چرا نباید گل‌های «بن‌سای» و «بامبو» را بخریم؟

به گزارش بصیرنیوز،رئیس سازمان حفظ نباتات به دلیل آلودگی‌های متعدد و خطرناک گل‌های زینتی «بامبو» و «لاکی بن‌سای»، واردات این دو گونه به کشور را ممنوع اعلام کرده است. از دو سال پیش هیچ مجوزی برای واردات رسمی گل «بن‌سای» و «لاکی بامبو» صادر نشده، اما دلیل این ممنوعیت چیست؟

حسن جعفری عضو هیأت علمی دانشکده علمی کاربردی و گیاه‌شناس گفت: دلیل ممنوعیت ورود گونه‌های گیاهی و جانوری بیگانه به کشور این است که گاهی این گونه‌ها تبدیل به گونه مهاجم می‌شوند.

جعفری اظهار افزود: این‌گونه‌ها افزون بر اینکه احتمال تبدیل شدن به گونه مهاجم و از بین بردن گونه‌های بومی را دارند، حامل آفات و بیماری‌هایی هستند.

این گیاه شناس تصریح کرد: گونه‌های غیربومی می‌توانند حامل بیماری و آفاتی باشند که در محل بومی خود بروز پیدا نکنند و با تغییر اقلیم و ورود به یک اقلیم جدید به عنوان میزبان آفات و بیماری‌ها عمل می‌کنند.

جعفری ابراز داشت: در واقع این گونه‌های غیربومی اکوسیستم را تهدید می‌کند مثل کهور پاکستانی وارد ایران شد و در مناطق کم‌آب ایران سازگاری خوبی نشان داد، اما دلیل این سازگاری این بود که این گونه ریشه‌اش را عمیق‌تر کرده و به آب‌های زیرزمینی دسترسی پیدا کرد، در نتیجه سطح سفره‌های آب زیرزمینی پایین‌تر رفت و کهور ایرانی دیگر به آب‌های زیرزمینی دسترسی نداشت و در واقع کهور پاکستانی تهدیدی برای کهور ایرانی شد.

این عضو هیأت علمی دانشکده علمی ـ. کاربردی، تأکید کرد: ممکن است بامبو و بن‌سای نیز از سوی سازمان حفظ نباتات به عنوان گونه مهاجم و حامل آفات شناخته شده باشند به همین دلیل توصیه می‌شود مردم از خرید این گونه‌ها دوری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا