وقتی بدخلق می‌شوید این سوالات را از خود بپرسید

به گزارش بصیرنیوز،

، این سوالات کلیدی را از خود بپرسید تا متوجه شوید مشکل از کجاست.

واقعا چه چیزی باعث ناراحتی من شده است؟

به نقل از کرمانی حساس و غمگین شده‌اید و نمی‌دانید دلیل آن چیست، به این فکر کنید که چه اتفاقی در طول روز یا هفته افتاده است. به مرور گذشته ادامه دهید تا به آن چیزی که ناراحتتان کرده برخورد کنید، چیزی که تحت تاثیرتان قرار می‌دهد. این مشکل می‌تواند در لایه‌های زیرین زندگی نهفته باشد و شاید اصلا به اتفاقات چند روز اخیر نیز مربوط نباشد. پیدا کردن مشکل اصلی کمک می‌کند بتوانید روی حل آن تمرکز کنید.

آیا از چیزی دوری می‌کنم؟

گاهی بد خلق شدن برای جلوگیری از ابراز احساسات است. برای بعضی افراد می‌تواند به دید ایجاد اشکال و توقف در زندگی عاشقانه شان باشد. دلایل بسیار متنوع است، اما اگر ریشه‌ی آن را نمی‌توانید بیابید، از خود بپرسید آیا این اتفاق بزرگ چیزی است که تمایلی به پیدا کردن آدرس آن ندارم؟ مثلا شخصی خاص – یک عشق جدید یا مثلا دوستی که با او بد برخورد کردید یا او با شما بد برخورد کرده است. مشکلی آزار دهنده است که ماه هاست امیدوارید خودش حل شود؟ تنها با اذعان به مسئله، می‌توانید مقداری از زیر بار فشار خارج شوید.

آیا می‌تواند بیش از یک مسئله باشد؟

فرض کنید با خواهرتان دعوای بدی داشتید. این می‌تواند یک مورد ساده از علت و معلول باشد: بحثتان شده است و حالا عصبانی هستید. اما ممکن است این دعوا با مشکلات دیگر همزمان شده باشد، مثلا یک مسئله در محل کار یا بیماری یکی از اعضای خانواده. در چنین مواردی ممکن است علاوه بر عصبانیت، احساس ناراحتی و ناامیدی نیز داشته باشید. چند نوع احساس داشتن در یک زمان چیزی معمول است. اگر چند مسئله یکجا باعث بدخلقی تان شده است، سعی کنید دانه به دانه آن‌ها را شناسایی کنید.

آرام باشید

برای شروع چند نفس عمیق بکشید تا احساسات خود را تحت کنترل بگیرید. سپس یک یا چند مورد از تکنیک‌های زیر را استفاده کنید تا بتوانید ذهن خود را پاک کنید.

روی تنفس خود تمرکز کنید

۱۰ نفس عمیق بکشید. تنفس می‌تواند به ایجاد تعادل بین پاراسمپاتیک و سمپاتیک کمک کند (یا ترمیم). سیستم عصبی واکنش طبیعی بدن را نسبت به موقعیت‌های استرس آور کنترل می‌کند.

یک نمودار دایره‌ای درست کنید

یک دایره بکشید و آن را به تمام چیز‌هایی که باعث ناراحتی تان شده تقسیم کنید. این موارد می‌تواند شامل همه چیز‌هایی شود که به آن‌ها فکر می‌کنید، حتی اگر مانند یک باران غیر قابل توقف بیرون بریزد. این عمل باعث می‌شود با تمام نگرانی‌های خود روبرو شوید و با دیدی روشن آن‌ها را ببینید. سپس می‌توانید مشکلات را راحت‌تر شناسایی و حل کنید.

مکانی آرام پیدا کنید

مکانی آرام باعث می‌شود حریمی خصوصی برای خود ایجاد کنید و آنچه باعث تحریک مغزتان شده را تعدیل کنید. اگر در مکانی شلوغ هستید مانند اداره یا رستوران، می‌توانید به دستشویی بروید و مدتی را به حال خود سپری کنید. اگر در خانه هستید، به رخت خواب یا جایی که احساس راحتی می‌کنید بروید.

حواس خود را پرت کنید

سایت مورد علاقه خود را مطالعه کنید مثلا یک سایت طنز، لباسهایتان را اتو بکشید و یا مدتی ظرف بشویید. منحرف کردن ذهن کمک میکند آرام بشوید. از آنجا که مغز به پردازش موضوع حتی زمانی که به آن فکر هم نمیکنید ادامه میدهد سعی کنید بار دیگر که بر سر آن مشکل بازگشتید حلش کنید.

کمی ورزش کنید

اگر برایتان ممکن است بیرون بروید و کمی پیاده روی کنید یا چند حرکت یوگا را انجام دهید. تنها ۱۰ دقیقه تحرک و انجام کاری که باعث انحراف ذهن شود، کمک می‌کند دوباره آرام شوید. این کار باعث می‌شود بتوانید واضح‌تر فکر کنید.

سوپاپ

با یک دوست معتمد تماس بگیرید و یا پیش او بروید. به او بگویید که در پی این نیستید که مشکلتان را حل کند، فقط یک شنونده لازم دارید. سپس برای او از نگرانی‌ها و چیز‌هایی که باعث ناراحتی تان شده است بگویید. این کار باعث می‌شود مشکلات را راحت‌تر بتوانید مدیریت کنید. اما یادتان باشد مشکلات را یک بار که بیرون ریختید دیگر اجازه دهید بروند.

یک استراتژی بسازید

نکات زیر کمک می‌کند موقعیتی را که باعث ناراحتی تان شده درست کنید. این سه کار را به ترتیب انجام دهید، اگر همچنان احساس ناراحتی داشتید و به طول انجامید با یک درمانگر صحبت کنید.

با کسی صحبت کنید که مشکلات را حل می‌کند

مردم اغلب فکر می‌کنند میتوانند مشکلات را به تنهایی حل کنند و دوست ندارند دیگران را دخالت دهند. اما حل مشکلات با داشتن یک پشتیبان راحت‌تر است. راجع حل مشکلات خود با فردی قابل اطمینان صحبت کنید تا موفق به پیدا کردن راهی برای حل آن‌ها شوید.

یک لیست درست کنید

این لیست باید شامل مواردی باشد که باعث می‌شوند احساسی بهتر داشته باشید. مانند فرستادن گل برای همسرتان، صحبت با پزشک پدر برای پیگیری اوضاع او و یا رفتن به باشگاه برای ورزش. این لیست، شما را مجبور به تغییر ساختار می‌کند و می‌توانید راحت‌تر بر ناراحتی خود چیره شوید. موارد را بر اساس اولویت در لیست وارد کنید.

ایده‌ی خود را مجسم کنید

برای دقایقی چشمان خود را ببندید و آنچه را که دوست دارید همین موقع برایتان اتفاق بیفتد تصور کنید. این تکنیک متجسم کردن در واقع یک نوع تمرین است. برای مثال بعد از دعوایی که با خواهر خود داشته اید تصور کنید با او در رستوران مورد علاقه تان، اوقاتی خوش را سپری می‌کنید. خاطرات منفی دعوایی که با هم داشتید کم کم جای خود را به احساسات مثبت و تصوری خوب می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا