خاطرات یک‌ وبلاگ تبدیل به کتاب شد

به گزارش بصیرنیوز،مراسم رونمایی از کتاب خاطرات سفیر به روایت نیلوفر شادمهری شب گذشته با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

* مومنی: هنگام خواندن «سفیر» افتخار کردم که یک بانوی ایرانی اینچنین از اعتقادات خود دفاع کرده است

بر اساس این گزارش مؤمنی شریف در ابتدای مراسم ضمن اشاره به اینکه در کشوری هستیم که خیلی کتاب منتشر می‌شود، گفت: انتشار بسیار کتاب‌های متعدد در کشور انتخاب کتاب خوب را برای مطالعه دشوار کرده است. انتخاب کتاب خوب از کتابی که قابل مطالعه نیست کار دشواری است اما در مقابل آن معرفی آثار خوب امری پسندیده است که می‌تواند به انتخاب کمک کند.

رئیس حوزه هنری درباره کتاب سفیر ابراز داشت: کتاب خاطرات سفیر در دل‌ها نشسته است، من از اولین خوانندگان این اثر بوده‌ام،‌کتاب راحت‌خوان و نثری دلنشین دارد. آن را به راحتی مطالعه کردم و در دلم نشست و مدام در حین مطالعه به خودم افتخار می‌کردم که یک ایرانی هستم و مطلبی را می‌خوانم که یک ایرانی از اعتقادات خود به جد دفاع می‌کند. هر کسی از ایران دفاع کند با هر عقیده‌ای او را دوست داریم.

مراسم رونمایی از کتاب خاطرات سفیر

وی با بیان اینکه ایستادگی بر اعتقادات دینی از جاذبه‌های کتاب محسوب می‌شود،گفت: این ایستادگی در برابر اعتقادات دینی باعث شده خانم نیلوفر شادمهری هیچگاه در بن‌بست نماند ضمن اینکه یکی از نقاط خوب کتاب قبولی وی در دانشگاه فرانسه است. او راهی فرانسه می‌شود اما در برابر اینکه باید حجاب یا دانشگاه را برگزیند قرار می‌گیرد. او را مخیر می‌کنند ولی نمی‌پذیرد. اما متأسفانه سراغ دارم افرادی از خانواده‌های متدین بودند که وقتی به خارج رفتند فرد دیگری شدند ولی خانم شادمهری این موضوع را نمی‌پذیرد و بلافاصله به دانشگاه دیگری می‌رود.

درباره انتشارات سوره مهر بیشتر بخوانیم:

فرمول امام باعث پیروزی در جنگ شد

خاطرات جسته و گریخته‌ی یک جانباز + عکس

«فتانه» در روزهای سخت کنارم بود + عکس

خاطرات نوجوانی که لباس رزم به تنش زار می‌زد + عکس

طعم بمب و ترکش زیر زبان بچه‌ها + عکس

در ادامه این مراسم نفیسه‌سادات موسوی دو غزل‌خوان و پس از آن کلیپی از سخنان نیلوفر شادمهری و دکتر بحری که در هلند طبابت می‌خوانده پخش شد.

معرفی کتاب از دیگر بخش‌های مراسم بود که با دعوت از شادمهری و  دکتر بحری روی سن ادامه یافت.

* شادمهری: «سفیر» شامل خاطرات سال اول حضورم در فرانسه به عنوان دانشجو است

شادمهری در این بخش گفت: کتاب و مجموعه مطالب آن را ۱۱ سال قبل نوشته‌ام وقتی سال ۸۸ به ایران آمدیم سال ۹۲ به حوزه هنری و سوره مهر فایل این خاطرات را تحویل دادم. اما نگارش به زمانی برمی‌گردد در فرانسه بودم.

وی گفت: در زمان سکونتم در فرانسه و تحصیل در این کشور وبلاگی را راه‌اندازی کرده بودم که معمولا مطالبی را روزانه در آن بارگذاری می‌کردم ناگهان متوجه رشد بازدیدکنندگان وبلاگم شدم حتی در میان پیام‌های  برخی پست‌ها نکته‌های در مورد خرید مطالبم نیز قید شده بود. یادم هست یکی از پست‌های من ۵۰۰ کامنت به خود اختصاص داده بود.گاهی وارد بحث در کامنت‌ها می‌شدم و گاهی کامنت به حدی زیاد بود که فرصت خواندن همه را نداشتم.

راوی این اثر تصریح کرد: در زمانی که در فرانسه تحصیل می‌کردم منافقین برخوردهایی را با من داشتند چه در وبلاگ‌ و چه در  غیر از آن چرا که آنها از ایران و من خوششان نمی‌آمد. کم کم فاصله نوشتن در وبلاگ به خاطر درس و تحصیل زیاد شد مشغول نوشتن تزم شده بودم. و از آن به بعد در وبلاگ نمی‌نوشتم وقتی به ایران آمدم آقای حمزه‌زاده مدیر وقت انتشارات سوره مهر که در انتشار کتاب تأثیرگذار بود فایل‌ها را از ما گرفتند بعد از آن هم تحویل نمی‌دادند چند سال گذشته بود و کتاب منتشر نشده بود. در این فاصله ناشرانی تماس می‌گرفتند و خواهان فایل‌ها برای انتشار می‌شدند. که در نهایت پس از سال ۹۲ که فایل‌ها تحویل شد امسال یعنی ۹۶ کتاب منتشر شد. زمانی که من وبلاگ را ساختم حدود ۱۰ تا ۱۵ خاطره در آن منتشر کردم یعنی بخشی از خاطرات سال اول حضورم در فرانسه بود.

وی افزود: بخشی از خاطرات بسیار سنگین هستند حتی نگارش آنها هم دشوار بود چرا که گاهی در مباحث من تنها در یک سو و ۵ نفر در مقابلم به بحث می‌پرداختند که پیاده کردن و نوشتن این‌ها سخت بود.

وی به بخش‌هایی از کتاب اشاره کرد که شعرهای حافظ را در مباحث ترجمه می‌کرد و گفت: من می‌گشتم در میان اشعار حافظ ابیات خوب که قابلیت ترجمه داشت را پیدا کرده و ترجمه می‌کردم. نکته‌ای که باید در مورد کتاب متذکر شوم این است که کتابی که به ویراستار دادم قبل و بعد هیچ مطلبی کم و زیاد نشده به نثر کتاب آسیبی نرسیده اما برایم بود نثر کتاب به نحوی باشد که گویی کسی برای فرد دیگری مطالب را تعریف می‌کند. من فقط تجربه خودم را مکتوب کردم و به اشتراک گذاشتم.

* صلاحی: انگیزه خانم شادمهری هنوز در ذهن برخی از انقلابیون در تهران شکل نگرفته است

در پایان این مراسم محمود صلاحی رئیس سازما ن فرهنگی هنری شهرداری تهران در جملاتی ضمن تحسین این بانوی محجبه گفت: خوشحال شدم یک جوان ایرانی در یک کشور به ظاهر زیبای دنیا پای اعتقادات خود ایستاده است. چه انگیزه و فکری در ذهن او می‌توانست شکل بگیرد که حتی در ذهن برخی از انقلابیون در تهران هنوز شکل نگرفته است.

وی ضمن اشاره به استخدام کلمات به جا و مناسب از سوی راوی در کتاب خاطرات سفیر تصریح کرد: من بخشی از کتاب خاطرات سفیر را خواندم، خانم شادمهری بالاتر از یک سفیر عمل کرده است به ذهنم رسید او یک رسول بوده است. خاطرات یک رسولی که فرستاده جمهوری اسلامی ایران است. فرستاده یک مکتب که او پای اعتقاداتش ایستاده است. حجاب خود را حفظ کرده و به سختی زبان منطقه را می‌آموزد او در کنار زبان باید فرهنگ را هم یاد بگیرد تا بتواند در مباحث برتری داشته باشد که به راحتی و با تیزهوشی به این نکته هم رسیده و به آن عمل کرده است. من از دوستانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری می‌خواهم از این دو بانوی تأثیرگذار و بسیار حاذق در کلاس‌ها و بحث‌های برگزار شده در سازمان و فرهنگسراها استفاده کنم.

* «خاطرات سفیر» کتاب یازدهم است

محمد میثم میثمی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رییس فرهنگ‌سرای اندیشه نخستین سخنران این مراسم بود. وی ضمن خیر مقدم گفت: داستان برای من از رونمایی تقریض رهبری بر کتاب «آن بیست و سه نفر» در کرمان آغاز شد. آن زمان نمی‌دانستم که این شروعی است برای کتاب‌های دیگری که توسط مقام معظم رهبری تقریض یا معرفی می‌شوند و رونمایی و جشن امضای آن به عهده من قرار می‌گیرد.

وی افزود: کتاب خوب «خاطرات سفیر» یازدهمین کتاب از این مجموعه است که من توفیق و افتخار آن را داشته‌ام تا به نوعی در معرفی آنها نقشی ایفا کنم و جا دارد از همراهی «حوزه هنری» برای انتشار و معرفی و تبلیغ این آثار قدردانی کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا