دانش‌آموزان هنگ‌کنگی صاحب بیشترین «مشق شب» در میان کشورهای جهان

به گزارش بصیرنیوز،

وضعیت «مشق شب» در کشور آمریکا از نظر سازمان آموزش و پرورش آمریکا، استاندارد مشق شب برای دانش‌آموزان تنها ۱۰ دقیقه است؛ گرچه معلمان زیادی از این استاندارد پیروی نمی‌کنند.

در این گزارش، به وضعیت مشق شب دانش‌آموزان هنگ‌گنگ خواهیم پرداخت و وضعیت تکلیف در خانه آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

* ۴ ساعت تکلیف در خانه و خواب کمتر از ۷ ساعت

بر اساس یک گزارش میدانی که از دانش‌آموزان ابتدایی صورت گرفته است، آنها بعد از رسیدن به خانه به طور متوسط ۴ ساعت تکلیف مدرسه انجام می‌دهند و همین موضوع باعث شده است تا ساعت خواب آنها کاهش پیدا کند و به کمتر از ۷ ساعت برسد.

* دانش‌آموزان هنگ‌کنگی صاحب بیشترین مشق شب در جهان

در حالی که تا حدود دو سال پیش سیستم ‌آموزشی روسیه نسبت به دادن حجم زیاد مشق شب به دانش‌آموزان خود در صدر لیست جهانی بود، اما با تغییر کوچکی که در سیستم آموزشی خود پدید آورد، امروز دانش‌آموزان هنگ‌کنگ به عنوان محصلانی که بیشترین حجم از مشق شب را در میان دانش‌آموزان جهان دارند، شناخته می‌شوند.

* تعهد به یادگیری مهمترین عامل دادن مشق شب به دانش‌آموزان

مدیر افتخاری مرکز پیشرفت آموزش و تحقیق زبان چینی در دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید: مهم‌ترین عامل حجم زیاد مشق شب به دانش‌آموزان این کشور از جایی نشأت می‌گیرد که معلمان باور دارند، تنها مشق شب است که می‌تواند به دانش‌آموزان برای یادگیری انگیزه دهد، اعتماد به نفس آنها را تقویت کند و موجب شود تا آنها نسبت به یادگیری متعهد باشند.

* منع والدین برای کمک به دانش‌آموزان از سوی معلمان

یان‌لم‌چون‌بن، استادیار گروه آموزشی ابتدایی کودکستان در مؤسسه آموزش و پرورش هنگ‌کنگ می‌گوید: «والدین به هیچ عنوان حق کمک به فرزندانشان را در انجام تکالیف شب ندارند؛ هنگامی که دانش‌آموزان خود مشق شب را انجام می‌دهند متفکر و فعال بار می‌آیند و به آینده تحصیلی آنها کمک شایانی می‌شود».

* نگرانی والدین از حجم زیاد تکالیف کودکان

والدین هنگ‌کنگی نسبت به حجم زیاد مشق شب فرزندانشان معترض هستند و می‌گویند: «میزان تکالیف در خانه کودکان ابتدایی به قدری زیاد است که زندگی خانوادگی را تحت تأثیر قرار داده و اگر تغییری در سیستم تکلیف شب بچه‌ها شکل نگیرد، حتماً تبعات منفی زیادی در پی خواهد داشت؛ چرا که آنها فرصت زیادی برای بازی و سرگرمی نمی‌یابند».

* تفاوت شیوه تدریس عامل اختلال و سردرگمی دانش‌آموزان

والدین با اشاره به اینکه تکالیف موجب ایجاد خلل در روابط خانوادگی شده است، می‌گویند: «ما سعی می‌کنیم با روش‌هایی که در مدرسه آموخته‌ایم، به فرزاندنمان در حل تکالیف ریاضی کمک کنیم اما واقعیت این است که روش آموزشی ما با آنچه که به کودکان ما در مدرسه تدریس می‌شود، متفاوت است و همین موضوع موجب استدلال‌های اشتباه و سردرگمی بچه‌ها می‌شود؛ حوصله آنها را سر می‌برد و آنها را عصبی می‌کند».

* تکالیف دانش‌آموزان ابتدایی بیشتر از دانش‌آموزان متوسطه

پژوهشگران سازمان آموزش و پرورش هنگ‌کنگ با بررسی بیش از هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و مقایسه آنها با همین تعداد دانش‌آموز در مقطع دبیرستان دریافتند، دانش‌آموزان ابتدایی حداقل دو ساعت و ۳۸ دقیقه بیش از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان مشق شب می‌نویسند.

* مشق شب مانع بازی‌های کودکان و فعالیت‌های اجتماعی آنان

ریچارد آوون، مدرس دانشکده استرالیا باور دارد، اصرار به یادگیری و تعهد به آموزش کودکان شاید موجب شود تا آنها دوره ابتدایی را با نمرات خوب ترک کنند و وارد مرحله تحصیلی بعدی شوند، اما نباید فراموش کرد که این کودکان هیچ مهارت اجتماعی و تحلیلی ندارند و به هیچ عنوان قادر به کشف چگونگی حل یک چالش نیستند.

* حجم زیاد تکالیف و تأثیر منفی آن بر سلامت روان دانش‌آموزان

انجمن‌های پسران و دختران، اتحادیه‌های معلمان و انجمن فارغ‌التحصیلان کالج آموزش و پرورش هنگ‌کنگ باور دارند، اگر کودکان ابتدایی اوقات فراغت بیشتری نداشته باشند و این روند به همین شکل ادامه یابد، باید منتظر آسیب‌های جدی به سلامت روان آنها بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا