ترور مشاور سعدالحریری

انفجار مهیب در نزدیک مجتمع دولتی در بیروت

به گزارش بصیر به نقل از فارس، شبکه خبری العربیه به نقل از منابع خود گزارش داد که دقایقی پیش صدای انفجار قوی در بیروت پایتخت لبنان به گوش رسیده است.

این شبکه تصاویری از محل انفجار را نشان داد که در نزدیک هتل «ونیسیا» در بیروت رخ داده است.

موقعیت این هتل در نزدیکی محل ترور نخست وزیر پیشین لبنان «رفیق الحریری» است.

ستون‌هایی از دود سیاه در پی این انفجار ایجاد شده است که به آسمان برخاسته است.

این هتل در نزدیکی ساختمان «استارکو» واقع شده که تعدادی از وزارت‌خانه‌های مهم لبنان در آن قرار دارند و تنها یک کیلومتر با محل ترور حریری فاصله دارد.

شبکه تلویزیونی مستقبل لبنان نیز تصاویری منتشر کرده که در آن آتش گرفتن یک خودرو و اجساد قربانیان به چشم می‌خورد.

گزارش شده که در این انفجار چندین نفر کشته و زخمی شده اند. جسد دو نفر از محل انفجار بیروت کشیده شده است. نیروهای امنیتی و امداد رسانی در محل حادثه مستقر شده‌اند.

خبرگزاری لبنان نیز گزارش داد که این انفجار در مقابل بانک عوده صورت گرفته است و شدت انفجار به حدی بوده که در حومه و ضاحیه بیروت نیز صدای انفجار به گوش رسیده است.

این در حالی است که شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که این انفجار کاروان یکی از شخصیت های سیاسی را در منطقه «عین المرسیه« هدف قرار داده است.

شبکه خبری المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد، «محمد شطح» که یکی از وزرای پیشین لبنان است، در این انفجار کشته شده است.

شطح مشاور ارشد فواد سنیوره و سعد الحریری بوده است. جریان المستقبل نیز لحظاتی پیش خبر کشته شدن محمد شطح مشاور سعدالحریری در انفجار امروز بیروت را تائید کرد.

برای آشنایی با زندگینامه این شخصیت سیاسی لبنان اینجا را کلیک کنید.

۳۳ نفر از مجروحان این انفجار از جمله جسد ۴ فرد کاملا سوخته شده به بیمارستان دانشگاه آمریکایی بیروت انتقال داده شدند که حال سه تن از مجروحان وخیم گزارش شده است. دیگر مجروحان نیز به بیمارستان دولتی این کشور در بیروت منتقل شدند. قاضی سمیر حمود دادستان کل دیوان عدالت اداری نظر اعلام کرد که که وزن این بسته انفجاری ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم بوده است و تاکنون شخصی دراین رابطه دستگیر نشده است.

در پی این انفجار، دولت لبنان نشست اضطراری برگزار می‌کند. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته ولی رسانه‌های جریان ۱۴مارس سعی می‌کنند بدون ارائه مدرکی سوریه و مقاومت لبنان را به دخالت در این انفجار متهم کنند.

«علی عبد الکریم» سفیر سوریه در لبنان نیز با محکوم کردن انفجار امروز بیروت که به کشته شدن ۵ نفر از جمله مشاور سعدالحریری انجامید، تاکید کرد که تنها اسرائیل از این انفجار سود می‌برد.

«علی حسن خلیل» وزیر بهداشت لبنان نیز ضمن ابراز همدردی و تسلیت حادثه انفجار در مرکز بیروت که منجر به کشته شدن «محمد شطح» وزیر دارایی پیشین لبنان شد تأکید کرد که تاکنون ۵ نفر از جمله محمد شطح کشته شده‌اند و حدود ۷۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که شبکه تلویزیونی المستقبل لبنان وابسته به خاندان حریری شمار کشته‌های این انفجار را ۸ نفر اعلام کرد. المیادین نیز گزارش داد که حال ۸ تن از مجروحان این انفجار وخیم است.

خلیل این انفجار را اقدامی در راستای سریال انفجارهای تروریستی در لبنان دانست و تأکید کرد که این انفجار یک فرد خاص را در کشور مورد هدف قرار نداده بلکه هدف اصلی تزلزل ثبات لبنان است.

در پی انفجار تروریستی در مرکز لبنان که منجر به کشته شدن ۸ نفر از جمله وزیر پیشین دارایی لبنان شد، مقامات و شخصیت‌های سیاسی این کشور در پیام‌های متعددی نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند.

 

نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان که برای تعطیلات سال نوی میلادی در خارج از کشور بسر می برد، در پی این انفجار سفر خود را نیمه کاره گذاشت. 

شورای عالی دفاعی لبنان نیز طی ساعات آینده برای بررسی انفجارهای امروز بیروت تشکیل جلسه می‌دهد.

بیمارستان‌های لبنان نیز از مردم این کشور برای اهدای خون به زخمی‌های انفجار امروز بیروت درخواست کمک کردند.

 امین جمیل رئیس حزب الکتائب و از چهره‌های سرشنان جریان ۱۴ مارس لبنان گفت: هدف از انفجار امروز بیروت بی‌ثباتی لبنان است و همه لبنانی‌ها باید در مقابل این جنایت کنار هم قرار بگیرند.

سعدالحریری رئیس جریان المستقبل و نخست وزیر پیشین لبنان نیز گفت کسی که محمد شطح را کشته همان کسی است که رفیق حریری را ترور کرده است.

وی افزود: ترور شطح پیامی تروریستی به جریان المستقبل لبنان است و کسانی که محمد شطح را ترور کردند قصد ترور لبنان را دارند.

تمام سلام مامور تشکیل کابینه لبنان نیز گفت: ترور شطح نشان می دهد که لبنان هدف یک توطئه قرار گرفته است.

نبیه‌بری رئیس پارلمان لبنان نیز از دیگر شخصیت های سیاسی برجسته این کشور بود که انفجار امروز بیروت را محکوم کرد. وی افزود: ترور شطح قصد دارد تا لبنان را به میدانی برای تسویه حساب ها و فتنه انگیزی طائفه‌ای و مذهبی تبدیل کند.

عضنفر رکن آبادی سفیر ایران در بیروت نیز گفت: آنچه که امروز روی داد در چارچوب طرح فتنه انگیزی در لبنان است که تنها در راستای خدمت به دشمن صهیونیستی است. وی افزود: امروز لبنان به زبان گفت‌وگو، تفاهم و توافق نیازمند است.

شبکه خبری المیادین نیز از نشست جریان ۱۴مارس با حضور سفیر آمریکا و فرانسه در ساختمان بیت‌الوسط با هدف بررسی انفجار امروز بیروت خبر داده است.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با میشل سلیمان همتای لبنانی خود، ضمن محکوم کردن انفجار امروز بیروت، لبنانی‌ها را به همبستگی و اتحاد فرا خوانده است.

وزارت امور خارجه ایران نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام تروریستی امروز (جمعه) بیروت را محکوم کرد.

اتحادیه عرب نیز به صف محکوم کنندگان انفجار امروز بیروت پیوست و از مردم لبنان خواست خویشتندار باشند.

حزب الله لبنان نیز حمله تروریستی امروز بیروت را به شدت محکوم کرد.  حزب‌الله با صدور بیانیه ای تاکید کرد که هدف از این اقدامات تخریب کشور و تلاش برای ضربه زدن ثبات و وحدت ملی لبنان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا