بایدها و نبایدها در وعده صبحانه

به گزارش بصیرنیوز،

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی درباره مواغذایی ضروری در وعده صبحانه و موادی که بهتر است در این وعده مصرف نشود، توضیح داد:

دکتر تیرنگ رضا نیستانی درباره وعده صبحانه با بیان اینکه مطالعات مختلف نشان می‌دهد که وعده صبحانه باید حتما خورده شود، اظهارکرد: صبحانه بر ابعاد مختلف سلامتی ازجمله وزن و کارایی جسمی و ذهنی و بازدهی فرد آثار مثبتی دارد.

وی ادامه داد: صبحانه در دانش‌تغذیه به لحاظ ترکیب اجزایی دارد، بخش مهمی از صبحانه مربوط به گروه غلات است که می‌تواند کالری بدن را تامین کند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه در کشور ما نان در وعده صبحانه مصرف می‌شود، بیان کرد: در استان گیلان به‌خصوص افراد قدیمی‌تر در وعده صبحانه برنج می‌خورند که می‌تواند مفید باشد. همچنین در صبحانه باید منبع پروتیئن وجود داشته باشد که پنیر منبع بسیار غنی پروتئین است،‌همچنین عدسی و تخم مرغ هم منابع خوب پروتئین در صبحانه هستند.

بیشتر بخوانید:

چرا نباید در وعده صبحانه “پنیر” خورد؟

وی با بیان اینکه با اشاره به لزوم مصرف لبنیات به‌ویژه شیر در وعده صبحانه، بیان کرد: برخی افراد قدیمی‌تر که به آثار سلامت‌بخش ماست بر بدن معتقدند این ماده غذایی را در صبحانه مصرف می‌کنند.

عضو انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با اشره به مصرف مواد غذایی شیرین مانند کره، مربا، خامه، و سرشیر، عنوان کرد: در این مواد به‌خصوص خامه و سرشیر ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین « آ» یافت می‌شود، از سوی دیگر این مواد به دلیل داشتن چربی و کالری بالا مضراتی نیز دارد، به بیان دیگر افرادی که مشکل وزن یا بیماری‌های متابولیک مثل کبد چرب و دیابت دارند چربی و کالری اضافه دریافت می‌کنند، بهتر است از مصرف مواد غذایی شیرین در صبحانه خود پرهیز کنند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف سبزیجات در صبحانه خوب است، اضافه کرد: برخی افراد نان و پنیر را با سبزی یا خیار وگوجه می‌خورند که این مواد غذایی با تامین ویتامین «سی» و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر می‌تواند به سلامت تغذیه فرد کمک کند، همچنین برخی همراه با نان و پنیر و گردو می‌خورند اما این ماده کالری بالایی داشته و منبع غنی انرژی است لذا باید در مصرف آن جانب اعتدال رعایت شود،‌بنابراین  مصرف دو عدد گردو در وعده صبحانه کافی است.

مصرف سوسیس و کالباس به عنوان محرک اشتها

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه  آب‌میوه، کیک، کلوچه و شیرکاکائو صبحانه نبوده و تنقلاتی هستند که به جای صبحانه مصرف می‌شوند، اظهار کرد: کورن فلکس‌ها غلات صبحانه‌ای هستند که می‌توانند گزینه خوبی برای صبحانه باشند اما این ماده انواع مختلفی دارند بهترین نوع آن کورن‌فلکس‌هایی هست که شکر افزوده نداشته و فیبر زیاد دارند و اگر میوه خشک نیز داشته باشند، بسیار مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: کورن‌فلکس به ویژه برای افرادی که نگران وزن خود هستند و ورزشکاران می‌تواند بخشی از صبحانه باشد، همچنین از آنجا که هر فرد در طول روز باید ۳ تا ۵ بار مصرف میوه داشته باشد، مصرف یک واحد میوه در وعده صبحانه عادت پسندیده‌ای است و می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی فرد کمک کند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی مانند کوکو و کتلت در صبحانه خوب بوده و به‌خصوص برای کودکانی‌ که تمایلی به خوردن صبحانه ندارند می‌تواند به عنوان عامل ترغیب، مفید باشد، تصریح کرد: من با مصرف سوسیس و کالباس مخالفتی ندارم به شرط آنکه اولا مصرف این مواد غذایی زیاد نبوده و همچنین سوسیس و کالباس مصرفی از انواع مرغوب که چربی کمتری دارند یا  گیاهی باشد،‌ این مواد غذایی می‌تواند به عنوان محرک اشتها برای افرادی که صبحانه‌خور نیستند به کار رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا