مشکلات گردشگران مسلمان چیست؟

به گزارش بصیرنیوز،

گردشگران مسلمان برای سفر کردن و کسب تجربیات جدید همواره باید منتظر برخی مشکلات و دغدغه‌هایی باشند که ممکن است در طول سفر برای آ‌ن‌ها رخ دهد. در ادامه این مطلب را به نقل از کجارو خوانید.

 

مشکلات یک گردشگر مسلمان چیست؟

 

در جهان امروزه با گسترس شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مسلمانان بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته‌اند. تفاوت‌های بسیاری در اخباری که از رسانه‌ها منتشر می‌شوند و برخوردی که با آن‌ها می‌شود، وجود دارد. اختلافات عقیدتی و فرهنگی به خصوص در جوامع اروپایی و آمریکایی با مسلمانان نظرات و دیدگاه‌های متفاوت و تقریبا منفی را نسبت به آن‌ها در سراسر جهان ایجاد کرده است. مسئله‌ای که امروزه نیز از آن زیاد سخن گفته می‌شود، گردشگران مسلمان هستند. مسلمانان نیز درست مانند سایر گردشگران علاقمند هستند تا سفر کنند، چیزهای جدید را تجربه کنند و با اقوام و فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. با وجود زندگی پراسترس امروزی که همه انسان‌ها آن را تجربه می‌کنند، سفر کردن حق تمامی انسان‌ها است. در این مقاله دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را که یک گردشگر مسلمان در سفرهای خارجی خود با آن رو‌به‌رو خواهد شد، بررسی می‌کنیم و به تفاوت‌های گردشگران مسلمان با غیرمسلمان می‌پردازیم.

اضطراب و استرس از دغدغه‌های اصلی هر گردشگر مسلمان است. ترس از برخوردهای نادرست، افکار غلط و رفتارهای نامناسب سایر مردم همیشه استرس‌هایی برای گردشگران مسلمان ایجاد می‌کند. گزارش‌های بسیاری از بدرفتاری با مسلمانان در کشورهای مختلف به گوش می‌رسد و بسیاری در رفتار و سخن خود در برخورد با مسلمانان تنفر خود را نسبت به دین آن‌ها اسلام ابراز می‌کنند” با این حال هستند مردمی که به خوبی و کاملا مهربانانه با گردشگران مسلمان برخورد می‌کنند.

سفر با خطوط هوایی نیز یکی از مشکلات اصلی مسلمانان است؛ چراکه به دلیل اجتناب از خطرات و حوادث هوایی با مسلمانان برخورد امنیتی شدیدتری نسبت به سایرین می‌شود. خطوط هوایی معمولا با دقت تمام رفاه پرواز و امکانات عالی را برای مسافران تامین می‌کنند، اما هیچ‌گاه درصدد تامین آرامش ذهنی مسافران نیستند. نداشتن آرامش ذهنی در سفرهای هوایی از دغدغه‌های اصلی هر مسلمانی است، چراکه مورد بازرسی‌های امنیتی فراوانی قرار می‌گیرند و برای آ‌ها تنش و استرس ایجاد می‌شود. عموما بسته‌بندی‌های قرآن، سجاده، مهر و کتاب‌های دینی به زبان عربی نیز برای ماموران امنیتی فرودگاه‌ها شک‌برانگیز است.

این استرس‌ها به قدری بر گردشگران مسلمان فشار وارد می‌کند که حتی اگر به دلیل خطاهای سیستمی نتوانند بلیطی رزرو کنند، عموما تصور می‌کنند به خاطر مسلمان بودن آن‌ها است. چک کردن مدارک گردشگران مسلمان در فرودگاه‌ها عموما بیشتر از هر گردشگر دیگری به طول می‌انجامد و چندین بار بررسی‌های لازم انجام خواهد شد. همچنین سفر به کشورهای خاورمیانه دردسرهای بسیاری را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت و احتمالا سوالات امنیتی بسیاری از آن‌ها خواهد شد.

خانواده‌های گردشگران مسلمان نیز به اندازه خود مسافران تحت فشار و اضطراب خواهند بود، چراکه اغلب این ترس را خواهند داشت که مبادا به دلیل فعالیت‌های امنیتی آن‌ها درگیر دردسر شوند.

از دیگر دردسرهای گردشگران مسلمان می‌توان به صحبت کردن پشت تلفن اشاره کرد، چراکه گفتن سلام به زبان عربی می‌تواند جو متشنجی در میان مردمی که اطراف آن‌ها هستند، ایجاد کند و منجر به سوظن و بدرفتاری شود. تبعیض‌های بسیاری نسبت به قانون‌های گردشگری برای مسلمانان و غیرمسلمانان وجود دارد، مانند ممنوعیت حمل لپ‌تاپ‌ها یا تلفن‌های هوشمند.

رزرو کردن هتل نیز از دیگر دغدغه‌های گردشگران مسلمان است، چراکه نژادپرستی و تبعیض‌های بسیاری برای این گردشگران وجود دارد. هرچند امروزه ایربی‌ان‌بی (AirBnB) و هوم‌اوی (Home Away) از این نژداپرستی‌ها کاسته و گردشگران مسلمان با دردسرهای کمتری می‌توانند محل اقامت خود را رزرو کنند.

عبادت کردن نیز از مشکلاتی است که ممکن است در سفرهای خود با آن رو‌به‌رو شوند. عموما گردشگران مسلمان برای خواندن نمازهای خود به سختی می‌توانند مسجدی پیدا کنند و با توجه به واکنش‌های نادرست مردم نمی‌توانند در هرجایی از خیابان به عبادت مشغول شوند، به همین دلیل اکثر آ‌ها از اتاق‌های تعویض لباس در فروشگاه‌ها برای خواندن نماز خود استفاده می‌کنند. حتی اگر مردم کاملا مهربانانه رفتار کنند، باز هم خواندن نماز در میان جمعیت با ترس و خجالت همراه خواهد بود.

پیدا کردن غذاهای حلال نیز در برخی از کشورها بسیار سخت خواهد بود به همین دلیل اغلب گردشگران مسلمان در تعیین مقصد سفرهای خود به دنبال کشورهایی هستند که فروشگاه‌ها و رستوران‌های حلال داشته باشد یا سعی می‌کنند در مدت سفر خود گیاه‌خواری کنند.

برخی از فعالیت‌های تفریحی نیز برای مسلمانان دردسرآفرین است. زنان مسلمان باتوجه به پوشش خود نمی‌توانند همانند سایر مسافران از امکانات تفریحی همچون دریاها استفاده کنند و با توجه به عدم مکان‌های مخصوص بانوان در برخی کشورها اغلب این زنان مسلمان از برخی تفریحات محروم می‌شوند.

انتخاب زمان مناسب سفر نیز از دیگر مشکلات گردشگران مسلمان است، چراکه در ماه رمضان سفر کردن به کشورهای دیگر برای آن‌ها سخت خواهد بود یا به دلیل برگزاری برخی جشنواره‌هایی که با دین اسلام مغایرت دارد در کشورهای مورد نظرشان، عموما سعی می‌کنند زمان سفر خود را به تعویق بیاندازند.

گردشگران مسلمان قبل از سفر خود باید تمامی مواردی که ممکن است برایشان مشکل‌آفرینی کند، در طی سفر را بررسی کنند تا مقصدی را انتخاب کنند که کمترین دردسر را برای آن‌ها داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا