادامه دارد، گفت‎وگو شده و در آن به بخشی از درگیری‌های گسترده بین عربستان و ایران بر سر نفوذ منطقه ای پرداخته شده است.

بلومبرگ گزارش داده که عربستان که اواخر سال ۱۳۹۲، اخوان المسلمین را سازمانی تروریستی خواند، اما الان از اعضای این حزب اخوانی استقبال می‎کند و امارات نیز به دلیل تروریستی خوانده شدن اخوان المسلمین، جرات ارتباط مستقیم با اعضای حزب الاصلاح را ندارد.

از سوی دیگر، «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی پنجشنبه گذشته اعلام کرد که هدف از دیدار ولی عهد ابوظبی با رئیس حزب الاصلاح، «تلاش برای شکست ایران و حوثی‎ها (انصارالله) است.»

وزیر اماراتی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیدار بن زاید با روسای حزب الاسلاح یمن با هدف تشریک مساعی برای شکست ایران و حوثی ها صورت گرفته است.»

وی برای توجیه همکاری امارات و عربستان با حزب اخوانی الاصلاح اعلام کرد که «این حزب یمنی اخیرا ارتباط خود با گروه اخوان المسلمین را قطع کرده است.»

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است که حزب «الاصلاح» و جنبش «انصارالله» دو قدرت اصلی میدان جنگ یمن پس از کشته شدن علی عبدالله صالح به شمار می‎روند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از العدینی نوشت: محمد بن سلمان تلاش زیادی برای برگزاری این نشست انجام داده است. وی گفت: هدف اکنون برداشتن موانعی است که بر سر راه ائتلاف سعودی و دولت (مستعفی) یمن در جنگ علیه حوثی‎ها (انصارالله) وجود دارد.

«ماجد المدحجی» مدیر اجرایی مرکز مطالعات استراتژیک صنعاء گفت: همانطوری که قبلا درباره روابط متشنج حزب الاصلاح و امارات اشاره کردم، کاهش تنش بین دو طرف با برگزاری یک نشست بعید است.

«مطفی نعمان» معاون سابق وزیر خارجه دولت مستعفی یمن تصریح کرد: مذاکراتی که دو روز گذشته بین رهبران الاصلاح با ولی عهد سعودی و ولی عهد ابوظبی صورت گرفته است، غافلگیر کننده بود؛ چرا که با هیچ گروه وابسته به اخوان المسلمین به صورت مستقیم گفت‎وگو صورت نگرفته بود.

حزب اصلاح در یمن، شاخه گروه اخوان المسلمین به شمار می‌رود که عربستان و امارات این گروه را گروهی تروریستی می‌دانند و بشدت با آن مخالف هستند. عربستان اسفند سال ۱۳۹۲ این گروه را در لیست گروههای تروریستی قرار داد و اعلام کرد همکاری با آن یا حتی ابراز همبستگی به آن جرم محسوب می‌شود.

این دومین دیدار ولی‌عهد سعودی با رئیس حزب مذکور طی دو ماه گذشته است؛ آنها در ۹ نوامبر نیز در ریاض با هم دیدار کردند.

حزب الاصلاح یکی از بزرگترین احزاب معارض در یمن و وابسته به اخوان‌المسلمین است که امارات از طریق آن، برخی جوانان شهرهای جنوبی را برای جنگ با ارتش یمن به خدمت می‌گیرد اما در مدت اخیر اختلافات زیادی بین حزب الاصلاح با عربستان و امارات به وجود آمده است به طوری که اخیرا سفر شماری از سران این حزب به عربستان اختلافاتی جدی در بدنه این حزب ایجاد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا