ناکامی جدید برای دیپلماسی فوتبال ایران

به گزارش بصیرنیوز،در اوایل سال جاری با شکایت نمایندگان ایران ، پرونده میزبانی تیمهای ایرانی در زمین بی طرف در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا توسط دادگاه عالی ورزش مورد بررسی قرار گرفت و این دادگاه اعتراض فوتبال ایران را وارد دانست و رای به لغو بازی در زمین بی طرف صادر کرد.

هر چند که در خصوص اجرایی شدن این حکم در آن مقطع تردیدهایی وجود داشت ولی به هر حال در آن روزها از آن به عنوان یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی فوتبال ایران یاد می شد. پس از این حکم فدراسیون فوتبال جهت گرفتن غرامت بابت هزینه های میزبانی در زمین بی طرف اقامه دعوی کرد و در مرداد ماه امسال بود که دادگاه عالی ورزش ، به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد داد تا به باشگاههای ایرانی خسارت پرداخت کند. در جلسه دادگاه cas در سوییس علیرضا اسدی دبیرکل برکنار شده فدراسیون فوتبال ایران هم حضور داشت.

به همین منظور جلسه ای در تاریخ ۱ شهریور در مرکز ملی فوتبال با سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، نمایندگان ویژه باشگاه‌های پرسپولیس، ذوب آهن اصفهان، استقلال تهران و استقلال خوزستان پیرامون بررسی و تکمیل اسناد مربوط به درخواست غرامت برگزار شد.

در شهریور ماه نیز نامه ای به این باشگاه ها از طرف فدراسیون فوتبال در خصوص هزینه های میزبانی در کشور بی طرف ارسال شد.

یعقوب پیری مدیر اجرایی باشگاه استقلال خوزستان در خصوص این نامه گفت که این باشگاه تمامی مدارک و فاکتورها بابت مخارج میزبانی در کشور ثالث، شامل بلیت فروشی و هزینه اقامت و هزینه اخذ ویزا برای کشور های عمان و امارات به فدراسیون ارائه کرد. استقلال خوزستان تنها در ۲ دیدار در اهواز میزبان حریفان بود و مابقی بازیها ،‌خارج از ایران برگزار شد و مقرر شد این هزینه ها با پیگیری مقامات فدراسیون از طریق دادگاه عالی ورزش و کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت شود. این طلب که حدود ۳۰۰ هزار دلار است علیرغم پیگیریهای مکرر این باشگاه پرداخت نشده است.

سلطانی مدیرعامل استقلال خوزستان نیز  خاطر نشان کرد که فدراسیون به دادگاه CAS شکایت کرد اما فدراسیون به ما اعلام کرده که دادگاه کاس و afc شکایت را قبول نکرده است و فدراسیون نتوانسته پول و حق این باشگاه را از afc بگیرد.

علیرضا اسدی دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال ایران و نماینده ایران در جلسات CAS نیز در این خصوص گفت در آن پرونده بندی وجود دارد که محرمانه بودن محتوای آن پرونده را تاکید می کند.وی افزود به زعم افراد آشنا به امر دفاع نمایندگان ایران در آن دعوا بهترین دفاع بود و با توجه اینکه دیگر در فدراسیون فوتبال مسئولیتی ندارد و باید مسئولین در این خصوص توضیح دهند او در خصوص سمت مشاور رییس فدراسیون نیز گفت این پست و مقام صوری است و پس از کنار رفتن از فدراسیون دیگر ارتباطی با آنجا نداشته است.

حال به نظر می رسد فدراسیون فوتبال ایران پس از ناکامی در به دست آوردن میزبانی در این دوره لیگ قهرمانان آسیا متحمل یک شکست دیگر در عرصه دیپلماسی بین الملی شده است و کنفدراسیون فوتبال آسیا حاضر به پرداخت این جریمه نیست و با این اوصاف ظاهرا هزینه میزبانی نمایندگان ایران در کشور بی طرف در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا که مبلغی در حدود ۶ میلیارد تومان برآورد می شود دوباره به فوتبال ایران بر نخواهد گشت و این هزینه برای فصول بعدی نیز به فوتبال ایران تحمیل خواهد شد!

نکته جالب این است که یک ماه پیش در کمیته مالی ای اف سی به محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران و عضو این کمیته اعلام شده که ای اف سی به فدراسیون فوتبال ایران و باشگاههای ایرانی غرامت نمی دهد اما او و فدراسیون فوتبال این موضوع را مسکوت گذاشته اند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا