مبانی رستگاری جامعه در فضای مجازی همچنان مغفول است/ عبور از بحران‌های اجتماعی با نماز

به گزارش بصیرنیوز،

چندی پیش دومین پیش‌اجلاسیه نماز شهرستان نکا با موضوع نماز و فضای مجازی با حضور مسئولان و نخبگان استانی و شهرستانی در راستای تبیین جایگاه و نقش ویژه نماز برای عبور از بحران‌های اجتماعی و رستگاری جامعه برگزار شد.

در این مراسم سعی شد تا با تبیین جایگاه نماز در حل مشکلات اجتماعی به مقوله فضای مجازی به عنوان یک معضل مهم اجتماعی در زمان کنونی پرداخته و با بررسی همراه با آگاه سازی به بیان اثرات متقابل نماز و معضلات اجتماعی در اثرگذاری هر یک بر یکدیگر در مردم پرداخته شود.

در این مراسم حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی با اشاره به همزمانی ایام شهادت حضرت زهرا(س) و دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ۱۲ بهمن‌ماه یادآور آن سیر تاریخی هجمه دون‌صفتان به جمهوری اسلامی و هم مقابله با سینه‌های ستبر مردم شرافتمند جامعه در دفاع از بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است.

وی با تقدیر از همت ملت ایران در دفاع از رهبر و انقلاب اسلامی تا رسیدن به چهلمین سالگرد پیروزی افزود: درود بر شهدا از یاسر و سمیه تا شهید معافی که این روزها به عنوان مسافر سفر مدافع حرم توانستند درس حقیقت‌طلبی را بر مبنای بیان رسای قرانی به بنی بشر بیان بدارند.

مدیر ستاد اقامه نماز مازندران با بیان نقش مردم در اغتشاشات اخیر، خاطرنشان کرد: در اغتشاش اخیر که دشمن خواست از آن بهره ببرد، یکبار دیگر ۹ دی دیگری را مردم ایجاد کردند و بعد از این نیز حضور آنان در لبیک‌گویی به ولایت و اسلام مانند زهرای مرضیه و معصومین توانستند بر کرسی مقابله بنشینند و درسی به دنیا بدهند که بدانید ما برمبنای قرآن حرکت می‌کنیم.

این مسئول برخی از مسائل را جزو ملزومات جامعه برشمرد و با اشاره به لزوم احاطه به افکار به شکل کارشناسی در حوزه‌های مختلف ازجمله اعتقادات، اظهار کرد: اعتقادات گاهی براساس طلب و بعضی اوقات نیز براساس مطلوب هستند.

نگاه حل بخشنامه‌ای مشکلات

وی گفت: انسان نیازمند است و یک نیاز مادی و طبیعی دارد که هرگاه این نیاز وجود داشته و نتواند آن را از افراد طلب کند رفع آن را با نیایش به عالم فطرت خود، از ذات اقدس الهی طلب می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: این نیاز به محض تمام شدن خواسته‌های انسان فراموش می‌شود اما نیاز دوم مربوط به معنویات است که فرد به اندازه‌ای به مرز الهی می‌پیوندد که تنها رمز موفقیت و لذت‌ها را در اتصال به منبع الهی آن هم از ابتدا می‌داند.

وی افزود: مقابله با آسیب‌ها با بخشنامه‌ها حل نمی‌شود بلکه این زمزمه سحری می‌طلبد یعنی اگر بخواهیم با رانت‌خواری مقابله کرده و انقلاب را صدور واقعی بدهیم باید کسی به نان شب نیازمند نباشد.

مدیر ستاد اقامه نماز مازندران، تأکید کرد: درست است که یاد امام را گرامی می‌داریم، اما نباید طوری باشد که شخص ولایت‌مداری را ولایت معاشی تصور کند، این‌ها را عملا شاهد هستیم درحالی که دنیا رو به ترقی است از سوی دیگر نیز نمی‌توانیم فضای مجازی را تهدید بدانیم بلکه باید اندیشه کرد.

این مسئول با بیان اهمیت توجه به پیام دهه فجر، اضافه کرد: مگر می‌شود این همه طمعکاری و بی‌لیاقتی‌ها، مگر می‌شود این همه انسان به دنبال فرصت‌طلبی باشد، تا کی این ریاست طلبی‌ها ادامه دارد.

وی گفت: در قرون وسطی حکومت ازآن دین بود، وقتی نتوانستند برنامه را عملی کرده و جامعه را مدیریت کنند نتیجه این شد که نه تنها به دین روی نیاوردند بلکه نتیجه سکولار شد و افراد لامذهب شدند.

ابراهیمی وجود مشکلات مختلف اعتقادی اعم از جن‌گویی‌ها را نتیجه عدم توجه به مسائل مختلف برشمرد و با اشاره به معطوف به شخص نبودن این دست مسائل، اظهار کرد: حل مشکلات عزم کشوری می‌طلبد باوجود این همه شهدای مختلف و جانبازان و ایثارگران بدا به حال ما که سر سفره رنگینی نظام بنشینیم اما آنچه مهم است اینکه نمی‌توانیم راحت از کنار این مسائل بگذریم.

دین را برای جوانان سخت نگیریم

وی در بیان راهکارهای حل مشکلات جامعه ازجمله مسال اعتقادی، متذکر شد: باید برای معرفت‌شناسی جامعه عزم جدی داشت، که در این زمینه همه ما از دانشگاها و رسانه‌ها تا مسئولان و نخبه‌ها فردا به عنوان فرد اثرگذار باید پاسخگو باشیم.

مدیر ستاد اقامه نماز مازندران با انتقاد از سخت گرفتن مسائل اعتقادی برای جامعه به خصوص جوانان، خاطرنشان کرد: ما آسان‌سازی نمی‌کنیم درحالی که نباید تا این اندازه دین را برای نسل جوان سخت گرفت.

این مسئول بر اهمیت جریان‌سازی در موضوع نماز میان جامعه تأکید و اضافه کرد: باید نماز در فضای مجازی طنین‌انداز شود چراکه وقتی جامعه استحکام خود را در برپایی نماز بداند اقامه نماز هم به آن استحکام می‌بخشد.

در پایان وی گفت: باید به تربیت نیروی انسانی توجه شود چراکه اینکه چه کسی بتواند حرف دین را بزند اهمیت بالایی دارد، همچنین باید با همه‌ حربه‌های دشمن آشنا شویم تا از مسائل آگاهی پیدا کنیم و سپس کار را به ذات اقدس الهی بسپاریم.

اهمیت فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی

در ادامه این مراسم میثم معافی کارشناس مسائل راهبردی تکیه به نیروی الهی را لازمه حل تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه در کنار مبارزه با استکبار برشمرد.

وی افزود: امروزه تنها نظام سیاسی مبتنی بر دین در دنیا جمهوری اسلامی است که در این مسیر شهدا به ما قدرت دادند چراکه این خون شهدا بوده که ما را از سدی که دشمنان برای ما ساختند عبور می‌دهد.

این کارشناس مسائل راهبردی اسلام منهای سیاست را اسلام معاویه خواند و خاطرنشان کرد: یکی از سرویس‌های مخوفی که اثرات زیادی به نظام جمهوری اسلامی داشت و دارد مربوط به فرانسه است و استراتژی که در این خصوص پیشنهاد شد به نام پشه مالاریا بوده است.

وی اضافه کرد: این بدان معنا بوده که انقلاب اسلامی یک قطب بزرگ و ارزشمندی است که تنها راه مقابله با آن باید این استراتژی باشد برهمین اساس نیز وِز وِزهایی که دشمنان ما ایجاد می‌کنند در شکل اشغال کشورهای خاورمیانه، قصد تخریب سیستم عصبی نظام را دارند.

معافی مسئله تخریب ساختارهای فرهنگی و حملات بیولوژیک از سوی دشمنان علیه انقلاب را جدی برشمرد و گفت: چرا مقام رهبری فرمودند به اندازه انقلاب و نگفتند نظام اسلامی؛ این همه شهید دادیم برای انقلاب یعنی این همه که برای فضای مجازی هزینه شد به اندازه انقلاب برای رهبر معظم انقلاب اهمیت داشته چراکه انقلاب دو فاز دارد و آن نظام مبتنی بر طاغوت را از بین برد و نظام جدید را تأسیس کرد.

تأثیر متقابل نماز و منکر در بازداشتن افراد به هرکدام

وی توجه به اینکه نماز فحشا را از بین می‌برد یا فحشا نماز را یک موضوع با اهمیت دانست و تصریح کرد: از طرفی در تفاسیر مختلف بررسی شد و رسیدیم به بیان ایت‌الله آملی که همانطور که نماز انسان را از منکر و فحشا باز می‌دارد منکر هم انسان را از نماز باز می‌دارد.

این کارشناس مسائل راهبردی افزود: تمام شخصیت‌های منفور چون معاویه نمازخوان بودند، این فرمول فرمول تلفیقی است مانند چیزی که در دبی شکل گرفت و آن قرار داشتن دیسکوها در کنار مسجد است.

وی این فرمول را شکل داده از سوی دشمن خواند و اضافه کرد: این فرمول را دشمن شکل داده که در دوران پیامبر هم بوده از سوی دیگر حربه بعدی دشمن سرمایه‌گذاری بر جلب توجه جنسیتی است که دختران به جای مادر شدن مدل شوند.

معافی ۶ مرحله را برای باسواد شدن انسان برشمرد و گفت: فاز اول سواد عاطفی و ایجاد ارتباط با خانواده است که توسط فضای مجازی تضعیف شده همچنین باید توجه شود که توانایی مدیریت اقتصادی خیلی مهم است.

داعش فرهنگی و نمازخواری به نام فضای مجازی

وی گفت:مشکل در درآمد نیست در خرج است، باید توجه شود که در ۸۰ سال آینده ایران تبدیل به ۳۰ میلیون نفر می‌شود و یک فاز بحث سواد رسانه از نظر دنیا تفکر انتقادی است، از سوی دیگر در بعضی نقاط دنیا داشتن موبایل برای افراد زیر ۱۴سال ممنوع است حال آنکه اگر ۸۰ سال را عمر میانگین ایرانی‌ها در نظر بگیریم ۲۵ سال در فضای مجازی هستیم.

این کارشناس مسائل راهبردی اظهار کرد: ما یک امام معصوم برای جهان ذخیره کردیم و آنکه برای مدیریت جهان مدعی است باید دو رکن داشته باشد، یکی اینکه بداند دنیا به چه فکر می‌کند و دوم اینکه به چه چیزی باید فکر کند.

وی بهره‌مندی از این دو ابزار را لازم دانست و اضافه کرد: کسانی که برای ضلالت دنیا کار می‌کنند روی این دو ابزار برنامه دارند همچنین امروز ۱۰ برند به روز برند اطلاعاتی بوده که یک نمونه آن گوگل است که با میلیون‌ها سرور با حدود ۱۱ هزار هکتار مرکزیت آن در کشور فنلاند در دنیا مطلب منتشر می‌کند.

در پایان معافی فضای مجازی را نمازخوار و داعش فرهنگی توصیف و تصریح کرد: ما برای نظام و امام زمان چه می‌کنیم که اگر مسئولان غفلت کنند تبدیل به شبیخون فرهنگی می‌شود.

رستگاری جامعه متأثر از الگوی زندگی ائمه معصوم

جعفر احمدی فرماندار نکا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هرچه داریم از نماز است، اظهار کرد: آنچه که ما را به سمت تعالی رسانده و در مقابل مشکلات اجتماعی توان رستگاری جامعه را دارد نماز است.

وی رستگاری جامعه را متأثر از الگو گرفتن از زندگی ائمه اطهار برشمرد و با تأکید براینکه پرداختن به مسائل دنیوی نباید بر زندگی و فرهنگ ما قالب شود، افزود: باید با حضور قلب بیشتر در این عرصه قدم برداشت.

فرماندار نکا در ادامه به بیان برنامه‌های دولت در این شهرستان پرداخت و خاطرنشان کرد: در شهرستان نکا پروژه‌های مختلفی در دهه مبارک فجر افتاح می‌شوند که ۶۳ پروژه با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد.

این مسئول اضافه کرد: پل ورودی در اسفند ماه گذشته، آبگیری سد گلورد با حضور معاون رئیس جمهور، افتتاح گاز با حضور وزیر نیرو در مناطق روستایی، بسیاری از آسفالت‌ها، مجتمع‌های آبرسانی و همچنین طرح‌های هادی درکنار بسیاری از موارد در یک سال گذشته در این شهرستان مورد بهره‌برداری و افتتاح قرار داشته است.

در پایان وی گفت: در این مدت بالغ بر ۱۶۰ پروژه عمرانی به مبلغ ۸۳ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ‌زنی شد که ۷۵ طرح اختصاصی به مبلغ ۳۲ میلیارد تومان آن در یک سال گذشته توسط نهادها و مسئولان انجام شد که در مقابل خدمات مردم خدمات اندکی است.

تقدم مسئولان و نخبگان بر مردم

به گزارش پیک نکا، نماز که به منزله ستون دین اسلام برشمرده شده و جایگاه والایی در پیشگاه خداوند متعال در قبول و یا رد سایر اعمال بندگان دارد، علاوه بر نقش فردی، از نگاه اجتماعی نیز اثرات فراوانی بر حل بحران‌های جامعه دارد.

به جرأت باید اقرار کرد که مشکلات اجتماعی را باید در اعمال عبادی اجتماعی آن هم در سطح جامعه جست‌وجو کرد چراکه اثرات روح عبادت‌های جمعی در حل بسیاری از این مشکلات پیش از این نیز مشاهده شده است.

نمی‌توان با اتکا به توان فردی افراد در روی آوردن و بهره بردن از عبادت‌ها و خودسازی فردی که البته اثرگذار نیز محسوب می‌شوند به رفع بحران‌های اجتماعی امیدوار بود چراکه سطح و درجه توان افراد در بهره‌بردن از این فاکتورهای مذهبی فردی متفاوت بوده که برخی خود را نجات می‌دهند اما بسیاری نیز در این جنگ فرهنگی و اعتقادی ناتوان شده و جا می‌مانند.

اینجاست که نقش عبادت‌های جمعی در اثرگذاری و هدایت جوامع برای عبور از مشکلات اجتماعی بیش از پیش مشخص می‌شود چراکه تشکیل چنین اجتماعی سبب دستگیری مردم از یکدیگر، کمک به هم سطح‌سازی درک و توان اعتقادی و اجتماعی و در نتیجه گذر کردن از موانع می‌شود.

البته نباید نقش مسئولان و نخبگان در فراهم شدن فضای لازم با اندیشیدن تدابیر مورد نیاز و تبیین منطقی اما جذاب در میان مردم را نادیده گرفت چراکه وقتی یک امر از جنبه فردی خارج شده و شکل عمومی به خود می‌گیرد این جمع مسئولان و نخبگان جامعه هستند که باید با چاره‌اندیشی مناسب در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده گام بردارند.

در این راستا نیز پیشنهادات و مطالب قابل طرح فراوانی وجود دارد اما به نظر مقدمه و پیش نیاز حل مشکلات جامعه ابتدا رفع موانع موجود در درون خود مسئولانی است که قرار است راهبری و هدایت جمعی یک ملت را انجام دهند چراکه این مهم میسر نمی‌شود مگر اینکه افراد پیشرو خود توانسته باشند بیش از عموم مردم در خودسازی و افزایش توان و ظرفیت خود موفق عمل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا