دوئل حمل‌ونقل شهری میان تاکسیرانی و اسنپ در مازندران

به گزارش بصیرنیوز، اسنپ نخستین سرویس هم‌سفری آنلاین در ایران است که از زمستان سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد که مالکیت این نرم‌افزار متعلق به گروه اینترنت ایران است.

بر اساس این گزارش، این نرم‌افزار که هم‌اکنون در تهران، کرج، نورآباد (دلفان)، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، تبریز، اهواز، بابل، ساری، قائم‌شهر، رشت، اراک، ارومیه فعال است؛ با اعتراضات گسترده رانندگان تاکسیرانی، تاکسی بی‌سیم‌ها، آژانس‌های تلفنی و تاکسی‌های فرودگاه مواجه شده است.

این گزارش حاکی است پس از آغاز به کار این نرم‌افزار، اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسیرانی قرار گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شد، اما همچنان شاهد فعالیت گسترده و روزافزون این کسب‌وکار اینترنتی هستیم.

پدیده نو و به‌سرعت فراگیر

باید اذعان کنیم از یک‌سو، ماه‌هاست که دو اپلیکیشن پر طرفدار و کاربردی حمل‌ونقل در فضای مجازی، یعنی اسنپ و تاپسی، مورد حمایت مردم قرار گرفته و طی دو سال گذشته طیف بسیاری را به خود جذب کرده است. حالا مخاطبان آن چند برابر شده‌اند و مردم نیز از این موضوع خرسند به‌نظر می‌رسند.

اما از سویی دیگر، منجر به از رونق افتادن کار تاکسیرانان شده است. به گفته برخی تاکسیرانان، نرخ پایین استفاده از خدمات دو شرکت تاکسی اینترنتی،  باعث کاهش سود آنها و حذف تاکسی‌های زردرنگ از انتخاب مسافران درون‌شهری شده است.

امری که باید دید با ورود آن به مازندران، که چند ماهی بیشتر از آن نمی‌گذرد، چه واکنشی را از سوی مسئولان و مردم در پی خواهد داشت.

فعالیت ۴ هزار اتومبیل در موسسات کرایه ساری/ اعتراض آژانس‌داران به فعالیت اسنپ

جعفر زارع در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، ضمن انتقاد از فعالیت سرویس اسنپ در مرکز مازندران اظهار کرد: شهرستان ساری دارای ۲۰۰ آژانس‌تلفنی با بیش از ۴ هزار خودروی تحت پوشش است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی این آژانس‌ها و رانندگان آن‌ها دارای مجوز قانونی و تأیید صلاحیت از مراجع قانونی هستند، اما این مجموعه، بدون اخذ هیچ مجوزی در استان و با رانندگانی که تأیید صلاحیت از سوی دستگاه‌های ذیربط نشده‌اند، مشغول فعالیت‌اند و متأسفانه مورد حمایت هم قرار می‌گیرند.

رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه ساری در پایان متذکر شد: با توجه به حجم بالای میزان اشتغال رانندگان در آژانس‌های تلفنی و میزان جمعیت، فعالیت این مجموعه موجب رکود نسبی آژانس‌ها و کاهش درآمد رانندگان شده است که مورد گلایه تمامی اعضای تحت پوشش است.

فعالیت اسنپ غیرقانونی است/ فعالیت ۳ هزار تاکسی در ساری

حمیدرضا فضل‌الله‌نژاد نیز در گفت‌وگو با بلاغ عنوان کرد: با توجه به اینکه فعالیت چنین مجموعه‌هایی طبق اعلام وزارت کشور و تأییدیه استانداری، باید با صدور مجوز شهرداری‌ها همراه باشد؛ لذا از آن‌جا که ما هیچ مجوزی صادر نکردیم، فعالیت این مجموعه از نظر ما غیرقانونی است.

وی افزود: در شهرستان ساری بیش از ۳ هزار تاکسی و ۱۵۰ خودروی بی‌سیم در حال فعالیت هستند که با توجه به تعداد رانندگان خودروهای تاکسی‌تلفنی، حجم بالایی از خودرو را شامل می‌شود که خود در بحث عرضه، بیش از تقاضای جمعیتی است.

بهر‌ه‌گیری اسنپ از ظرفیت تاکسی‌ها به‌جای خودروهای شخصی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری ساری با بیان اینکه ما مخالف کسب‌وکار اینترنتی نیستیم؛ اظهار کرد: این مجموعه اولاً می‌بایست مراحل قانونی فعالیت خودش را طی کند و در گام بعدی، تمامی رانندگانش نیز مراحل قانونی نظیر تأیید صلاحیت، بهداشت، انگشت‌نگاری و غیره را طی کنند و با مجوز قانونی فعالیت کند.

فضل‌الله‌نژاد در پایان اضافه کرد: از سویی دیگر با توجه به حجم بالای رانندگان تاکسیرانی و رکود بازار و همچنین دارا بودن تأیید صلاحیت آنان، این مجموعه بیاید و از ظرفیت این تاکسی‌ها به‌جای خودروهای شخصی استفاده کند.

یک بام و دو هوای مجوز اسنپ؟!

پس از اعتراضات فراوان به فعالیت آژانس‌های اینترنتی، رضا شیوا طی گفت‌وگویی درباره‌ی اسنپ و تاپسی اظهار کرد: این تاکسی‌یاب‌ها مجوز دارند و فعالیت‌شان قانونی است.

وی افزود: این شرکت‌ها کار غیرقانونی انجام نداده‌اند و فعالیت‌شان نه تنها بد نیست، بلکه موجب ایجاد فضای رقابتی مناسبی هم می‌شود.

رئیس شورای رقابت بیان کرد: ما تنها زمانی به این مسئله ورود می‌کنیم که ببینیم این شرکت‌ها با قیمت‌های بسیار پایین سعی در حذف رقبا داشته باشند. فعلاً در مدل فعلی، ما مشکلی نمی‌بینیم که بخواهیم در این موضوع ورود کنیم.

اما نکته‌ی جالب اینجاست که بعد از صحبت‌های شیوا، شبکه خبر در خبری عنوان کرد که تمامی نرم افزارهای خدمات خودرو بدون مجوز هستند!

حرف پایانی…

در این میان، از یک سو، سنگ‌اندازی‌های طیف سنتی حمل‌ونقل تمامی ندارد. آنها هنوز هم به کسب‌وکارهای نوین اعتقادی ندارند و به همین منظور  قصد ممانعت از ادامه فعالیت آنها را دارند؛ و از سوی دیگر، تاکسی‌های اینترنتی نیز معتقدند که استفاده از ابزارهای نوپا همراه با مدیریت صحیح می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل مسافر را تا حد قابل توجهی کاهش داده و هزینه نهایی در بازاری رقابتی را پایین بیاورد.

اما آن‌چه در این میان در حال وقوع است، رقابت نفس‌گیر میان رانندگان سنتی و رانندگان کسب‌وکار اینترنتی است، رقابتی برای کسب مسافر. اما آن‌چه که مسلم است این است که نباید سیاست‌ها به گونه‌ای رقم بخورد که ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به قیمت نابودی مشاغل موازی تمام شود.

حواس‌مان باشد که اگر دقت نکنیم در کنار هزاران شغل ایجاد شده برای جوانان، هزاران شغل از دست رفته خواهیم داشت…!ضمن آن‌که در جابجایی مسافران شهری باید امنیت قابل اطمینانی بوجود آید.

اخذ مجوز اسنپ و هر کسب و کار اینترنتی دیگر بمعنی پاسخگوسازی این کسب‌ها در قبال قانون و منافع مردم است. قطعاً رانندگان اسنپ یا هر اپلیکیشن دیگر باید تائید صلاحیت شوند و سازوکار آنها باید شفاف و قابل بازرسی گردند تا بتوان امنیت شهروندان و مسافران این سرویس‌ها را تضمین کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا