شرط اعلام رتبه فیلم‌ها در آرای مردمی

به گزارش بصیرنیوز،امسال برای اولین‌بار است که مردم می‌توانند بصورت اینترنتی فیلم‌های منتخب خود را در ۳۶ امین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب کنند، رای گیری‌هایی که از همان روز اول یکسری انتقاداتی را به همراه داشت و رسانه‌ها و منتقدان نقد‌هایی را به این وضعیت مطرح کردند.

علی آشتیانی‌پور، مسئول آرای مردمی سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر که در این روز‌ها بار‌ها مورد پرسش رسانه‌ها قرار گرفته است، در اظهارنظر‌های جدیدی به برخی انتقادات پاسخ داده است.

او گفت: شاید بخشی از آنچه که می‌توان حواشی جشنواره دانست، ناشی از اطلاع نداشتن دوستان از وضعیت آرای مردمی است. نسبت به سال گذشته که آرا به شکل سنتی شمارش می‌شد، ممکن است نخست دچار ریزش آرا بودیم، اما هرچند وسعت دامنه بخشی را جبران می‌کرد، اما مشارکت عموم کمتر شده بود و نسبت به این ریزش آمار، نگران شده بودیم. مشارکت کم شده بود، ولی به مرور در روز‌های سوم به بعد شکل منطقی‌تر و بهتری به خود گرفت.

او در پاسخ به این پرسش که چرا اجازه‌ی مطلع شدن مردم از آراء و حتی تهیه‌کنندگانِ فیلم‌ها نسبت به این آراء از روز اول وجود ندارد، اظهارکرد: هر کدام از صاحبان آثار که مکتوب تقاضا کنند تا جایگاه و رتبه آن‌ها را در آمار اعلام کنیم، این کار را رسانه‌ای می‌کنیم و عملا جایگاه آن فیلم را اعلام کرده و میزان آن را اطلاع می‌دهیم.

وی معتقد است: نتایجِ اعلام آرای مردمی شرایطی را به وجود می‌آورد که «در ۲۵ فیلم ممکن است دو تا سه فیلم صدرنشین باشند و بقیه فیلم‌ها تحت تأثیر این شرایط و فضا قرار بگیرند و آسیب ببینند.»

آشتیانی‌پور همچنین در مورد حذف هر روزه‌ی یک فیلم براساس آرای مردمی، در شرایطی که در صورت مواجه شدن با اقبال مردمی، احتمالا آرای آن بالاتر می‌رود، بیان کرد: حذف به این معنا نمی‌شود بلکه رأی‌گیری انجام می‌شود. یک شب ممکن است رأی فیلمی پایین باشد و شب بعد آن بالا برود. تعدادی که برای آن فیلم اعلام می‌کنیم برای آن لحظه است. یک فیلم ممکن است در روز‌های بعد جایگزین شود.

او ادامه داد: همه این‌ها دست به دست می‌دهد تا در نهایت آمار روزانه را اعلام کنیم. این کار به معنای آن نیست که این فیلم‌ها حتما برترین هستند. ما هر چه که پیش می‌رویم به این برترین نزدیک می‌شویم، تا سه روز مانده به پایان جشنواره.

مسئول آرای مردمی سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر همچنین درباره‌ی مطرح شدن صحبت‌هایی مبنی بر خریداری تعداد زیادی از بلیت‌ها توسط برخی ارگان‌های صاحب اثر و امکان رای دادن آن‌ها برای بالا بردن جایگاه فیلم‌شان، اظهارکرد: این اتفاق را تأیید نمی‌کنم، هر چند ممکن است بلیتی خریداری کرده باشند و اصرار به رأی دادن داشته باشند.

او افزود: در سیستم تعریفی شده است که حتما برای هر فیلم‌ساز و هر صاحب اثر این حق دارد که بعد از اختتامیه، خانه سینما در اختیارش قرار گیرد و جزو حقوقش باشد و مطالبه کند که جایگاهش را از روز اول تا آخر ببیند. ترتیبی داده شده که تقریبا همه‌ی این انتقاد‌ها را به نوعی بی‌اثر بشود.

آشتیانی‌پور در مورد برخی از ابهام‌ها از سوی صاحبان اثر، نسبت به برتر نشدن فیلم‌های کمدی امسال در جشنواره با توجه به تعداد کم این فیلم‌ها و مقایسه‌ی وضعیت آن‌ها نسبت به فیلم‌های کمدی سال گذشته که پنج – شش فیلم پرفروش سال فیلم‌های کمدی بودند، نیز گفت: توصیه می‌کنم صاحبان اثر صبر کنند. در درجه اول هنوز نتایج متغیر است و در چرخه تغییر قرار دارد. در درجه دوم ما باید به آرای مردمی احترام بگذاریم و فکر می‌کنیم مردم صاحب سلیقه و رأی هستند یا اینکه خودمان را می‌خواهیم تحلیل کنیم. قطعا دوستان چنین انتظاری را ندارند و نخواهند داشت.

او همچنین در مورد نوع ضریب بندی ارای مردم بیان کرد: پنج گزینه به عنوان رأی‌گیری وجود دارد. این آیتم‌ها هر کدام ضرایبی را دارند و در جدول‌هایی که این ضرایب تعریف شده و کارشناسی کارشناسان آمار در آن دیده شده است، این طراحی‌ها صورت گرفته‌اند.

وی گفت: بنابراین تمام این ضرایب، ضرایب خود را دارند. ظرفیت‌های مختلف را با ضرایب خود تعریف کرده‌ایم. به عنوان مثال اگر سالنی به یک سانس ویژه، ارزش ویژه‌ای از نظر ساعت، جغرافیا، لوکیشن و صندلی می‌دهد حتما آن باید به عنوان امتیاز تلقی شود و برای آن فیلم امتیاز‌های کمتر نسبت به فیلمی که این امکان را ندارد، امتیاز یکسانی داده شود.

در لیست آرای مردمی فیلم فجر که برای ۱۹ بهمن ماه بدوت ترتیب و اولویت اعلام شده است؛ فیلم‌های، چون «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «بمب یک داستان عاشقانه»، «چهار راه استانبول»، «لاتاری»، «مغز‌های کوچک زنگ زده» قرار دارند.

شرط اعلام رتبه فیلم‌ها در آرای مردمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا