چه کرد موگرینی با ما

به گزارش بصیرنیوز،

راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا دوشنبه‌شب به وقت ایران منتشر شد. در این سند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اتهامات فراوانی را علیه ایران مطرح کرد. در این راهبرد ایران به عنوان یکی از ۲ دشمن اصلی آمریکا معرفی شده است. اما نکته بسیار مهم درباره این راهبرد، بخش‌هایی است که یکسان بودن یا به عبارتی همزبانی آمریکا و اروپا علیه ایران حتی در موضوع برجام را نشان می‌دهد.

در بخشی از راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا که مربوط به برجام و ادعای نقض مفاد آن از سوی ایران است، دونالد ترامپ مدعی شده است برجام به صورت مستقیم به سیاست‌های منطقه‌ای ایران متصل شده و به عبارتی برجام متضمن تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ایران است. او سپس استدلال کرده چون سیاست‌های منطقه‌ای ایران تغییر نکرده، بنابراین برجام نقض شده است.  در این سند ترامپ از ایران یاد کرده و ضمن «اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی» خواندن کشورمان، ایران را به بهره‌گیری از بی‌ثباتی خاورمیانه برای بسط نفوذ خود و اقدام به حمله سایبری علیه منافع آمریکا متهم کرده است. به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در این سند گفت توافق هسته‌ای تأثیری در کاستن از شدت این اقدامات از نظر وی ناخوشایند ایران، نداشته است.

آمریکا اصرار دارد در مقدمه برجام، پیش‌بینی شده که انعقاد توافق هسته‌ای به ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند و از آنجا که صلح و ثبات هنوز هم گمگشته بزرگ این منطقه است، پس «روح برجام نقض شده است». این اظهارات یا در واقع این ادعای ترامپ می‌گوید در بخش مقدمه متن برجام آمده است که این توافق متضمن مطلوب شدن تحولات منطقه غرب آسیا- از نظر آمریکایی‌ها- است.

ترامپ سپس با استناد به اینکه سیاست‌ها و رفتار ایران در این منطقه تغییری نکرده و در نقطه مقابل سیاست‌های آمریکاست، استدلال کرده برجام نقض شده است. اظهارات ترامپ البته هفته گذشته توسط فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تایید شد و او گفت در بخشی از مقدمه برجام چنین متنی وجود دارد. موگرینی در بخشی از سخنرانی خود در پارلمان اتحادیه اروپایی، مطلبی را بیان کرد که در واقع منظور او از طرح این موضوع، تایید ایرادات ترامپ به برجام و ارتباط دادن برجام با تحولات منطقه‌ای بود. موگرینی ادعا کرد در بخش مقدمه  (PREAMBLE) توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر است. او ادعا کرد این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است.

به‌گزارش تسنیم، وی گفت: «در بخش مقدمه این توافق ۱۰۴ صفحه‌ای، نه در یکی از بندهای آن- من الان آن را حفظ شده‌ام- یک ارجاع در حد یک نیم‌جمله با این مضمون وجود دارد؛ این توافق می‌تواند مسیر را برای نوع دیگری از تعامل یا تعاملی سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کند. آن جمله- شاید الان دارم یک راز را افشا می‌کنم- به درخواست ایران گنجانده شد». اظهارات موگرینی مربوط به بخشی از مقدمه برجام است. در این متن (They Anticipate That Full Implementation Of This Jcpoa Will Positively Contribute To Regional And International   Peace And Security) پیش‌بینی شده است اجرای کامل قرارداد هسته‌ای تاثیر مثبتی روی مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و صلح و امنیت خواهد داشت. موگرینی در سخنان خود در پارلمان اروپا تصریح کرد این بند با اصرار طرف ایرانی در متن برجام گنجانده شد. او در این سخنان حتی گفت ظریف اصرار داشت مسائل غیرهسته‌ای نیز در مذاکرات گنجانده شود!

ادامه دشمنی با ایران

در سندی که رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان راهبرد جدید امنیت ملی کشورش منتشر و آن را برای اجرا ابلاغ کرده، ایران به عنوان یک دشمن جدی برای ایالات متحده عنوان شده است. در بندهای ابتدایی این راهبرد، ترامپ از بازسازی روابط دوستانه با کشورهای خاورمیانه به عنوان اهرمی موثر در ایجاد حرکت جمعی علیه ایران یاد کرده؛ از کره شمالی هم به عنوان دشمن شماره ۲ و هدف دوم حرکت تحت هدایت آمریکا برای برخورد با دشمنان یاد شده است.

در این راهبرد، از چین و روسیه هم به عنوان کشورهایی که در پی ضربه زدن به منافع امنیتی و مالی آمریکا هستند یاد شده و در همان بند، باز هم از ایران و کره‌شمالی به عنوان رژیم‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه، تهدیدکننده مردم آمریکا و عامل تهدید برای متحدان این کشور نام برده شده است.

در بخش «اقدامات دارای اولویت» و زیربخش «ارتقای توان پدافند موشکی» آمده: «ایالات‌متحده در حال استقرار یک سامانه دفاع موشکی چند لایه با تمرکز بر ایران و کره‌شمالی است تا بتوانیم از میهن‌مان در برابر حملات موشکی دفاع کنیم». ترامپ که تاکنون بارها از «بد» بودن توافق هسته‌ای سخن گفته، در این سند با لحنی متفاوت درباره توان هسته‌ای ایران سخن گفته و آورده: «رژیم ایران در حال ساخت موشک‌های بالستیک توانمندتر است و قابلیت ازسرگیری کار خود روی تسلیحات هسته‌ای را دارد؛ تسلیحاتی که می‌تواند ایالات ‌متحده و شرکای ما را تهدید کند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا