علائم و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

به گزارش بصیرنیوز،

علت شیوع عفونت‌های تنفسی در فصل سرما چیست؟ فرد مبتلا با دست دادن، بوسیدن، عطسه و سرفه بیماری را به دیگران منتقل می‌کند. آنفلوآنزا یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است که با علائمی مانند تب، بدن درد و کوفتگی همراه است. علامت اصلی این بیماری بروز ناگهانی و تب شدید است که به حدود ۴۰ درجه هم می‌رسد. سرفه ابتدا خشک است و بعد همراه خلط می‌شود. بعد از این تنگی نفس و عوارضی مانند عفونت‌های ریوی و عفونت گوش میانی ممکن است روی دهد.
آنفلوآنزا و سرماخوردگی چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

علامت اصلی سرماخوردگی آبریزش بینی و عطسه‌های مکرر است. بیمار سرماخورده مثل بیمار دچار آنفلوآنزا بدن درد ندارد و احساس ناتوانی نمی‌کند و می‌تواند در محل کار حاضر شود. آنفلوآنزا پرسروصداتر است. تب در سرماخوردگی ۵/۳۷ تا ۱/۳۸ درجه سانتی‌گراد است و به ۳۹ و ۴۰ درجه نمی‌رسد. فرد عطسه‌های مکرر، گرفتگی بینی و آبریزش بینی دارد که در آنفلوآنزا مشاهده نمی‌شود.

ویروس‌ها تا چند ساعت درسطح اشیا باقی می‌مانند؟

بسته به نوع ویروس فرق می‌کند. اما برای پیشگیری همه افراد مبتلا باید شست‌وشوی دست‌ها را داشته باشند. چون این کارباعث قطع زنجیره انتقال بیماری می‌شود. در منزل بهتر است اتاق این افراد از اتاق دیگران جدا شود. هنگام عطسه و سرفه فرد از دستمال کاغذی یک بار مصرف استفاده کند و بلافاصله آن را درسطل زباله دردار بیندازد و دستش را بشوید.

چه افرادی باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند؟

افراد در معرض خطر مانند افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، آسم، بیماری ریوی، بیماران کلیوی، افراد اچ‌آی‌وی مثبت. در ضمن افرادی که در اماکن شلوغ مانند عزا و عروسی شرکت می‌کنند از دست دادن و روبوسی با مبتلایان خودداری کنند.

در حال حاضر ما سه نوع ویروس آنفلوآنزا را در محیط اطراف‌مان داریم در حالی‌که قبلا فقط یک مورد ویروس افراد را مبتلا می‌کرد.

نوعی از ویروس آنفلوآنزا اسهال هم ایجاد می‌کند. در اینجا که بیمار اسهال دارد نباید آنتی‌بیوتیک بگیرد. این افراد باید به مدت ۲ تا ۳ روز در خانه استراحت کنند و به این شکل دیگران هم به بیماری مبتلا نمی‌شوند. خود فرد هم با استراحت احساس بهتری دارد و زودتر بهبود می‌یابد. باید اضافه کنم اگر فرد دچار عوارض آنفلوآنزا مثل پنومونی یا سینه‌پهلو شد باید آنتی‌بیوتیک تجویز شده توسط پزشک را مصرف کند. چون بعضی افراد برعکس کسانی هستند که این دارو را خودسرانه مصرف می‌کنند، یعنی وقتی پزشک دارو را تجویز می‌کند مصرف نمی‌کنند.

به نظر من برای پیشگیری از آنفلوآنزا باید مطالب مربوطه در کتب درسی از دوران دبستان گنجانده شود. از دست دادن و روبوسی با کسی که از سفر برگشته و سرماخورده هم بپرهیزید.

این فرد بهتر است ماسک بزند و حتی مهمانی یا ولیمه دیرتر داده شود. اگر کسی آنفلوآنزا دارد حتی سفر خارجی مهمی هم دارد، بداند که این بیماری را به یک کشور دیگر انتقال می‌دهد. در این خصوص و در راستای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا بهتر است همه افراد احساس مسئولیت داشته باشند.

معلمان در مدارس، پزشکان در مراکز دولتی و غیردولتی، حتی روحانیون محترم در مساجد و مراسم ختم اطلاع‌رسانی کنند و فرهنگ‌سازی در جامعه انجام شود. نباید کسی را از تزریق واکسن آنفلوآنزا بترسانیم.
خانمی هرسال با شروع فصل سرما، در فضای مجازی از ابتلای فرزندش به سندروم گیلن باره می‌نویسد. دیگران که این صحبت تکراری را دوباره دریافت می‌کنند، نمی‌دانند آیا واکسن را باید تزریق کنند یا نه.

زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفلوآنزا چه موقع است؟

افراد درمعرض خطر باید در مهر و آبان‌ماه واکسن بزنند. اما اگر این افراد تا الان هم واکسن نزدند می‌توانند واکسن را تزریق کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا