۸ خاصیت چاودار که باید بدانید

به گزارش بصیرنیوز،

شاید وقتی از ما سوال شود که چند نمونه از غلات را مثال بزنید، همه ما سریع گندم و جو را نام ببریم.به نقل از آوای سلامت  اما در خانواده غلات به جز گندم و جو موارد دیگری نیز وجود دارد، یکی از آن‌ها چاودار است. شاید کمتر اسم چاودار را شنیده باشیم، ولی چاودار هم به خانواده غلات تعلق دارد و خواص زیادی دارد که کمتر کسی به آن‌ها توجه کرده است. چاودار تامین کننده کربوهیدرات و فیبر رژیم غذایی است. این غلات ارزشمند حاوی ویتامین‌ها گروه B، ویتامین E، کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن است. همچنین حاوی اسید آمینه‌هایی برای ساختن پروتئین در بدن می‌باشد. در کنار نان‌های سنگک، بربری، تافتون، نان جو، نانی که از آرد چاودار تهیه شده این روز‌ها در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود.

 

از چاودار بیشتر بدانید

• چاودار به کنترل وزن شما کمک می‌نماید

یکی از فواید چاودار، احساس سیری بلند مدتی است که به مصرف کننده می‌دهد و از این طریق به کاهش وزن شما کمک بسیاری می‌نماید. تحقیقات نشان داده است افرادی که در وعده صبحانه خود از نان چاودار استفاده می‌کنند در مقایسه با کسانی که از نان با آرد گندم استفاده می‌کردند، مدت زمان بیشتری احساس سیری داشتند و حجم غذای مصرفی این افراد در طول روز کمتر شده بود.

همچنین نتایج مطالعه‌ای که در مجله تغذیه آمریکا در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید نشان داد، افرادی که در برنامه غذایی خود نان چاودار را جایگزین نان‌هایی با آرد سفید و بدون فیبر کرده بودند کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند و تجمع چربی در ناحیه شکم در آن‌ها کمتر بود. پس برای اینکه در برنامه کاهش وزن خود موفق شوید از نان چاودار در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

• چاودار قند خون شما را کنترل می‌نماید

نان و یا آرد چاودار با افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین به تنظیم و کنترل قند خون کمک می‌نماید. توصیه می‌شود افراد دیابتی برای کنترل قند خونشان از چاودار در برنامه غذایی خود استفاده نمایند و نان چاودار را جایگزین نان‌هایی با آرد سفید نمایند.

• چاودار به کاهش التهاب در بدن کمک می‌نماید

در مطالعه صورت گرفته بر بیماران سندروم متابولیک، آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند گروه اول ۱۲ هفته از نان چاودار در برنامه غذایی خود استفاده می‌کردند و گروه دیگر به مدت ۱۲ هفته از نان با آرد گندم، نتیجه این مطالعه نشان داد که میزان التهاب در افرادی که از نان چاودار استفاده می‌کردند کاهش پیدا کرده و حساسیت سلول‌ها نسبت به انسولین افزایش پیدا کرده بود.

• چاودار از بروز سنگ کیسه صفرا پیشگیری می‌نماید

چاودار فیبر غیر محلول دارد. این نوع فیبر زمان تخلیه مواد زائد را در روده‌ها کاهش می‌دهد و همچنین با کاهش اسید‌های صفراوی از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌نماید.

• چاودار از وقوع سرطان پیشگیری می‌نماید

چاودار حاوی ترکیبات ضد سرطانی است که نقش پیشگیری کننده از انواع مختلفی از سرطان‌ها را دارد.

• چاودار از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌نماید

• چاودار علائم پوکی استخوان را کاهش می‌دهد

• چاودار به کاهش کلسترول خون کمک می‌نماید

در انتخاب غلات سعی کنید نوعی را انتخاب نماید که فیبر بیشتری داشته باشد تا از خواص فیبر در برنامه غذایی خود بهره کافی را ببرید. چاودار در مقایسه با گندم پروتئین کمتری دارد، ولی فیبر بیشتری دارد. چاودار با همه خواص مفیدی که دارد به دلیل داشتن گلوتن (نوعی پروتئین) در بیماری سلیاک منع مصرف دارد. اما باید این نکته را خاطر نشان کرد که میزان گلوتن موجود در چاودار از گندم کمتر است، اما اگر به گلوتن حساسیت دارید این نوع غلات را نیز از برنامه غذایی خود حذف نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا