۱۸ خاصیت بادام زمینی برای مادران باردار

به گزارش بصیرنیوز،

بارداری، هدیه‌ای است که فقط زنان آن را تجربه می‌کنند. به نقل از بازده باردار بودن، مانند یک کار اشرافی است که خداوند انجام آن را مستقیما به زنان محول کرده است، کاری که مردان نمی‌توانند انجام دهند.

در دوران بارداری، جنین، به طرزی شگفت آور در رحم زن رشد کرده و سپس پا به دنیا می‌گذارد. برای اطمینان از رشد مناسب جنین در دوران بارداری، مادران باید غذا‌های بسیار مقوی مصرف کنند، زیرا این، تنها راه رسیدن مواد مغذی به جنین است. از اینرو در این مقاله مهمترین خواص بادام زمینی در بارداری را معرفی میکنیم که اگر تا به امروز این دانه خوشمزه را مصرف نمی‌کردید همین الان تصمیم به خوردنش بگیرید.

زمانی که بحث فهرست غذا‌هایی که زنان باید در دوران بارداری مصرف کنند پیش می‌آید، فهرستی ناتمام به ذهن می‌رسد، اما شما باید فواید بادام زمینی در دوران بارداری را در نظر بگیرید، زیرا بادام زمینی نه تنها خوشمزه است بلکه سرشار از ویتامین، مواد معدنی و دیگر ترکیبات طبیعی که برای بارداری عالی هستند نیز هست.

بادام زمینی چیست؟

بادام زمینی که در گروه مغز‌ها قرار می‌گیرد، محصولی لوبیایی است که به دلیل دانه‌های خوراکی آن کاشت می‌شود. بادام زمینی از خانواده بقولات است، بنابراین هم خانواده لوبیا و نخود است. بادام زمینی به دو شکل موجود است، با پوست و بدون پوست. از نظر مزه، بادام زمینی تفاوت چندانی با بادام و گردو ندارد و این به ذائقه فرد بستگی دارد که چه طعمی را ترجیح می‌دهد. امروزه بادام زمینی تقریبا در تمام دنیا کاشت می‌شود و آسیا بزرگ‌ترین تولید کننده آن است. بادام زمینی توسط تاجران اروپایی به آسیا آورده شد.

آیا می‌دانید بادام زمینی اول فقط به عنوان غذای دام به کار می‌رفت؟ به هر حال، در اواخر قرن نوزدهم، دولت ایالات متحده، مردم خود را به خوردن بادام زمینی تشویق کرد چرا که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد و حتی جورج واشنگتن، به عنوان بخشی از این برنامه، صد‌ها دستور غذایی با بادام زمینی تهیه کرد.

ارزش غذایی بادام زمینی

بادام زمینی، میان وعده سالمی است. به هر حال، به معنای این نیست که می‌توانید بدون اطلاع از مواد مغذی موجود در آن، آن را مصرف کنید. با دانستن مواد مغذی موجود در بادام زمینی، می‌توانید ببینید که در دوران بارداری به چقدر بادام زمینی نیاز دارید. البته نیاز هر فرد با فردی دیگر متفاوت است.

بادام زمینی

میزان مصرف: ۱۰۰ گرم
انرژی ۵۶۷ کیلوکالری ۲۹ ٪
کربوهیدرات ۱۶.۳ گرم ۱۲ ٪
پروتئین ۲۵.۸ گرم ۴۶ ٪
چربی کل ۴۹.۲۴ گرم ۱۶۵ ٪
فیبر رژیمی ۸.۵ گرم ۲۲ ٪

ویتامین‌ها

فولات ۲۴۰ میکروگرم ۶۰ ٪
نیاسین ۱۲ میلی‌گرم ۷۵ ٪
اسید پانتاتونیک ۱.۷۶۷ میلی‌گرم ۳۵ ٪
پیریدوکسین ۰.۳۴۸ میلی گرم ۲۷ ٪
ریبوفلاوین ۰.۱۳۵ میلی‌گرم ۱۰ ٪
تیامین ۰.۶۴ میلی گرم ۵۳ ٪
ویتامین E. ۸.۳۳ میلی گرم ۵۵ ٪

مواد معدنی

کلسیم ۹۲ میلی گرم ۹ ٪
مس ۱.۱۴۴ میلی‌گرم ۱۲۷ ٪
آهن ۴.۵۸ میلی‌گرم ۵۷ ٪
منیزیم ۱۶۸ میلی‌گرم ۴۲ ٪
منگنز ۱.۹۳۴ میلی‌گرم ۸۴ ٪
فسفر ۷۶ میلی گرم ۵۴ ٪
سلنیوم ۷.۲ میکروگرم ۱۳ ٪
روی ۳.۲۷ میلی‌گرم ۳۰ ٪
سدیم ۱۸ میلی گرم
پتاسیم ۷۰۵ میلی‌گرم ۱۵ ٪

از جدول بالا می‌توانید بفهمید که به طور کلی چقدر بادام زمینی در روز مصرف کنید. چیزی که اهمیت دارد این است که آن را مقادیر متعادل مصرف کنید، اما گاهی وقت‌ها باید از دریافت مواد مغذی ضروری اطمینان داشته باشید تا خیالتان از بابت رشد جنین راحت باشد. فواید بادام زمینی در دوران بارداری در این‌جا آمده است که به شما نشان می‌دهد چرا باید این میان وعده خوشمزه و سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۱. منبعی عالی از فولات

مصرف خوراکی‌های سرشار از فولات در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود و بادام زمینی یکی از این خوراکی‌هاست. هر ۱۰۰ گرم بادام زمینی می‌تواند حدود ۶۰ ٪ فولات مورد نیاز روزانه را تامین کند. همه می‌دانند که فولات برای رشد جنین به ویژه در سه ماهه اول بسیار مهم است.

۲. منبعی طبیعی از پروتئین گیاهی

پروتئین در دوران بارداری برای مادر ضروری است و هر ۱۰۰ گرم بادام زمینی پروتئین بالایی دارد و مقدار قابل توجهی از نیاز روزانه به پروتئین را تامین می‌کند.

 ۳: جلوگیری از نقص مادرزادی

نقص مادرزادی می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که در رشد جنین اختلالی ایجاد شده باشد یا مواد مغذی لازم برای رشد جنین وجود نداشته باشند. بادام زمینی سرشار از ویتامن و مواد معدنی است که برای بارداری عالی هستند. موادی مانند فولات که در رشد جنین نقش دارد و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم که به ذخیره سلول‌های قرمز خون کمک می‌کنند.

۴. افزایش رشد مغز

بادام زمینی، غذایی عالی برای مغز است. در دوران بارداری، جنین غذا را از مادر دریافت می‌کند و فولات مصرف شده توسط مادر، نه تنها برای مادر بلکه برای مغز جنین نیز مفید است. اگر می‌خواهید کودکی سالم و باهوش داشته باشید، در دوران بارداری، بادام زمینی بخورید.

 ۵: منبع کالری برای مادر

نیاز به کالری در هر مادر متفاوت است، اما کالری به عنوان تقویت کننده انرژی ضروری است. ممکن است مادر در دوران بارداری، زود خسته شود. بادام زمینی می‌تواند به تامین انرژی کمک کند.

۶. چربی‌های سالم

همه چربی‌ها بد نیستند و بادام زمینی حاوی چربی‌های سالم است که برای مادر در دوران بارداری مفید هستند. چربی‌های سالم برای افزایش سلامت قلب عالی هستند، زیرا مادران در دوران بارداری در خطر افزایش فشار خون قرار می‌گیرند.

۷. کاهش خطر بیماری‌های حساسیتی

مطالعات اخیر نشانه داده‌اند مادرانی که در دوران بارداری بادام زمینی مصرف می‌کنند می‌توانند خطر بیماری‌های حساسیتی را کم کنند. نه تنها حساسیت‌های غذایی مانند حساسیت به بادام زمینی بلکه دیگر حساسیت‌ها مانند آسم نیز شامل این مورد می‌شوند.

۸: کمک به کنترل فشار خون

فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند برای مادر و جنین کشنده باشد. به همین دلیل است که مادران باردار باید فشار خون خود را کنترل کنند. برای کمک به کنترل فشار خون، اضافه کردن بادام زمینی به رژیم غذایی روزانه بسیار توصیه می‌شود، زیرا بادام زمینی برای قلب بسیار خوب است.

۹. جلوگیری از دیابت بارداری

از جدول بالا می‌توانید ببینید که بادام زمینی سرشار از منگنز است. این ماده معدنی، نقش مهمی در تنظیم قند خون در دوران بارداری و جلوگیری از دیابت بارداری دارد. همچنین، منگنز در افزایش جذب کلسیم نیز نقش دارد.

۱۰: مبارزه با افسردگی

مادر، در دوران بارداری در خطر استرس و افسردگی قرار دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهند مادرانی که بادام زمینی مصرف می‌کنند، خوشحال‌تر از آن‌هایی هستند که مصرف نمی‌کنند. بنابراین، هر وقت احساس افسردگی کردید، بادام زمینی بخورید.

۱۱. کاهش خطر افزایش وزن

چاقی در دوران بارداری برای مادر و کودک خطرناک است. به همین دلیل، کنترل وزن بسیار اهمیت دارد. اگرچه بادام زمینی دارای چربی و کالری است، اما چربی‌های آن سالم هستند و بادام زمینی سرشار از مواد مغذی است که می‌توانند در کنترل کالری به شما کمک کنند.

۱۲. پوستی سالم در دوران بارداری

یکی از مشکلاتی که هر مادری در دوران بارداری با آن مواجه می‌شود، مشکل پوست است. با این‌که مادران از مصرف مواد آرایشی به دلیل داشتن مواد شیمیایی منع می‌شوند، اما می‌توانند با مصرف بادام زمینی مشکل پوستی را کنترل کنند. ویتامین E. و آنتی اکسیدان از بروز مشکلات پوستی جلوگیری می‌کنند.

 ۱۳: منبع ویتامین E.

ویتامین E. دلیل زیبایی یک مادر باردار است. ویتامین E. سلامت پوست را افزایش داده و از ایجاد مشکل پوستی برای مادر جلوگیری می‌کند؛ بنابراین مادران می‌توانند علاوه بر اهمیت دادن به به دنیا آوردن فرزند سالم، بر بارداری خود نیز تمرکز کنند.

۱۴. منبعی عالی از اسید‌های چرب امگا ۳

اگر فکر می‌کنید ماهی در دوران بارداری خوب نیست، اما می‌دانید به منبعی از اسید‌های چرب امگا ۳ نیاز دارید، می‌توانید ماهی را با بادام زمینی جایگزین کنید، زیرا بادام زمینی حاوی اسید‌های چرب است.

 ۱۵: منبعی عالی از ویتامین B. کمپلکس

همان‌گونه که می‌توانید در جدول بالا ببینید، ۱۰۰ گرم بادام زمینی، ویتامین B. کمپلکس بالایی دارد. این میزان، تقریبا نصف نیاز روزانه به ویتامین B. را تامین می‌کند.

۱۶. آنتی اکسیدان‌های قوی

آنتی اکسیدان‌ها فقط ضد سرطان نیستند بلکه در دوران بارداری نیز می‌توانند به حفظ سیستم ایمنی بدن مادر کمک کرده و از سریع بیمار شدن او جلوگیری کنند.

۱۷: سرشار از مواد معدنی

به دنبال راهی هستید که نیاز روزانه خود به مواد معدنی را تامین کنید؟ بادام زمینی راه حل شماست. می‌توانید میزان مواد معدنی موجود در بادام زمینی را در جدول بالا ببینید. ۱۰۰ گرم بادام زمینی می‌تواند نصف نیاز روزانه شما به مواد معدنی را تامین کند.

۱۸. میان وعده‌ای بسیار سالم

در دوران بارداری، برای اطمینان از رشد جنین، باید غذای کافی مصرف کنید. بادام زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، زیرا میان وعده بسیار سالمی است که همه طعمش را دوست دارند.

احتیاط در مصرف بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و دیگر ترکیبات طبیعی است که مفید بودن‌شان برای دوران بارداری اثبات شده است. فهرست فواید بادام زمینی برای دوران بارداری که در بالا گفته شد، از نظر علمی ثابت شده است. به هر حال، در مصرف بادام زمینی نیز باید احتیاط کنید. موارد احتیاط در این‌جا آمده است:

– واکنش حساسیتی، یکی از عادی‌ترین چیز‌هایی است که در زمان مصرف بادام زمینی ایجاد می‌شود. اگر مادری، یک بار به بادام زمینی واکنش حساسیتی نشان داد، باید از خوردن آن اجتناب کند.

– برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد بادام زمینی در دوران بارداری می‌تواند خطر واکنش حساسیتی کودک به بادام زمینی را افزایش دهد. بنابراین، بهتر است بادام زمینی را به صورت متعادل مصرف کرد.

– کره بادام زمینی خوشمزه است، اما باز هم مصرف خود بادام زمینی توصیه می‌شود، زیرا کره بادام زمینی، فراوری شده است و باید مراقب میزان قند تصفیه شده در کره بادام زمینی باشید.

– مراقب خوردن بادام زمینی نمکی باشید، زیرا درست است که طعم خوبی دارد، اما نمک دارای سدیم است و می‌تواند خطر افزایش فشار خون را به همراه داشته باشد. فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند کشنده باشد.

بادام زمینی، میان وعده سالمی است که مادران به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند مخصوصا در ماه‌های اولیه که تهوع صبحگاهی شدیدتر است. با خوردن بادام زمینی، حداقل می‌توانید مطمئن شوید که جنین، مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می‌کند. به هر حال، اگر می‌خواهید حداکثر استفاده از بادام زمینی را در دوران بارداری ببرید، موارد احتیاطی بالا را رعایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا