دفاع فیلم مستند «اشرف، همزاد شاه» از ‌اشرف پهلوی!

به گزارش بصیرنیوز،در مستند «اشرف، همزاد شاه»، دست داشتن اشرف پهلوی در قاچاق مواد مخدر، شایعه اعلام شد و از قول خواهر دوقلوی شاه گفته شد که چگونه ممکن است فردی که موسسات و سازمان‌های متعددی برای ترک دادن معتادان و بازپروری آن‌ها اختصاص داده، به قاچاق تریاک و هروئین روی آورد!

این درحالی است که براساس اسناد متعدد خارجی و داخلی، اخبار روزنامه‌های معتبر اروپایی، اسناد ساواک و خاطرات وابستگان رژیم گذشته، اشرف پهلوی از سرکردگان باند‌های مخوف مواد مخدر به شمار آمده که حتی یک‌بار در سال ۱۳۴۸ با یک چمدان هروئین در فرودگاه زوریخ دستگیر شد و خبرش در نشریه لوموند جنجال به پا کرد! حسین فردوست رئیس‌دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا پهلوی در جلد اول صفحه ۲۳۷ کتاب «ظهور و سقوط پهلوی» در بخشی از خاطرات خود با عنوان «شیطانی به نام اشرف» به موضوع دخالت اشرف در قاچاق مواد مخدر در سطح جهان اشاره کرده و می‌گوید:
«اشرف قاچاقچی بین‌المللی بود و به طور مسجل عضو مافیای آمریکاست. او به هر کجا که می‌رفت در یکی از چمدان‌هایش هروئین حمل می‌کرد و کسی هم جرأت نمی‌کرد آن را بازرسی کند. این مسئله توسط بعضی از مأمورین به من گزارش شد و من نیز به محمدرضا اطلاع دادم که اشرف چنین کاری می‌کند. محمدرضا دستور داد که به او بگویید این کار را نکند. همین…»
در یکی دیگر از اسناد به جا مانده از ساواک درخصوص بازتاب خارجی قاچاق مواد مخدر توسط اشرف چنین آمده است: «مجله ساگا که در نیویورک چاپ می‌شود و از مجلات نسبتاً مشهور آمریکا بوده و در سراسر این کشور توزیع می‌گردد، مقاله‌ای تحت عنوان ثروتمندترین و مشهورترین فردی که قاچاق مواد مخدر می‌کند در ۷ صفحه درج کرده است. تاریخ توزیع و انتشار مجله ۱۰/۹/۵۲ می‌باشد و مخصوص ماه دسامبر ۱۹۷۲ است.»
در سند خیلی محرمانه دیگری از ساواک در سال ۱۳۳۸ اذعان شده است که اشرف پهلوی بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر ایران بوده و آقای دکتر جهانشاه صالح وزیر اسبق بهداری نیز دستیار وی می‌باشد. در این سند آمده است:
«یکی از بازپرسان دادسرای تهران به طور خصوصی به یکی از دوستان خود اظهار داشته والاحضرت اشرف پهلوی بزرگترین باند قاچاقچیان تریاک و مواد مخدر در ایران را سرپرستی می‌کنند…»
در این مجله ذکر شده: «والاحضرت اشرف پهلوی به‌علت شناخته شدن در مسافرت‌هایی که برای حمل مواد مخدر می‌نمایند از طرف پلیس کشور‌های اروپایی تحت نظر می‌باشد کما اینکه والاحضرت اصولاً حق ورود به‌خاک فرانسه را ندارند، زیرا در هر مسافرتی که معظم‌لها می‌نمایند با استفاده از مصونیت خاندان سلطنتی مبادرت به‌حمل مقادیر زیادی مواد افیونی و هروئین به خاورمیانه می‌نمایند…»
متاسفانه برخی از مجموعه‌های مستند که توسط دوستان جبهه انقلاب درباره رژیم گذشته و سران آن ساخته می‌شود بدون برخورداری از پژوهش و تحقیق مطلوب و استفاده از کارشناسان خبره مباحث تاریخی، در کمال بی‌تجربگی به سراغ بعضی منابع نامعتبر و تحریف شده تاریخی رفته و بدون دقت لازم، آن‌ها را به عنوان منابع خود برمی‌گزینند. سازندگان مجموعه مستند «اشرف، همزاد شاه» علی‌رغم زحمت و تلاش بسیار برای افشای ماهیت منحرف رژیم گذشته، اما به دلیل اتخاذ همین روش غیرعلمی، در کمال تاسف دستاورد چندان مناسبی برای مخاطبان تاریخ معاصر و انقلاب نداشتند. برخی از این سازندگان با افتخار اعلام کردند که برای ساخت مجموعه یاد شده، از کلیشه کارشناسان تاریخی عبور کرده‌اند! سؤال اینجاست آیا برای شکستن کلیشه باید تاریخ را تحریف کرد؟
ضمن اینکه متاسفانه در این مجموعه از دو روانشناس و یک طراح لباس و دو نفر به اصطلاح کارشناس تاریخی هم استفاده شده که یکی از آن‌ها بیش از تاریخ به یکی از گروه‌های اصلاح‌طلب وابستگی دارد و دیگری یکی از کارکنان دفتر ثابت پاسال بوده که درباره تاریخ پهلوی توهمات خاصی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا