مرحله جدید جنگ یمن

به گزارش بصیرنیوز،«سیدرحیم نعمتی» در روزنامه «جوان» نوشت:

انتظار هم می‌رفت که بعد از پرواز دومین موشک یمنی بر فراز عربستان، امریکا ادعاهای چند روز گذشته خود را باز تکرار کند. اولین نمونه از این نوع رفتار با بیانیه هیثر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه، دیده شد که در بیانیه خود ضمن محکوم کردن حمله موشکی یمن به ریاض، پایتخت آل سعود، بار دیگر ایران را متهم به حمایت حوثی‌های یمن با سلاح‌های پیشرفته کرد. این کمترین کاری است که از دست واشنگتن برمی‌آید تا چیزی برای گفتن داشته باشد در عین اینکه می‌داند این روند از اتهام‌زنی بازتاب جهانی ندارد، چنان که نمایش تلویزیونی نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل، در پنج‌شنبه گذشته نتوانست بیشتر از یک شوی معمولی باشد و بازتاب قابل‌توجهی در محافل سیاسی نداشت. حالا خانم هیلی که از آن شو نتیجه‌ای نگرفته رو به شورای امنیت آورده تا اتهامات خود علیه ایران را به این شورا ببرد تا قطعنامه‌ای علیه ایران را به تصویب اعضای این شورا برساند.

این تلاش هیلی در حالی دنبال می‌شود که مسئولان سازمان ملل از زدن مهر تأیید بر ادعاهای امریکا خودداری کرده‌اند و حتی فرحان حق، جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مدارک قاطع دال بر مشخص شدن کشور سازنده موشک‌های شلیک شده از یمن وجود ندارد و این سازمان نمی‌تواند تأیید کند این موشک‌ها از ایران به یمن فرستاده شده‌اند. هیچ شکی نیست که واشنگتن به‌رغم نبود مدرک و دلیل مستند به این روند ادامه می‌دهد، چرا که نمی‌تواند اجازه بدهد اصل مسئله در نظر جهانیان درست دیده شود که چیزی نیست جز قدرت موشکی یمن. این همان چیزی است که واشنگتن و آل‌سعود از آن واهمه دارند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا با تکرار اتهامات خود علیه ایران به هر نحو که شده قدرت موشکی یمن و تهدید این موشک‌ها علیه مراکز حساس سیاسی، نظامی و اقتصادی ائتلاف متجاوز به یمن به خصوص مراکز نفتی آل‌سعود را از نگاه‌ها دور نگه بدارند. با وجود این، آنها نمی‌توانند مقابل توجه جهانی به واقعیات بایستند و به همین جهت هم بود که رسانه‌ها کمتر ادعای سعودی‌ها را مبنی بر رهگیری و انهدام دومین موشک یمنی در آسمان ریاض قبول داشتند و انتشار این ادعا از سوی رسانه‌ها با نوعی شک و گمان همراه بود.

اشپیگل یکی از این رسانه‌ها است که پا را از شک و گمان فراتر برده و حمله موشکی یمن به ریاض را به آغاز فصل جدیدی در جنگ یمن و کشیده شدن این جنگ به قلب عربستان تعبیر کرده است. این رسانه معتبر آلمانی می‌نویسد:« حملات موشکی یمن به سعودی‌ها نشان می‌دهد که با گذشت دو سال و نیم از آغاز جنگ، قدرت نظامی یمنی‌ها سرکوب نشده و این وضعیت برای ملک سلمان شاه عربستان، نوعی سرافکندگی است. او در سال ۲۰۱۵ به مردم کشورش وعده داده بود که خیلی سریع در جنگ با یمن پیروز خواهند شد، اما با وضعیتی که پیش آمده او باید به مردمش بگوید که پایتخت کشورش روز روشن مورد حمله موشکی قرار گرفته است. به این ترتیب، مشخص نیست که این خبر بر مردمی که سال‌ها بدون تهدید حمله خارجی زندگی کرده‌اند چه اثری خواهد داشت.» ‌این گزارش اشپیگل نمونه‌ای از آن‌ چیزی است که آل‌سعود از آن نگران است و البته واشنگتن و لندن نیز در این نگرانی با آن همراه هستند چرا که در حمایت گسترده تسلیحاتی با آل‌سعود در جنگ با یمن شریکند. در هر صورت، امریکا و بریتانیا تنها می‌توانند در شورای امنیت پاسخی به موشک یمن بدهند در حالی که می‌دانند این کار هم به جایی نمی‌رسد و نمی‌تواند مانع قدرت‌نمایی موشکی یمنی‌ها بر پایتخت و دیگر مراکز سعودی‌ها بشوند. این نکته‌ای است که سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن، در یک نطق تلویویونی به مناسبت هزارمین روز از تجاوز نظامی آل‌سعود و متحدانش به یمن بیان کرده است. او با تأکید بر اینکه متجاوزین سعودی تمام قوانین و پیمان‌ها را نقض کرده و مبدل به ابزاری در دست امریکا شده‌اند، از افزایش شیوه‌های مقاومت در مقابل متجاوزان گفت و اعلام کرد:« تجربه موشکی ما روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و برد آن افزایش می‌یابد و اماکن دیگری را هدف قرار خواهد داد.» ‌این همان چیزی است که در نظر اشپیگل آغاز فصل جدیدی در جنگ است که متجاوزین نمی‌توانند در حاشیه امن نشسته و به تجاوز نظامی خود ادامه بدهند. به این ترتیب، جنگ یمن با قدرت موشکی مقاومت یمنی وارد مرحله‌ای شده که پاسخ تجاوزش را در مراکز سیاسی، نظامی و اقتصادی خود خواهد دید و دیگر جنگ به صورت یک‌طرفه ادامه نخواهد داشت که تنها شهرهای یمن بمباران بشوند و شهرهای سعودی‌ها و اماراتی‌ها در امان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا