آکالیفا گیاهی بی‌مانند و خاص

به گزارش بصیرنیوز،

این گیاه در خانه در درون یک گلدان زیبا و با سایزی کنترل شده خیلی زیباتر از عکسی که الان مشاهده می‌کنید خواهد شد!به نقل از فوت و فن آکالیفا آنقدر زیبا است که انگار مصنوعی است!

 

آکالیفا گیاهی بی‌مانند و خاص

 

در طی ۵۰ سال گذشته این گیاه محبوبیتی بی‌مانند پیدا کرده که البته تعجبی هم ندارد. آکالیفا گیاهی زیبا، سر سخت و پر تنوع است.

آکالیفا انواع گوناگونی دارد. نوعی از این گیاه که بیشتر در خانه‌ها از آن استفاده می‌شود، نوع رونده آن است که شاخساری زیبا و آویز ایجاد می‌کند. البته میتوان تمام انواع آکالیفا را در خانه کاشت به شرطی که شرایط مناسب را برای گیاه فراهم کنید. بیشترین مشکلی که با آکالیفای غیر رونده خواهید داشت تمایل گیاه به دراز و بد شکل شدن است. اما اگر آن را به خوبی هرس کنید، این مشکل برایش پیش نمی‌آید و با شاخسار خوش رنگ و شاداب خود از شما تشکر می‌کند.

شرایط رشد

– نور

آکالیفا به مکانی با نور روشن نیاز دارد. البته گیاه نیاز ندارد که حتما در آفتاب کامل باشد، اما می‌تواند کم کم به آن عادت کند. بهتر است گیاه را در درون خانه در مکانی روشن و بدون آفتاب مستقیم قرار دهید. مثلا در جلوی پنجره‌ای شرقی.

– آبیاری

آکالیفا به آبیاری منظم نیاز دارد، حتی در طول ماه‌های زمستان. در طول فصل استراحت گیاه، آبیاری را به یک هفته در میان کاهش دهید.

– رطوبت

آکالیفا رطوبت را دوست دارد پس اگر خانه‌ای با هوای خشک دارید (که اکثر خانه‌ها این طور هستند)، گیاه را غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود.

– دما

آکالیفا هوای گرم را دوست دارد و نباید در معرض باد‌های سرد قرار گیرد.

– خاک

این گیاه نسبت به خاکش سخت گیر نیست و هر خاکی با زهکشی مناسب برایش خوب خواهد بود.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کود‌های مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. کود دهی با کود مایع بهترین انتخاب است، اما می‌توانید گیاه را با کود‌هایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند هم تغذیه کنید. کود دهی را در زمستان قطع کنید.

تکثیر

آکالیفا به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر می‌شود. برای بهترین نتیجه قلمه گیری را در بهار، زمانی که رشد جدید را در گیاه مشاهده کردید، انجام دهید.

برای تکثیر گیاه به این روش، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی روشن (بدون آفتاب مستقیم)، گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. برای افزایش رطوبت بر سر گلدان‌ها کیسه‌های پلاستیکی بکشید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آن‌ها مشاهده می‌کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است. در این هنگام کیسه‌ای پلاستیکی را از سر قلمه‌ها بردارید و آن‌ها را به مکان عادی‌شان منتقل کنید.

تعویض گلدان

آکالیفا‌ها معمولا رشد سریعی دارند، اما این بستگی به گونه گیاه تان هم دارد. در سال‌های اول هر بهار گلدان آکالیفا را تعویض کنید. زمانی که گیاه به سایز اصلی خود رسید، تعویض گلدان را هر سال یا یک سال در میان انجام دهید. در این هنگام گیاه را از گلدان خارج کنید، ریشه‌ها و شاخه‌ها را هرس کنید و آن را در گلدانی به همان سایز قبلی و با خاک تازه بکارید. اکثر آکالیفا‌ها می‌توانند هرس شدید را تحمل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا