۵ درمان موثر خانگی یبوست

به گزارش بصیرنیوز،یبوست ممکن است در ظاهر مشکل خاصی نباشد، اما به نقل  از فوت وفن آن‌هایی که مدتی طولانی با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند می‌دانند تا چه اندازه می‌تواند طاقت فرسا باشد. با این چند روش خانگی ساده می‌توانید مشکلات مربوط به یبوست و سفتی شکم را در یک چشم به هم زدن درمان کنید.

 

۵ درمان موثر خانگی یبوست

 

حداقل ۹۰ درصد مردم در دوره‌ای از زندگی‌شان یبوست را تجربه می‌کنند و ۶۰ درصد افراد برای مدت طولانی به آن مبتلا هستند. البته دارو‌های شیمیایی زیادی برای درمان یبوست وجود دارد، اما این دارو‌ها می‌توانند برای بدن عوارض جانبی داشته باشند، پس بهتر است به جای استفاده از روش‌های دارویی، روش‌های خانگی را امتحان کنید.

۱- آب آلو

آلو سرشار از فیبر است و به همین خاطر عمل دفع را آسان می‌کند. این میوه مغذی سرشار از موادی است که به کار روده بزرگ سرعت می‌بخشند. آلو دارای ویتامین و مواد معدنی بسیار است و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هم هست.

۲ لیوان آب آلو تهیه کنید. یک لیوان آن را در صبح و لیوان دیگر را شب بنوشید. می‌توانید به جای آب آلو از خود میوه آن استفاده کنید و در طول روز چند آلو بخورید.

بعد از چند روز مصرف مرتب، یبوست شما درمان خواهد شد.

توجه: بیش از حد آلو نخورید چرا که می‌تواند موجب اسهال شود.

۲- منیزیم

شیر منیزیم و منیزیم سیترات مکانیسم یکسانی در رفع یبوست دارند. این مواد با عبور از مجاری گوارشی، آب را به درون روده بزرگ می‌کشانند. آب اضافی باعث نرم شدن مدفوع خشک می‌شود و همچنین باعث افزایش فشار در ماهیچه‌ها و بیرون راندن مدفوع به خارج از بدن می‌شود.

۲۴۰ میلی لیتر منیزیم سیترات را در یک لیوان آب یا آبمیوه مخلوط کنید تا بعد از چند ساعت از شر یبوست‌تان خلاص شوید.

اگر نتوانستید منیزم سیترات پیدا کنید، ۲ قاشق غذاخوری شیر منیزیم را در لیوانی آب مخلوط کنید و قبل از خواب بنوشید.

اگر از درمان منیزم سیترات استفاده کردید، با یک بار مصرف، نتیجه رضایت بخش را خواهید گرفت، اما شیر منیزیم را باید به مدت چند روز قبل از خواب مصرف کنید.

نکته: ترکیبات منیزم دار باعث بی‌آبی بدن می‌شوند پس بعد از خوردن آن‌ها مقدار فراوانی آب بنوشید. اگر دستگاه گوارش حساسی دارید، قبل از مصرف منیزم با پزشک‌تان مشورت کنید.

۳- تنقیه

تنقیه مدفوع را نرم می‌کند و فشاری که به روده وارد می‌آورد، باعث تخلیه سریع مدفوع می‌شود.

برای این کار به: یک سوم فنجان آب لیمو، ۱ قاشق غذاخوری نمک، ۱ لیتر آب گرم، سرنگ تنقیه و دیگر وسایل تنقیه (کیسه تنقیه، لوله تنقیه و گیره) نیاز دارید.

روش کار

نمک و آب لیمو را در آب حل کنید. سرنگ تنقیه را با آن پر کنید و آن را به آرامی درون رکتوم قرار دهید.
کیسه تنقیه با باقی مانده محلول درونش باید ۵۰ سانتی متر بالاتر از رکتوم قرار گرفته باشد. به آرامی گیره را باز کنید و لوله را با محلول پر کنید و تمام هوای موجود در آن را خارج کنید.

به یک پهلو دراز بکشید و به آرامی نازل را درون رکتوم کنید. به آرامی گیره را باز کنید تا محلول تنقیه به درون روده بزرگ برود. این کار را تا زمانی انجام دهید که تمام محلول تنقیه یا بیشتر آن داخل روده باشد.
برای ۸ تا ۱۰ دقیقه محلول را در خود نگه دارد و سپس برای دفع اقدام کنید.

نکته: اگر فکر می‌کنید انجام دادن این کار برای خودتان در خانه سخت است، به پزشک مراجعه کنید.

۴- فیبر

داشتن رژیم غذایی فیبردار در هر روز بسیار مهم است. برای رفع یبوست، از نوع ساده فیبر به جای کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید. سعی کنید در هر وعده‌تان فیبر بگنجانید. فیبر آب را در بدن ذخیره می‌کند و دفع مدفوع را هم آسن‌تر می‌کند.

روزانه حداقل به اندازه ۲ فنجان غذا‌های سرشار از فیبر مصرف کنید. مثال‌های خوبی از غذا‌های پر فیبر، غذا‌هایی مانند غلات کامل، برنج قهوه‌ای، جو دوسر، کلم بروکلی، سیب، مفزها، سبزیجات، سیب زمینی و لوبیا، هستند.
این غذا‌ها را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار دهید تا برای همیشه با یبوست خداحافظی کنید.

۵- روغن کرچک

روغن کرچک درمانی عالی برای رفع یبوست است که از قدیم هم از آن استفاده می‌شده. اگر این روغن را روی معده خالی مصرف کنید، مدفوع‌تان را نرم و دفع را راحت می‌کند.

اول صبح قبل از صبحانه ۱ قاشق چایخوری روغن کرچک روی معده خالی بخورید. اگر قورت دادن روغن خالی برای‌تان سخت است، می‌توانید آن را با آب لیمو و یا یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید و بخورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا