مقاومت موسسات کنکور در برابر حذف آزمون سراسری

به گزارش بصیرنیوز، امیر رضا شاهانی – سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه مسئله حذف کنکور از ابعاد مختلفی قابل بررسی است، اظهار کرد: در آزمون سراسری سال ۹۶ کمتر از ۹۰۰ هزار شرکت کننده وجود داشت که از این تعداد، ۵۹۰ هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه در گروه علوم تجربی بودند، این موضوع به خوبی نشان‌دهنده علاقه داوطلبان به چند رشته خاص گروه علوم تجربی است.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت که لزوم برگزاری کنکور در رشته‌هایی که صندلی خالی دارد کمرنگ تر شده است، اما برای رشته‌های پرمتقاضی حتماً باید یک مکانیزم ورودی به دانشگاه‌ها وجود داشته باشد تا براساس این مکانیزم، استعدادیابی صورت گرفته و دانش‌آموزان قوی‌تر بتوانند وارد دانشگاه شوند.

سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز به خاطر علاقه شدید دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه، مدارس غیرانتفاعی، استعدادهای درخشان، نمونه و آموزشگاه‌های برگزاری کلاس‌های کنکور شکل گرفته و در حال توسعه هستند، گفت: این آموزشگاه‌ها علاوه بر دریافت مبالغ هنگفتی از داوطلبان و خانواده‌های آنان، دانش‌آموزان را صرفاً با تکنیک‌های تست‌زنی آشنا می‌کنند و مفاهیم را آموزش نمی‌دهند.

شاهانی خاطرنشان کرد: بر این اساس امروز دانشجویان کم‌سواد در دانشگاه‌ها داریم چرا که هدف آموزشگاه‌ها تنها قبولی در کنکور است. به نظر می‌رسد با حذف کنکور، این مسئله بتواند حل شود.

وی افزود: البته که موسسات کنکور دارای گردش مالی بسیار زیادی هستند. طبیعتاً این گردش مالی باعث مقاومت آنها در برابر حذف کنکور خواهد بود.

شاهانی با اشاره به مضرات دیگر آموزشگاه‌های برگزاری کلاس‌های کنکور، گفت: این آموزشگاه‌ها فشار و استرس زیادی به خانواده‌ها و داوطلبان وارد کرده و متأسفانه سلامت جوانان ما به خاطر استرس بالای ورود به دانشگاه در معرض خطر است که باید چاره‌ای اندیشید.

وی در ادامه اظهار داشت: با وجود اینکه برخی از مشاورانی که امروزه در این مراکز در حال فعالیت هستند، سواد و تخصص لازم برای این کار را ندارند، با این حال تعیین‌کننده اصلی رشته تحصیلی داوطلبان هستند. این یک معضل جدی است و باید راهکاری برای آن یافت به نظر می رسد حذف کنکور می توان به این موضوع کمک کند.

سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برخی طرح‌های جایگزین کنکور، گفت: آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی‌های لازم، می‌تواند برگزاری آزمون‌های کشوری در دوره متوسطه را جایگزین کنکور سراسری کند تا دانش‌آموزان با مفاهیم درسی بیشتر آشنا شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا