در دانشکده خبر

عراقچی: طرح غنی‌سازی ۶۰ درصدی اگر روال قانونی خود را طی کند، لازم‌الاجراست

به گزارش بصیر از فارس،

سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ظهر امروز (یکشنبه) در جمع دانشجویان دانشکده خبر به تشریح مذاکرات هسته‌ای و توافق ژنو پرداخت و به سؤالات دانشجویان پاسخ داد. 

وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته‌ایش به هرچه می‌خواسته، دست یافته است.

معاون وزیر خارجه همچنین تصریح کرد که ایران باثبات‌ترین نظام سیاسی در منطقه است.

عراقچی همچنین تاکید کرد که ایران با دست برتر و پر وارد مذاکرات هسته‌ای شد.  

*مذاکرات کارشناسی ژنو یک روزه است

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ که قرار است فردا (دوشنه) در ژنو برگزار شود عنوان کرد که این مذاکرات به دلیل تعطیلات ژانویه یک روزه خواهد بود.

وی با ذکر این نکته که برخی از سوء‌تفاهمات و سوء‌برداشت‌ها از متن توافق ژنو وجود دارد، گفت:  در حال رسیدگی و حل و فصل آن‌ها هستیم. به هر حال مقداری سخت است و دو طرف باید به متن توافق پایبند باشند و این موضوعی است که از نظر ما اصلا قابل مصالحه نیست.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: چیزی بیشتر و فراتر از متن توافق را حتما قبول نخواهیم کرد. حتما باید برداشت‌های مختلفی که از سوی دو طرف وجود دارد یکسان باشد و ما به یک حرف واحد برسیم. مذاکرات روز دوشنبه برای پیدا کردن سازوکارهای اجرایی توافق ژنو است. رسیدن به این توافق مقداری زمان‌ برده است. هنوز مشکلاتی داریم و در بعضی از موارد به برداشت واحد درباره نحوه اجرا نرسیده‌ایم. با بعضی از تفاسیر نادرست در خصوص متن توافق مواجه هستیم که امیدواریم در مذاکرات فردا بتوانیم به جمع‌بندی برسیم.

عراقچی همچنین گفت: در غیر این صورت ممکن است جلسه‌ای در سطح بالاتر برگزار شود.

وی با بیان اینکه این مذاکرات فنی خیلی راحت نیست، خاطرنشان کرد:‌تفسیری که از متن در برخی جاها صورت می‌گیرد یکسان نیست. طرف مقابل در برخی جاها سعی کردند برخی زیاده‌خواهی‌ها را به اسم تفسیر از متن وارد کنند و برخی مواردی که نتوانستند در مذاکرات به دست بیاورند مطرح کنند که به همین دلیل کار به کندی به پیش می‌رود.

عراقچی با ذکر این نکته که سوء تفاهماتی راجع به تفسیر برخی مفاد تفاهم ژنو وجود دارد، گفت: این توافق هنوز اجرایی نشده است و زمانی اجرایی شود بخشی از تحریم‌ها برداشته می‌شود.

معاون وزیر خارجه روند حل و فصل موضوع هسته‌ای را گام به گام خواند و افزود: ما به آنها بی اعتماد هستیم و با احتیاط و گام به گام قدم برمی‌داریم.

وی همچنین تصریح کرد که هیچ خدشه‌ای به ساختار برنامه هسته‌ای ایران وارد نمی‌شود و بازگشت به وضعیت قبلی در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ظرف کمتر از یک روز صورت خواهد گرفت.

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری مذاکرات در سطح وزرای امور خراجه نیز عنوان کرد: اگر توافق‌ ژنو اجرایی شود و مذاکرات کارشناسی پایان یابد، پس از آن مذاکرات مربوط به گام نهایی را آغاز خواهیم کرد. هنوز در این‌ خصوص تصمیمی اتخاذ نشده؛ ممکن است آغاز آن در سطح وزیران باشد یا ممکن است مثل گذشته در سطح آقای ظریف و خانم اشتون با حضور معاونان باشد و وقتی به مرحله نهایی نزدیک شود وزیران نیز ملحق شوند.

معاون وزیر خارجه درباره رفع تحریم‌ها نیز گفت: توافق‌ ژنو هنوز اجرایی نشده، بنابراین وقتی اجرایی شود تحریم‌های مربوط به آن نیز برداشته خواهد شد.

*غنی سازی ۶۰ درصد تصویب شود لازم الاجراست

وی در خصوص طرح مجلس شورای اسلامی برای تصویب غنی‌سازی ۶۰ درصدی تصریح کرد که این ایده‌ای است که در مجلس مطرح شده و هر چه توسط مجلس تصویب شود و روال قانونی خود را طی کند، برای ما لازم‌الاجرا است و ناچار به اجرا هستیم.

عراقچی عنوان کرد: تصمیم‌گیری در دست مجلس است.

معاون وزیر خارجه درباره اینکه غنی سازی ۶۰ درصد با امضای ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده،‌خاطرنشان کرد: باید دید که جزییات این طرح چگونه است. تا آنجایی که می‌دانم این طرح مشروط به این است که اگر توافق ژنو اجرایی نشود، تصویب شود.

وی یادآور شد: هر چه مجلس تصویب کند ما تابع هستیم و اگر تصمیم بگیرند که با تصویب این قانون، توافق ژنو اجرایی نشود، تابع هستیم.

*تحریمی تصویب شود اجرای توافق ژنو متوقف می‌شود/مذاکره با آمریکا فقط در بحث هسته‌ای

عراقچی همچنین با بیان اینکه در کنگره آمریکا لایحه‌های تحریمی مختلفی را تحت بررسی دارند، گفت: هر کدام از لوایح تحریم جدید توسط کنگره به تصویب برسد اجرای توافق ژنو متوقف خواهد شد.

معاون وزیر خارجه همچنین درباره مذاکرات ایران و آمریکا با بیان اینکه این مذاکرات فقط در چارچوب مذاکرات با ۱+۵ و در بحث هسته‌ای انجام شده، عنوان کرد: ما با ۶ کشور از جمله آمریکا مذاکره مستقیم داشتیم و جای پنهان کردن نیز ندارد و در صورت نیاز نیز مذاکرات دوجانبه با ۱+۵ خواهیم داشت ولی در موضوع هسته‌ای.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به مذاکرات مستقیم با آمریکا در نیویورک و ژنو، خاطرنشان کرد: با آمریکایی‌ها در نیویورک و ژنو جلسات جدی داشتیم و البته شاید جدی‌تر از بقیه. اما در رابطه با موضوع هسته‌ای و در حاشیه گفت‌وگوها با ۱+۵ و برنامه‌ دیگری غیر از بحث هسته‌ای نداریم.

* همواره به آژانس شکایت کرده‌ایم که در حفاظت از اطلاعات محرمانه ما دقت لازم را ندارید

عراقچی در پاسخ به سؤال دیگری درباره درز اطلاعات هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه چه تضمینی وجود دارد که دوباره این مسئله تکرار نشود؟ به بی احتیاطی آژانس که منجر به لو رفتن اسامی دانشمندان هسته‌ای ایران و قرار گرفتن نام دانشمندان هسته‌ای ایران در فهرست تحریم‌ها و شهادت تعدادی از آنها توسط عوامل صهیونیستی اشاره کرد و گفت: ما همواره به آژانس این شکایت را داشته‌ایم که در حفاظت از اطلاعات محرمانه از تاسیسات هسته‌ای ما دقت لازم را ندارید.

وی گفت: ما براساس معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه پادمان متعهد هستیم که برخی اطلاعات را در اختیار آژانس قرار دهیم. بازرسی‌های آژانس به صورت مستمر برقرار است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: آنچه در توافق ژنو به عنوان نظارت بیشتر مطرح شده چند مورد است که این موارد را با همه نهادهای مربوطه از جمله سازمان انرژی اتمی چک کردیم و نماینده سازمان نیز در مذاکرات حضور داشت و هیچ کدام از آنها ضرری برای برنامه ما و اطلاعات حیاتی ما و دانشمندان ما ندارد.

*نظارت آف لاین بازرسان

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در توافق آمده که ایران دسترسی روزانه به دوربین‌های نصب شده در نطنز و فردو ایجاد کند. درخواست آنها این بود که این دسترسی‌ها به صورت آن لاین باشد و بازرسان از وین به صورت آن لاین و از طریق دوربین‌ها تاسیسات ما را کنترل کنند که به هیچ وجه مورد قبول ما واقع نشد.

عراقچی افزود: ما با اصل بازرسی و نظارت هیچ مشکلی نداریم چرا که برنامه مخفی و غیرصلح‌آمیز نداریم، هر جا را می‌خواهند بیایند ببینند، اما با سوء استفاده از بازرسی و اطلاعات مشکل داریم و با آن مخالفیم.

وی افزود: ما در خصوص دوربین‌های آن لاین گفتیم که نمی‌خواهیم کسی مطلع باشد که دانشمندان چه زمانی می‌آیند و می‌روند چه کسانی هستند و بنابراین دسترسی آن لاین را نخواهیم داد و دسترسی‌ها آف لاین خواهد بود و در متن تفاهم نیز آمده است که بازرسان آژانس به فردو و نطنز مراجعه و دوربین‌ها را همان جا چک کنند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: همه تدابیر لازم به عمل آمده که هیچ اطلاعات حیاتی از کشور در قالب توافق ژنو به طرف‌های مقابل داده نشود و هیچ اطلاعاتی که ضرری برای تاسیسات و دانشمندان ما داشته باشد‌، داده نشود.

* اگر همه چیز به خوبی پیش برود ظرف ۵ ماه آینده یکی دو دور مذاکره در سطح ظریف و اشتون برگزار می‌شود

عراقچی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: اگر مذاکرات کارشناسی در ژنو به نتیجه برسد تاریخی برای شروع اجرای توافق ژنو در نظر گرفته خواهد شد که حدس می‌زنم اگر مشکلی پیش نیاید این تاریخ اواخر ژانویه باشد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: زمانی اجرای توافق ژنو شرع شود ما مذاکرات گام نهایی و راه حل جامع را به فاصله یکی دو هفته آغاز خواهیم کرد. اگر همه چیز طبق برنامه خوب پیش برود ما ظرف ۵ ماه آینده احتمالا یکی دو دور مذاکره مربوط به راه‌حل نهایی و گام پایانی را در سطح آقای ظریف و خانم اشتون خواهیم داشت.

* حضور کشورهای منطقه در مذاکرات مورد قبول ایران و ۱+۵ نیست

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره درخواست برخی از کشورهای منطقه برای حضور در مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت:‌این پیشنهاد مورد قبول ما و ۱+۵ نیست. کشورهای دیگری نیز درخواست داشتند که وارد مذاکرات شوند که مورد قبول ما نبوده و این بیشتر حرکتی تبلیغاتی بوده است.

*اصلا به طرف‌های مقابل خوشبین نیستیم

به گزارش فارس، عراقچی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا در این روند اعتمادسازی اعتماد ایران بیشتر شده یا کمتر؟ عنوان کرد: ما اصلا به طرف‌های مقابل خوشبین نیستیم و همه چیز در توافق ژنو با بدبینی تنظیم شده و بدبینی و دشمنی نیز کماکان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برخی اشتباه فکر می‌کنند که با این توافق ما با آمریکا دوست شده‌ایم، اظهار داشت: ما با آمریکا دوست،‌ شریک و متحد نشده‌ایم و اختلاف نظرهای ما در خصوص خیلی از موارد از جمله خاورمیانه‌، سوریه‌، رژیم صهیونیستی،‌ تروریسم و … سر جای خود قرار دارد و در یک موضوع مورد اختلافمان سعی کرده‌ایم مدیریت کنیم و این معنای توافق ژنو است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: کسی تصور نکند که اعتمادی ایجاد شده یا تحولی در روابط رخ داده است. وارد مباحث روابط دوجانبه نشده‌ایم و نه قصد داریم که بشویم.

وی درباره اینکه در موضوع هسته‌ای اعتماد ما بیشتر یا کمتر شده است؟ گفت:‌ از هر دو طرف نشانه‌هایی هست. از یک طرف آقای اوباما و تیمش در کنگره به دنبال جلوگیری از تحریم‌های جدید هستند و اوباما تا مرز تهدید به وتو جلو رفت. از آن طرف خزانه‌داری آمریکا کماکان به سیاست‌های تحریمی خود ادامه می‌دهد که نشانه حسن نیت نیست. ما با دقت رصد می‌کنیم و به هیچ وجه خوشبین نیستیم و خوشبینی نداریم ولی تا الان فکر می‌کنیم امکان پیشرفت در توافق کماکان وجود دارد.

 

* نقدها از جاده انصاف خارج نشود

معاون وزیر خارجه درباره خویشتنداری وزارت خارجه درباره انتقادهایی که نسبت به توافق ژنو صورت می‌گیرد نیز گفت:‌ من موافق مخالفت‌ها هستم و معتقدم نشانه جامعه آزاد و باز سیاسی است. به کسان و گروه‌هایی که نظرات مخالف خود را بیان می‌کنند، احترام می‌گذاریم ولی انتظار داریم که از جاده انصاف خارج نشوند.

وی توافقنامه ژنو را دستاوردی برای کشور خواند و افزود: نادیده گرفتن این دستاورد بی انصافی است. در مخالفت‌ها حد انصاف و منافع ملی رعایت شود. مطالبی گفته نشود که دشمن از آن به خصوص در مذاکرات بعد سوء استفاده کند.

*حق غنی‌سازی را از ۱+۵ نمی‌گیریم/آنها در مقامی نیستند که به ما حق بدهند

وی درباره اینکه ما در این مذاکرات کم گرفتیم و زیاد دادیم، گفت:‌ به توافق باید از زاویه کلان و جزیی نگریست. در هر دو مورد ما برنده هستیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین تاکید کرد که ایران حق غنی‌سازی خود را از ان‌پی‌تی و قوانین بین‌المللی می‌گیرد نه از ۱+۵٫

عراقچی اضافه کرد: آنچه ما از آمریکا و دیگران انتظار داشتیم احترام به حق ما بود و آنها در مقامی نیستند که به ما حق بدهند.

وی به تشریح بخش‌هایی از توافق ژنو پرداخت و درباره رفع تحریم‌ها نیز گفت: از ۱۸ میلیارد دلار درآمد نفتی ما در شش ماه آینده حداقل حدود ۱۴ میلیارد دلار برای دولت قابل دسترس خواهد بود.

عراقچی گفت که در ساختار تحریم‌ها شکاف بزرگی ایجاد می‌شود اما در ساختار برنامه هسته‌ای ایران هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

*سفر به آمریکای لاتین در دستور کار ظریف

معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی گفت که محمدجواد ظریف سفر به آمریکای لاتین را در دستور کار دارد.

* تحریم‌ها نتوانست اقتصاد ما را مختل کند

به گزارش خبرنگار فارس، سید عباس عراقچی در ابتدای سخنانش عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در اوج قدرت به سر می‌برد و هیچ گاه به این میزان قدرتمند نبوده است.

وی با بیان اینکه نیروهای نظامی کشور اعم از ارتش، سپاه و بسیج از لحاظ تشکیلاتی و تجربه در حد اعلا هستند، خاطرنشان کرد:‌ فرماندهان نظامی ما کارآزموده هستند و توان موشکی، پدافند و دریایی و بازدارندگی ما در حد بالایی است.

عراقچی به روحیه ایثار و شهادت در بین مردم ایران نیز اشاره کرد.

وی با ذکر این نکته که در بحث هسته‌ای به هر چه می‌خواستیم دست یافتیم، یاد و خاطره شهدای هسته‌ای را گرامی داشت.

معاون وزیر خارجه با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان، عنوان کرد: این تحریم‌ها هزینه‌های ما را افزایش داد ولی نتوانسته اراده ما را تحت تأثیر قرار داده و اقتصاد ما را مختل کند.

به گفته عراقچی اقتصاد کشور بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز هم مستحکم است.

وی با اشاره به رهبری خردمندانه و داهیانه مقام معظم رهبری، گفت: ثبات سیاسی در کشور مورد حسرت همه کشورهای منطقه است و نمونه آن را در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مشاهده کردیم.

عراقچی ادامه داد: ما در ۱۰ سال گذشته در جنگ و نبرد اراده‌ها درگیر بودیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مخالفت‌های صورت گرفته با غنی‌سازی ایران،‌ گفت: غنی سازی موضوعی ارزشمند برای ماست ولی جزو اصول انقلاب اسلامی نیست و ارزش آن در ایستادگی ۱۰ ساله مردم ما بود. ما حق غنی‌سازی را داریم و می‌خواهیم اجرا کنیم.

معاون وزیر خارجه همچنین خاطرنشان کرد: توان بمب اتمی ایران، تحمیل اراده‌ است. ما در ۱۰ سال گذشته وارد جنگ قدرت با غرب شدیم. آنها در ژنو قبول کردند که ایران به غنی سازی خود ادامه دهد هم در عمل و هم در مکتوب توافق. غنی‌سازی ۲۰ در صد را تعلیق می‌کنیم ولی به غنی‌سازی ۵ درصد ادامه می‌دهیم. ما به غنی سازی ۲۰ درصد بیش از این نیازی نداشتیم.

وی افزود:‌خط قرمز ما نفس غنی سازی بود که در قالب غنی‌سازی ۵ درصد است. در راه‌حل پایانی و هر راه‌حلی غنی سازی وجود خواهد داشت و جمهوری اسلامی از توافق ژنو با غنی سازی بیرون آمد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اعتراف اوباما درباره پذیرش غنی سازی ایران، خاطرنشان کرد: دستاورد ما در مذاکرات ژنو تثبیت قدرت منطقه‌ای ما بود و از بحرانی که ایجاد کرده‌ بودند به سلامت بیرون آمدیم.

وی با بیان اینکه هر پدیده سیاسی یک پیوست رسانه‌ای و جنگ روانی دارد، گفت: هر مذاکره‌ای که صورت می‌گیرد پیوست روانی و رسانه‌ای نیز در کنار آن هست و کسانی که مذاکره می‌کنند از این ابزار در طی مذاکرات و بعد از آن بهره‌ می‌گیرند که بعد از توافق ژنو طرف مقابل از این مسئله استفاده و سعی کرد امتیازاتی را که به ایران داده با بازی رسانه‌ای پوشش دهد؛ ولی متاسفانه ما در این دام گرفتار شدیم و نتوانستیم با آنها مقابله کنیم. آنها ادعاهای نادرستی را مطرح کردند و خیلی‌ها در داخل ایران گفتند که آنها راست می‌گویند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا