مهدوی‌کیا: جدایی طارمی به ضرر پرسپولیس شد

به گزارش بصیرنیوز،

صحبت‌مان با مهدی را با این مقدمه با کاپیتان اسبق پرسپولیس و تیم ملی آغاز کردیم و در ادامه به پرسپولیس و تیم ملی و در پایان به طارمی پرداختیم.

از تیم‌تان هامبورگ شروع کنیم، اوضاع چگونه است؟
من در تمامی تیم‌های پایه هامبورگ فعالیت دارم و از رده ۱۲ تا ۱۹ سال با این تیم‌ها همکاری می‌کنم. خدا را شکر هم تمامی تیم‌های پایه هامبورگ اوضاع خوبی دارند و در بالای جدول به سر می‌برند.

در رابطه با پرسپولیس و شرایط این فصل چه صحبتی دارید؟
پرسپولیس در این فصل واقعاً عالی کار کرده و فعلاً با مدعیان فاصله امتیازی خوبی دارد اما با این وجود فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است. به همین دلیل بازیکنان پرسپولیس در هر بازی باید با قدرت بالا و با تمام وجود برای پیروزی تلاش کنند تا خدایی ناکرده اسیر اتفاقات نشوند. ۸ بازی باقی مانده و پرسپولیس هم شانس اصلی قهرمانی است اما جدیت و تلاش بیشتر در هر بازی باید در دستور کار سرخپوشان باشد.

شرایط استقلال و شفر را چگونه می‌بینید؟
از زمانی که شفر مسئولیت فنی استقلال را برعهده گرفته، این تیم جان تازه‌ای گرفته و آن‌ها کم گل می‌خورند و در کار گلزنی هم موفق عمل می‌کنند.

واقعاً چطور مربی‌ای که در آلمان سال‌هاست در تیمی مربی‌گری نکرده در فوتبال ایران به این موفقیت می‌رسد؟ شفر با شرایط فعلی قادر به فعالیت در فوتبال آلمان و کسب موفقیت در آنجا خواهد بود؟
شفر سال‌ها در فوتبال آلمان نبوده اما در فوتبال آفریقا، تایلند و حوزه خلیج فارس مربی‌گری کرده و نمی‌توان گفت که اگر به شفر در این چند ساله در فوتبال آلمان تیمی نداده‌اند او مربی ضعیفی است.

یعنی شفر می تواند باز هم در فوتبال آلمان در تیمی عملکرد موفقی داشته باشد؟
رویکرد باشگاه‌های آلمانی استفاده از مربیان جوان بوده و نسل جدیدی از مربیان جوان در فوتبال آلمان مربی‌گری می‌کنند. البته در این بین یوپ هاینکس یک استثنا محسوب می‌شود. حضور دوباره شفر در فوتبال آلمان بستگی به پیشنهادات به این مربی دارد.

دوباره به پرسپولیس برگردیم، محرومیت پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالات برای قرمزها مشکل‌ساز نمی‌شود؟
پرسپولیس تیم خوبی دارد و می‌تواند با همین بازیکنان هم فصل را با سلامت به پایان ببرد.

اما خیلی‌ها معتقدند در آسیا، پرسپولیس به مشکل می‌خورد.
نه من فکر نمی‌کنم پرسپولیس در آسیا هم تیم ضعیفی باشد. شروع پرسپولیس در آسیا مهم خواهد بود. برانکو تیم هماهنگی دارد.

در خصوص شهرآورد هم می‌خواهیم نظرتان را بدانیم، شانس کدام تیم را برای برنده شدن بیشتر می‌دانید؟
شهرآورد یک بازی خاص است به همین دلیل این بازی اصلاً قابل پیش‌بینی نیست. در حال حاضر شرایط پرسپولیس و استقلال خیلی خوب است و این مسئله حتماً شهرآورد آینده را زیباتر می‌کند.

به نظر شما جدایی طارمی از پرسپولیس به شکل خوبی انجام شد؟
نظر شخصی‌ام این است که در مورد طارمی باید کمی احساسات را کنار گذاشت. هواداران پرسپولیس از این اتفاق ناراحت شده‌اند اما بالاخره باید این را هم در نظر گرفت که اگر قرار بود طارمی بعد از پایان قراردادش به تیم دیگری برود یک ریال هم نصیب پرسپولیس نمی‌شد، طارمی هم تمدید نمی‌کرد و دوطرفه پرسپولیس متضرر می‌شد اما پس از رفتن او، پول خوبی به پرسپولیس رسید. بعضی وقت‌ها بازیکن با باشگاهش به بن‌بست می‌رسد و چاره را در جدایی می‌بیند. نمونه‌ این اتفاقات را در فوتبال اروپا هم می‌بینیم مثل اوبامیانگ که پس از آن که با دورتموند به مشکل خورد از این تیم جدا شد و به آرسنال رفت اما از این نظر که پرسپولیس محروم است و قادر نیست بازیکنی را جایگزین طارمی کند قطعاً ضرر خواهد کرد و دو فوروارد پرسپولیس برای حضور در آسیا و ایران کافی نیست.

مهدی مهدوی‌کیا در شرایط طارمی قرار داشت چه تصمیمی می‌گرفت؟
باید منطقی فکر کرد. بازیکن دلایل خودش را دارد به همین دلیل من نمی‌توانم از راه دور در مورد طارمی نظر قطعی بدهم.

ما می‌توانیم بعد از جام جهانی لژیونرهای خودمان را مانند کشورهای کره و ژاپن در تیم‌های بزرگ اروپا ببینیم؟
سال ۲۰۰۰ ایران کلی لژیونر در فوتبال اروپا و تیم‌های مطرح جهان داشت اما پس از آن کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها برنامه‌ریزی خیلی دقیقی انجام دادند و نتیجه‌اش را هم با فرستادن بازیکنان‌شان به تیم‌های بزرگ اروپا دیدند. به نظر من قرار نیست بعد از جام جهانی اتفاق عجیب و غریبی بیفتد. چند سال است که در تیم‌های پایه‌مان خیلی خوب سرمایه‌گذاری نکردیم اما اگر بازیکنان‌مان در جام جهانی خوب کار کنند قطعاً می‌توانند به تیم‌های خوبی راه پیدا کنند. با این وجود اگر ما می‌خواهیم همیشه لژیونرهای مطرحی در تیم‌های بزرگ داشته باشیم باید به تیم‌های پایه‌مان توجه بیشتری کنیم تا چرخه بازیکن‌سازی به شکل کاملاً حرفه‌ای روند خودش را طی کند. شاید ۱۴، ۱۵ سال است که روند حرفه‌ای‌گری در فوتبال ملی ما خیلی حرفه‌ای سیکل خود را طی نکرده است.

به تیم ملی کشورمان و بحث بازی تدارکاتی‌اش با ترکیه برسیم. این رویارویی به نظرتان برای تیم ملی ایران چقدر مفید خواهد بود؟
ترکیه تیم خوبی است و جزو معدود دفعاتی است که در این چند سال شنیده شده قرار است با تیم ملی ایران بازی کند. ترکیه تیمی تکنیکی و فیزیکال است که حتماً می‌تواند حریف مفیدی برای کی‌روش و تیمش باشد. هرچند که ما باز هم به حریفان دیگری نیاز داریم.

برای بازی با تیم ملی اسپانیا، ترکیه حریف تدارکاتی خوبی به شمار می‌آید؟
سؤال خوبی پرسیدید. حتماً برای بازی با اسپانیا حریفی تدارکاتی مانند فرانسه ایده‌آل است که ما می‌توانیم در آن دیدار محک خوبی بخوریم یا برای بازی با مراکش با تیم‌های آفریقایی دیگری بازی کنیم که البته شنیده‌ام بازی با الجزایر هم در دستور کار کی‌روش قرار دارد.

شانس‌های اصلی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را چه تیم‌هایی می‌دانید؟
به نظرم بارسلونا در شرایط بهتری قرار دارد و رئال امسال خیلی شرایطش خوب نیست هرچند که این تیم تجربه بالایی دارد اما جدا از آن‌ها تیم‌هایی نظیر پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی هم شرایط خوبی دارند مثلث بارسا، پارسن‌ژرمن و منچسترسیتی شانس‌های اصلی قهرمانی هستند هرچند که تیم‌هایی نظیر بایرن هم هستند که نباید از کنار نام آن‌ها راحت گذشت.

سؤال آخر ما به حل نشدن موضوع میزبانی نماینده‌های ایران در آسیا از تیم‌های عربستانی بازمی‌گردد به نظرتان چرا این بار هم در میزبانی ناکام ماندیم؟
بالاخره در کنفدراسیون فوتبال آسیا آن قدرت لازم را نداریم. امنیت کشور ما از بسیاری دیگر از کشورهای منطقه بالاتر است. در حالی که شاهدیم به بعضی از کشورهایی که سال‌هاست در آن‌جا بمب می‌ترکد میزبانی داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا