هنگام آلودگی هوا از این ۲ ورزش پرهیز کنید

به گزارش بصیرنیوز،

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: ورزش در هوای آلوده سبب تشدید اثرات منفی آلودگی بر انسان می‌شود و میزان رسوب ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ریه انسان چند برابر بیشتر از حالت معمول است.
دکتر شاهین صالحی افزود: ورزش در هوای آلوده سبب می‌شود تا مواد آلاینده بیشتری وارد بدن شود. بویژه ورزش‌هایی همانند دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی که این روز‌ها بیشتر مورد توجه مردم قرار دارند و در فضای باز انجام می‌شوند، بیش از سایر ورزش‌ها در شرایط آلودگی هوا خطرناکند.

وی گفت: ورزش در هوای آلوده سبب تشدید اثرات منفی آلودگی بر انسان می‌شود، چون زمینه ورود حجم بالایی از ذرات معلق و گاز‌های آلوده را به بدن فراهم می‌کند. هنگام ورزش کردن میزان رسوب ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ریه انسان چند برابر بیشتر از حالت عادی است.

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: بهتر است از ماسک‌های فیلتردار استاندارد استفاده کنید و با نوشیدن آب زیاد به کلیه‌ها کمک کنید تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت زمان کمتری در بدن باقی بماند. همچنین از فعالیت بدنی و ورزش در فضا‌های روزبازی که در محدوده آلودگی هوا قرار دارند، خودداری کنید.

صالحی خاطرنشان کرد: در صورت بالا بودن میزان دی اکسید کربن در هوا، ممکن است با فعالیت بدنی شدید و افزایش تعداد و عمق تنفس، زمینه ورود هر چه بیشتر این گاز به ریه‌ها و در نهایت مسمومیت ناشی از آن افزایش یابد. افزایش غلظت مونواکسید کربن بویژه در مناطق پرتردد بسیار آسیب زا بوده و به علت تمایل فراوان این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون، میزان اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها کاهش یافته و در نتیجه ممکن است به عوارضی نظیر سردرد، سرگیجه و در موارد شدیدتر افزایش ضربان قلب دچار شویم.

او ادامه داد: یکی دیگر از آلاینده‌ها سرب است که به سرعت می‌تواند وارد جریان خون شود. وجود سرب در خون سبب شکسته شدن گلبول‌های قرمز و کاهش عمر طبیعی آن‌ها می‌شود، در نتیجه تعداد گلبول‌های قرمز خون کم شده و به کم خونی منجر می‌شود.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان این که سالمندان و کودکان به میزان بیشتری در معرض خطر سرب هستند، گفت: ورزش و فعالیت بدنی در هوای آلوده به هیچ عنوان برای سالمندان و کودکان توصیه نمی‌شود. ضمن اینکه کودکان به دلیل حساس بودن مخاط بینی، حنجره، نای و روده، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

وی در پایان اضافه کرد: زمانی که میزان آلودگی هوا به هشدار می‌رسد، از میوه‌هایی همچون پرتغال، توت فرنگی، سبزیجات سبز، شیر، ماست و دوغ بیشتر از همیشه استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا