ساخت “کیف پول الکترونیکی بین‌المللی”

به گزارش بصیرنیوز،

یکی از پارامترهای اقتصادی هر جامعه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال است، دانش کسب و کار برپایه و اساس دانش می‌تواند سبب بهبود روابط بین‌المللی باشد.

خوشبختانه طی سال‌های اخیر در استان کردستان شاهد تأسیس بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌ایم و این شرکت‌ها با بهره‌گیری از دانش، فن‌آوری، نوآوری و بکارگیری خلاقیت می‌خواهند مشکلات جامعه که یکی از اساس کارآفرینی است، را برطرف کنند.

با یکی از جوانان کردستانی که با نوآوری خود توانسته است در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد، به گفت‌وگو نشستیم، آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با سازنده کیف پول الکترونیکی بین‌المللی است.

ضمن عرض ادب و احترام، جناب ازهاری در ابتدا خود را معرفی بفرمایید؟

جوان سنندجی:محمدرضا ازهاری متولد فرودین سال ۱۳۷۳ و دارای مدرک کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات هستم؛ حدود ۸ سال است که در حوزه امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت دارم.

سال ۹۱ در همایش امنیت فضای سایبری در دانشگاه موفق به کسب مقام اول و در سال ۹۲ به خاطر سیستم الکترونیکی که برای دانشگاه نوشتم به‌عنوان دانشجوی محقق برتر معرفی شدم.

با لطف و اعتماد اساتید و دانشجویان رئیس انجمن مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات شدم و همچنین داور افتخاری همایش تخصصی سیستم عامل لینوکس بودم.

بعد از اینکه مدیر عامل این شرکت شدم توانستم به‌عنوان مدرس دوره‌های تخصصی امنیت و تست نفوذ و لینوکس را در دانشگاه و مراکز آموزشی آزاد تدریس کنم.

در این اواخر هم توانستم عضو هیئت مدیره، مدرس و مشاور امنیتی مرکز آپا کردستان شوم و همچنین بنیانگذار رسمی گروه کاربران لینوکس ( KurdLUG) کردستان هستم که برای اینکه ما هم به این جامعه بین‌المللی بپیوندیم حرکت خوبی بود و در همان سال هم عضو انجمن بین‌المللی دانشجویان برق و کامپیوتر ( IEEE ) شدم.

طرح خود را معرفی کنید؟

ازهاری: کار ما در واقع یک نوآوری است، “کیف پول الکترونیکی بین‌المللی یا یک بستر مالی الکترونیکی بین‌اللملی” که برای عموم مردم به‌ویژه صاحب‌های کسب و کارهای آنلاین کاربرد دارد، این طرح برای نخستین بار یک سیستم مالی ایمن همراه با رعایت استانداردهای پرداخت الکترونیکی مانند dsspci به تمامی کاربران اینترنت خدمات مالی ارائه می‌دهد.

برخی از ویژگی‌های این کیف پول به ارزهای رایج دنیا و اتصال به سیستم‌های مالی داخلی مانند شتاب و سیستم‌های خارجی مانند ویزا، مستر و همینطور پول الکترونیکی بیت‌کوین است و در کنار این سیستم خدمات ارائه درگاه پرداخت به صاحب‌های کسب و کار با آپشن‌های بی‌نظیر پرداخت می‌شود.

این طرح برای نخستین بار به صورت بین‌اللملی در ایران فعالیت می‌کند و سهولیت مدیریت خدمات مالی الکترونیکی را در بر خواهد داشت.

با توجه به حساسیت و اهمیت این سیستم، از تکنولوژی‌ها، ابزار و استاندارهای پیچیده و قابل اطمینان استفاده شده است و برای تمامی مشتریان آسودگی خاطر در امنیت، سرعت، دقت و اطمینان دارد؛ با وجود کیف الکترونیکی بین‌اللملی خرید و پرداخت‌های داخلی و خارجی با یک کلیک میسر می‌شود.

با توجه به حمایت‌های داخلی و خارجی این سیستم به صورت ۲۴ ساعته به ۱۵ زبان مختلف در چندین کشور سرویس می‌دهد.

ایده طراحی این کیف پول چه سالی به ذهنتان رسید و ساخت نمونه اولیه آن چقدر طول کشید؟

ازهاری:با توجه به اینکه کار شرکت مسائل امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات است و با مشکلات امنیت مالی الکترونیکی هم سرو کار داریم اواخر سال ۹۴ ایده ساخت کیف پول به ذهنم رسید، بعد از ۸ ماە مطالعه نمونه اولیه را طی ۴ ماه ساختیم.

برای ساخت این کیف پول به صورت تیمی فعالیت می‌کنید؟

ازهاری: برای ساخت این طرح یک تیم ۵ نفره مجرب آشنا با مسائل امنیت سایبری، تکنولوژی‌ها و بسترهای ارتباطی پیچیده باهم هکاری داشته‌ایم.

آیا طرح شما تجاری‌سازی شده و اینکه از چه زمانی فعالیت می‌کنید؟

ازهاری:بله تجاری‌سازی شده و همچنین در حال حاضر تیم فنی در حال بازنگری مسائل فنی و تمام کردن فاز نهایی پروژه یعنی اتصال سیستم به شبکه‌های اجتماعی هستند و به‌زودی به‌صورت رسمی فعالیت را شروع می‌کنیم.

به امید خدا با راه‌اندازی کامل این طرح، ۹ طرح بسیار مهم و ارزنده دیگر از آن نشأت می‌گیرند، امیدوارم بتوانیم یک هدیلنگ بین‌المللی باشیم و برای داشتن زندگی بهتر، پرورش ایده‌های نو و ایجاد اشتغال در چارچوب قوانین ملی و بین‌المللی گام برداریم.

تاکنون در نمایشگاهی حضور داشته‌اید؛ موفق به کسب رتبه شده‌اید؟

ازهاری: زمستان سال گذشته در مراسم افتتاحیه مرکز سنجش فنی و حرفه‌ای حضور داشتم اما به‌دلیل حساس بودن طرح، در هیچ جایی مطرح نکرده‌ایم که بتوانیم جایزه یا مقامی کسب کنیم.

چطور از حمایت پارک علم و فناوری از ایده‌های برتر باخبر شدید؟

ازهاری: ما قبلاً به صورت شخصیت حقیقی کار می‌کردیم اما برخی از اساتید دانشگاه در مورد چندین ارگان حمایت‌کننده حرف زدند، سپس طرح را به پارک علم و فناوری دادیم و کارمان را به صورت حقوقی و منسجم‌تر آغاز کردیم.

باید گفت که پارک با در اختیارگذاشتن مکانی مناسب برای فعالیت، حمایت‌های مالی، دادن مشاوره‌هایی برای راه‌اندازی یک کسب و کار و برگزاری کارگاه‌های آموزشی که سبب پیشرفت قوی طرح می‌شد، به رشد ما کمک کرد.

چه ارگان‌ها و نهادهایی می‌توانند از طرح شما حمایت کنند؟

ازهاری: می‌توانیم از شتاب‌دهنده‌ها که در حال حاضر رشد می‌کنند، مراکز استقرار و صادرات فناوری‌های پیشرفته، اتحادیه‌ها و صنف‌ها کمک بگیرم.

از مسئولات چه انتظاری دارید؛ سخن پایانی؟

ازهاری: متأسفانه نحوه دریافت تهسیلات برای شرکت‌های نو پا بسیار مشکل‌ساز است و انتظار داریم آسان‌کاری شود، وقتی یک شرکت نوپا می‌خواهد طرحی را راه‌اندازی کند طرحشان از فیلترهایی همچون پارک علم و فناوری عبور کرده دیگر باید نحوه دریافت تهسیلات بانکی هم آسان‌تر باشد.

ایرانیان در همه جای دنیا موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند؛ برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ باید این ۴ مورد «نامید نشویم، تسلیم نشویم، ایمان داشته باشیم و غیر ممکن وجود ندارد» را نهادینه کنیم و فراموش نکنیم که فرهنگ کار تیمی را پرورش دهیم تا ما هم یک قطب باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا