تاثیرات منفی نگهدارنده‌های غذایی بر باکتری‌های روده

به گزارش بصیرنیوز،

درون دستگاه گوارش، یک مجموعه باکتریایی بزرگ و پیچیده وجود دارد. این اکوسیستم از ارگانیسم‌ها که “میکروبیوم” (microbiome) نامیده می‌شود، اثرات سیستمی گسترده‌ای بر همه بدن دارد که از آن جمله می‌توان به تاثیر بر “اختلال استرس پس از ضایعه روانی” (PTSD) و آلزایمر از سویی و تاثیر بر موفق یا ناموفق بودن درمان‌های سرطانی از سوی دیگر اشاره کرد.

یک گروه تحقیقاتی از “دانشگاه ماساچوست در امهرست” (University of Massachusetts Amherst) آمریکا، در پژوهش جدید خود دریافتند که برخی از نگه‌دارنده‌های غذایی غیرسمی که به دلیل خواص ضد میکروبی‌شان به غذا اضافه می‌شوند، ممکن است تعامل غیرمنتظره و ناخوشایندی با میکروبیوم روده داشته باشند.

این موضوع که میکروبیوم روده، تاثیر گسترده‌ای بر سلامت و تندرستی کلی بدن دارد، در حال مشخص شدن است. با اینکه بسیاری از پژوهش‌ها بر چگونگی تاثیر عوامل و مداخلات مربوط به رژیم غذایی تمرکز کرده‌اند، درباره چگونگی تاثیر بسیاری از مواد افزودنی غذا بر میکروبیوم، اطلاعات کمی وجود دارد.

مقدار قابل توجهی از افزودنی‌های مواد غذایی که در آمریکا تایید شده‌اند، به عنوان عوامل ضد میکروبیایی طبقه‌بندی می‌شوند. این افزودنی‌ها طوری طراحی می‌شوند که با مهار رشد چندین میکرو ارگانیسم، فساد غذایی را کاهش دهند.

این پژوهش جدید، اثرات نوعی نگه‌دارنده‌ خاص ضد میکروبیایی غذا به نام “پلی لیسین- بیوپلیمر ε ” (biopolymer ε-polylysine) را بر تنوع باکتریایی روده موشها مورد بررسی قرار داد.

براساس نتایج جالب این پژوهش، “پلی لیسین” یقینا، تنوع میکروب‌ها را در موش‌ها تغییر داد اما در طول یک مطالعه ۱۵ هفته‌ای مشخص شد که این تغییر به شکل عجیبی ناپایدار است و با بازگشت تنوع به حالت معمول پس از یک دوره غذا دادن مداوم همراه است.

“دیوید سلا” (David Sela)، یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: تقریبا از آغاز شروع هفته پنجم، شرایط تغییر کرد اما از هفته نهم، شرایط به شکل معمول بازگشت. عملکرد میکروب‌ها تغییر کرد و دیدن گروه‌های مختلف در حال انجام کارهای متفاوت جالب بود. برای مثال، معمولا، هنگامیکه آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، میکروبیوم، تغییر یافته باقی خواهد ماند؛ بنابراین براساس نتایج پژوهش ما، بین میکروبیوم با نگه ‌دارنده غذایی نوعی سازگاری وجود دارد.

این پژوهش، هیچ اثر بالقوه‌ای ناشی از تغییر میکروبیوم را بر سلامتی مسلم نمی‌داند اما درباره تاثیر نگهدارنده‌های غذایی که قبلا بی‌خطر فرض می‌شدند، سوالاتی را مطرح می‌کند. اشاره به این نکته مهم است که این پژوهش، پژوهش کوچکی در یک حوزه نسبتا جدید است اما افزایش شواهدی که تاثیر گسترده‌تر باکتری روده را بر تندرستی یک فرد بررسی می‌کنند، نشان می‌دهد که این پدیده ارزش بررسی دارد.

“سلا” می‌افزاید: ما یقینا به بررسی بیشتر این موضوع علاقمندیم. نمی‌دانیم این مواد نگهدارنده با میکروبیوم‌های روده چه می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا