امروز : یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۸:۲۶ ذخیره فایل ارسال به دوستان

علت رفتارهای هیجانی دانشجویان در جلسات با مسئولان

یک کارشناس علوم ارتباطات علت بروز برخی رفتارهای هیجانی در جلسات دانشجویان با مسئولان را تشریح کرد.

به گزارش بصیرنیوز،اکبر نصراللهی مدرس علوم ارتباطات ضمن استقبال از حضور و پاسخگویی مسئولان در بین دانشجویان به برخی رفتارهای صورت گرفته در این گونه دیدارها از سوی دانشجویان اشاره کرد و با ارائه تحلیلی در این زمینه اظهار داشت: در ابتدا باید بررسی کرد که چه مشکل، مطالبه و یا سوء تفاهمی وجود دارد که وقتی مقام مسئولی صرف نظر از اینکه متعلق به کدام جناح است و یا در کدام بخش مسئولیت دارد، وقتی به دانشگاه می‌رود از سوی جوانان فعال، مطالبه‌گر، پیشرو، و آرمان‌گرا بعضا با واکنش‌هایی مانند سخنان تند و رفتارهای هیجانی مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسئله از دو منظر قابل تحلیل و ارزیابی است، یادآور شد: این موضوع از یک طرف به اشکالات موجود در محیط‌های دانشگاهی، فضای فکری دانشجویان و وجود برخی اشکالات در دانشگاه‌ها برمی‌گردد و از طرفی دیگر مربوط به اشکالات و مسائلی است که در مسئولان وجود دارد؛ لذا برای نتیجه‌گیری بهتر باید از دو منظر به این موضوع نگریست.

این استاد دانشگاه به مسائل و اشکالات موجود در بین مسئولان اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است این است که مسئولان برخلاف گفتمان مقام معظم رهبری مبنی بر پاسخگویی به مردم و دانشجویان چندان پاسخگوی این مطالبه اقشار مختلف به ویژه دانشجویان نبودند؛ کمتر در جمع آنها حضور پیدا کردند و به سخنان آنها گوش دادند.

مسئولان برخلاف گفتمان مقام معظم رهبری مبنی بر پاسخگویی به مردم و دانشجویان چندان پاسخگوی این مطالبه اقشار مختلف به ویژه دانشجویان نبودند؛ کمتر در جمع آنها حضور پیدا کردند و به سخنان آنها گوش دادند
نصراللهی با اشاره به کمرنگ بودن حضور مسئولان در بین دانشجویان تاکید کرد: اگر هم مسئولانی به دلیلی چون برخی مناسبات مجبور به حضور در بین دانشجویان شدند، نتوانستند تعامل مناسبی با آنها برقرار کنند. زیرا به جای اینکه به این فکر کنند که چه چیزی باعث بروز رفتارهای نامناسب و یا مطالبات انباشته شده دانشجویان شده است، بیشتر طرف مقابل را بازخواست کرده و نسبت به رفتار نامناسب آنها گلایه‌مند می‌شوند. به نظر من برای یافتن پاسخ این سوال هر مقام مسئولی به رفتار دانشجویان در این گونه جلسات از منظر اشکالاتی که در خود و زیرمجموعه‌اش قرار دارد نیز باید بپردازد و صرفا طرف مقابل را مقصر نبیند.

وی با بیان اینکه دانشجویان نیز باید چنین رویکردی را نسبت به خود در قبال حضور و پاسخگویی مسئولان در جمع‌های دانشجویی داشته باشند، گفت: دانشجویان و دانشگاهیان باید بپذیرند که بعضی از رفتارها و کارهای آنها متناسب با شاًن دانشگاه و خودشان نیست. اگر مطالبات آنها حتی به حق هم باشد و مقام مسئول به هر دلیلی در بین آنها حضور نیافت، آنها را نشنید و یا در کارهای خود ضعف و کاستی دارد؛ انتظار از دانشجو این است که رفتاری متناسب با شاًن خود و دانشگاه داشته باشد.

این کارشناس ارتباطات با یادآوری اینکه پذیرفته شده نیست دانشجو در یک محیط دانشجویی مقام مسئولی را به دلیل ضعف در عملکرد مورد توهین، اهانت و تحقیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: اگر چه ما باید وضعیت و شرایط محیط‌های دانشجویی و دانشجویان را نیز در نظر بگیریم، دانشجویان بعضا در سنی قرار دارند که دارای هیجانات و اقتضائات خاصی هستند و ادبیات خاص خود را دارند.

وی گفت: بنده از سال ۶۸ با محیط‌های دانشگاهی در ارتباط هستم و می‌دانم دانشگاه و دانشجویان ما علیرغم فضای هیجانی که ممکن است برای برخی افراد بیرون دانشگاه قابل فهم نباشد، در مجموع دارای قلبی صافی هستند؛ نگاه‌ها، آرمان‌ها و جهتشان درست است و قصد تحقیر و یا رفتارهای منفی غیرقابل پذیرش عرف، دین و اخلاق را ندارند، بلکه واکنش‌های آنها بر اساس اقضای سن‌شان به گونه‌ای است که افراد بیرون از دانشگاه را دچار سوء تفاهم می‌کند.

نصرالهی افزود: دانشجویان باید بدانند به خصوص در این جلسات از آنها انتظار بیشتری می‌رود زیرا الگو و رهبران افکار عمومی‌اند. مردم در موضوعات مختلف دانشجو و دانشگاه را می‌بینند. اگر به هر دلیلی چون اقتضای سن، مطالبه به حق، عصبانیت و یا غیره واکنش نادرستی در این گونه جلسات از خود نشان دهند؛ این واکنش‌ها از سوی مردم قابل‌ هضم و پذیرش نیست.

وی در همین زمینه تصریح کرد: بپذیریم و می‌پذیریم برخی واکنش‌ها از سوی دانشجویان در این گونه جلسات حتی اگر هم بنا به دلایل ذکر شده چون اقتضای سن و غیره درست باشد، برای مردم قابل فهم نیست و محل گلایه است. دانشجویان باید یاد بگیرند، اعتراض، گلایه، پیگیری مطالبات به حق و مطالبات رهبری را از مسئولان با روش متناسب شاًن خود یعنی با آرامش، احترام، منطق، مستند و مستدل پیگیری کنند.

این مدرس دانشگاه با طرح این سوال که “اگر دانشجویان مطالبات خود را از طریق رویکری احساسی و با تحقیر کردن دیگران پیگیری کنند انتظار از سایر بخش‌ها چیست؟ ” ادامه داد: دانشجویان باید سمبل آرامش، منطق، صبوری بوده و مطالبه‌گر حق و حقوق خود و دیگران باشند، اگر مطالبات خود را با عصبانیت و در یک فضای ساختار شکنانه دنبال کنند، قطعا به نتیجه مورد نظر نخواهند رسید. لذا باید در رفتارهای خود بازنگری کرده و آسیب‌های موجود را برطرف کنند.

وی درباره وظایف مسئولان نیز در این زمینه یادآور شد: مسئولان نیز باید دلیل این گونه رفتارها را از منظر جایگاه خود بررسی‌ کنند. اینکه چه اشکالاتی وجود دارد که دانشجویان این‌قدر عصبانی هستند و بعضا ساختارشکنانه و هیجانی مطالبات خود را پیگیری می‌کنند.

نصرالهی با تاکید بر اینکه به نفع جامعه و دانشجویان است که به مسئولان برای حضور در جمع‌ها و محیط‌های دانشجویی جرات دهند، گفت: اگر قرار باشد دانشجویان در این گونه جلسات به گونه‌ای رفتار کنند که مسئولان جرات و جسارت دوباره برای حضور در جمع دانشگاهیان را به خرج ندهند، قطعا مطالبات دانشگاهیان و دانشجویان به سرانجامی نمی‌رسد و حتی ممکن است این گونه حضورها متوقف شود. مسئولان و دانشجویان به جای متهم کردن همدیگر باید بررسی کنند که چه اشکالی در رفتارشان وجود دارد که طرف مقابل چنین واکنش‌هایی نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه همه دانشجویان در این گونه جلسات دچار فضای احساسی نمی‌شوند، گفت: وقتی در چنین جمعی چند نفر مشغول سوت و کف و ایجاد فضای اهانت آمیز شوند، فضا متشنج می‌شود. لذا به جاست دانشجویان اشکالات موجود و مسئولان از هر جناحی این مسئله را از زوایه جایگاه خود مورد بررسی قرار دهند که چه کرده‌اند که وقتی بعد از مدتی به دانشگاه می‌روند با انبوه مطالباتی مواجه می‌شوند که دانشجویان از حالت طبیعی خارج شده و گاها به رفتارهای ساختار شکنانه دست می‌زنند.

ارسال دیدگاه

photo_2016-05-31_13-37-56

photo_2016-06-02_15-16-08

photo_2016-06-02_15-16-04

1

gorban-1

news