تلاش چین برای اتمام انحصار لندن و نیویورک بر معاملات نفت

به گزارش بصیرنیوز،دو منبع آگاه گفتند، راه اندازی این معاملات به معنای پایان تلاش چند ساله دولت چین برای ایجاد اولین شاخص معاملات نفتی آسیایی بر پایه یوان است که هدف از آن اعطای قدرت تاثیرگذاری بیشتر به چین در نظام قیمت گذاری نفت خام در بازار آسیاست.

راه اندازی این معاملات احتمالا سهمی چندین تریلیون دلاری از معاملات آتی نفت را به بورس بین المللی انرژی شانگ‌های خواهد بخشید.

بورس معاملات آتی شانگ‌های و بورس بین المللی انرژی شانگ‌های از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند. کمیسیون رگولاتوری اوراق بهادار چین نیز به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است.

آسیا در طی سال‌های گذشته به بزرگترین مصرف کننده نفت جهان تبدیل شده و چین امیدوار است با ایجاد شاخص قرارداد‌های نفتی مخصوص به خود، بتواند تاثیر بیشتری بر شرایط بازار نفت در منطقه آسیا بگذارد.

بخش عمده‌ای از نفت جهان بر مبنای دو شاخص عمده وست تگزاس اینترمدییت و برنت لندن معامله می‌شود و عمدتا در بازار بورس نیویورک اجرا می‌گردد.

ایجاد معاملات نفت به یوان، که قرار بود امکان آن برای سرمایه گذاران چینی و سایر کشور‌ها فراهم شود، ابتدا برای حدود ۶ سال قبل پیش بینی شوده بود، اما بروز آشفتگی‌ها در بازار‌های بورس آسیایی و معاملات آتی دیگر کالا‌ها موجب به تاخیر افتادن آغاز به کار این معاملات شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا