ارتباط بین دفع خون ادراری و فشارخون کودکان

به گزارش بصیرنیوز،

امروزه با تغییرات گسترده‌ای که در وضع تغذیه جهانی صورت گرفته، حتی کودکان نیز در معرض گرفتاری‌های بهداشتی قرار گرفته‌اند که پیش‌از این فقط می‌شد سراغ آن‌ها را از بزرگسالان گرفت!به نقل از سلامت نیوز  در این رابطه، محققان کشورمان به بررسی خون‌ادراری و رابطه آن با فشارخون بالا در کودکان پرداخته‌اند.

 

ارتباط بین دفع خون ادراری و فشارخون کودکان

 

یکی از مشکلات بهداشتی مهم در جهان، پرفشاری خون است که گاهی در کودکان نیز بروز کرده و اغلب ناشی از بیماری‌های زمینه‌­ای است و لذا فشارخون ثانویه نامیده می‌­شود. همچنین از مهم‌ترین اختلالات کلیوی که ارتباط تنگاتنگی با پرفشاری خون دارد، اختلالی به نام «هماچوری» است.

«هماچوری» به دفع مقادیر غیرطبیعی گلبول قرمز در ادرار گفته می‌شود و می‌تواند علامتی از یک ناخوشی کلیوی جدی یا خوش‌خیم در اطفال باشد. ولی به‌طورکلی، هماچوری، فشارخون و بیماری‌های کلیوی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

با توجه به شیوع بالای پرفشاری خون در کودکان امروز، گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مطالعه‌ای پژوهشی، به تعیین میزان ارتباط فشارخون در کودکان مبتلا به هماچوری پرداخته و آن را با کودکان سالم مقایسه کرده‌اند.

در این مطالعه، تشخیص هماچوری با استفاده از آزمایش آنالیز ادرار انجام شد و به‌منظور تأیید آن، از مشاهده میکروسکوپی استفاده شد. به‌علاوه، میزان فشارخون کودک، فشارخون والدین و شاخص توده بدنی BMI به‌دقت اندازه‌گیری شد. درنهایت نیز داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار‌های آماری، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کودکان مبتلا به هماچوری به‌طور قابل‌توجهی نسبت به کودکان سالم بالاتر بود.

بنا بر این نتایج که در مجله «مطالعات بالینی دانشکده پزشکی افضلی پور» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان منتشر شده، همچنین ارتباط معنی‌دار و مستقیمی بین فشارخون کودک مبتلا به هماچوری با فشارخون سیستولیک و دیاستولیک والدین و سن کودکان مشاهده شد.

به گفته محققان و با توجه به این نتایج در مورد بالا بودن فشارخون در کودکان مبتلا به هماچوری، می‌توان از فشارخون افراد در این دوران به‌عنوان عاملی خطرساز در بروز بیماری هماچوری نام برد.

محققان همچنین اشاره کرده‌اند که با توجه به ارتباط فشارخون والدین با فشارخون کودکان مبتلا به هماچوری، بررسی و پایش کودکان دارای والدین مبتلا به پرفشاری خون، امری مهم بوده و می‌تواند در پیشگیری از تبعات این مشکل در کودکان مؤثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا