معلم ریاضی به دلیلِ محکوم نکردن پویشِ بایکوت اسرائیل، از تدریس محروم شد!

به گزارش بصیرنیوز،اِستر کُنتز، معلم ریاضی که ۱۰ سال سابقه تدریس در مدارس کانزاس، ‌ ایالتی در غرب آمریکا را دارد، چندی پیش به دلیل عدم همراهی با یک قانون جدید و عجیب ایالتی از کار برکنار شد:‌او باید تأیید می‌کرد که در پویش‌های بایکوت اسرائیل مشارکت نمی‌کند، و این کار را نکرد.

شرح ماجرا از قلم خود او که در پایگاه اینترنتی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا منتشر شد، خواندنی است:

«من از پیروان کلیسای مِنونایت هستم و همچنین حدود ۱۰ سال است به معلمی ریاضی مشغولم… من بهار سال گذشته برای تدریس در کارگاه آموزشیِ معلمان ریاضی مدارس دولتی که از سراسر کنزاس جمع شده بودند، انتخاب شدم. در ماه مه پس از گذراندن یک برنامه توجیهی دوروزه آماده تدریس در آن کارگاه آموزشی بودم اما در ژوئن، قانونی در ایالت کانزاس به تصویب رسید که هر شخصیت حقیقی و حقوقی را که قصد همکاری با نهادهای ایالتی را داشت ملزم می‌کرد کتباً تأیید کنند عضو هیچ پویش مرتبط با بایکوت اسرائیل نیستند.

این قانون، من را نیز شامل می‌شد. به عنوان یکی از اعضای کلیسای منونایت ایالات متحده و به عنوان یک انسان که دغدغه حقوق بشر برای همه مردمان را دارم، به ویژه نقض مستمر حقوق بشر علیه فلسطینیان در فلسطین و اسرائیل، من تصمیم گرفتم کالاهای مصرفی که در اسرائیل یا شرکت‌های چندملیتی تولید می‌شود که از نقض حقوق فلسطینیان سود تجاری می‌برند، بایکوت کنم.»

اِستر انگیزه تصمیم خود را اولاً سفری به مصر در اوایل دهه گذشته میلادی و ثانیاً ویدئوهایی می‌داند که اعضای کلیسای متبوعش در کانزاس پیرامون بدرفتاری با فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی به نمایش درآورده بودند. این جلسات در کلیسا برگزار می‌شد و گروهی که به دعوت از مسیحیان فلسطین به آن کشور سفر کرده بودند، از تجارب و مشاهدات تلخ خود می‌گفتند. او می‌گوید پس از بحث با دوستانش تصمیم می‌گیرد همان کاری را با اسرائیل انجام دهد که سالها پیش مخالفان رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی انجام دادند. این تصمیم در یک مصوبه از سوی کلیسای منونایت به صورت رسمی اعلام می‌شود.

ادامه ماجرا جالب است: «چند روز بعد یک ایمیل از سوی دپارتمن آموزش ایالت تگزاس دریافت کردم که از من خواسته شده بود برای مشارکت در کارگاه آموزش ریاضی، یک تعهدنامه را امضا کنم… متن آن چنین بود: به عنوان یک فرد یا شرکت که با دولت کانزاس وارد همکاری می‌شود، اینجا تعهد داده می‌شود که فرد یا شرکت یادشده هم‌اکنون در فعالیت‌های مرتبط با بایکوت اسرائیل مشارکت ندارد.» اِستر نوشته است: «من ابتدا شوکه شدم. خیلی مضحک بود که تصمیم من برای بایکوت سیاسی اسرائیل، تأثیری بر امکان همکاری با نهادهای ایالتی کانزاس داشته باشد.

پس از اینکه چند هفته فکر کردم، به ایمیل پاسخ دادم و نوشتم که من نمی‌توانم این تعهدنامه را امضا کنم چون آگاهی خود را زیر سؤال برده‌ام. آیا همچنان می‌توانم در کارگاه آموزشی شرکت کنم؟ پاسخ ایمیل من آمد و در آن نوشته شده بود: متأسفانه خیر.»

این معلم جوان در ادامه تصمیم می‌گیرد از نهادهای ایالتی شکایت کند زیرا به نظر او دولت نمی‌تواند تصمیم بگیرد او از چه چیزی باید حمایت بکند یا نکند و امیدوار بوده که این قانون جدید ایالت کانزاس به عنوان نقض قانون اساسی و متمم اول آن یعنی حق آزادی بیان شناخته شود.

حالا در ۵ فوریه ۲۰۱۸ میلادی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرده شکایت کنتز را با مدیریت یکی از وکلایِ همکار اتحادیه یعنی برایان هاس به دادگاه فدرال آمریکا ارائه کرده و حدود دو ماه پس از شکایت وی، دادگاه بدوی فعلاً اجرای قانون کانزاس را در مورد کنتز متوقف کرده است. البته در پایگاه کلیسای منونایت آمده که کُنتز مجدداً به کارگاه آموزشی ریاضی دعوت نشده اما به هر حال این اولین نظر منفی‌ای است که یک دادگاه فدرال ایالت متحده علیه موج قوانینِ محدودسازی بایکوت اسرائیل اعلام کرده و همین خبر خوبی است.

کنتز نیز خود در واکنش به این قرار اولیه از سوی دادگاه نوشته است: «حکم نهایی ممکن است ماه‌ها و سال‌ها بعد بیاید اما برای حالا این خبر خوبی است.»

جمع‌بندی

قرار اولیه دادگاه فدرال آمریکا اقدامی مثبت است و در صورت تداوم این رویکرد تا حکم نهایی، می‌تواند جریانی را در ایالات متحده برای بایکوت اسرائیل به راه بیاندازد، البته اگر رسانه‌ای شود.

حتما اِستر و خیلی‌ها مانند او انتظار داشتند رسانه‌های جریان اصلی آمریکا که از سال‌ها پیش یک خبر کوچک در مورد یک حکم دادگاه در مورد یک پرونده از همجنس‌بازان را در صفحات متعدد خود با آب و تاب مطرح می‌کردند، در مورد دادگاه وی و قرار اولیه‌اش نیز صحبت کنند. اما این گونه نشده است. تعجب نکنید:‌هیچ کدام از رسانه‌های جریان اصلی آمریکا حتی یک خط خبر به این حکم دادگاه اختصاص ندادند. تنها هافینگتون پست وآتلانتیک به عنوان یک مسأله اجتماعی و حقوقی به تحلیل آن پرداختند.

نکته دوم این است که به نظر او «خیلی مضحک بود که تصمیم من برای بایکوت سیاسی اسرائیل، تأثیری بر امکان همکاری با نهادهای ایالتی کانزاس داشته باشد» اما در واقع این اتفاق، اصلاً مضحک نیست. ایالات متحده که تعهد داده در منطقه غرب آسیا به هیچ کشوری سلاحِ برتر از آنچه به اسرائیل می‌فروشد را نفروشد و نمایندگانش در کنگره پس از اعتراض به سیاست‌های اسرائیل برای رأی‌آوردن در دور بعد دچار چالش می‌شوند، می‌تواند تعهد دیگری بدهد که هر گونه جنبش بایکوت اسرائیل را از کار بیاندازد.

منابع

https://www.aclu.org/blog/free-speech/kansas-wont-let-me-train-math-teachers-because-i-boycott-israel

https://themennonite.org/daily-news/esther-koontz-wins-injunction-fight-conscience-boycott

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا