تعیین هزینه سبد معیشت به یکشنبه موکول شد

به گزارش بصیرنیوز، هزینه سبد معیشت خانوار به عنوان شاخصی برای تعیین فاصله شکاف بین حداقل دستمزد تا هزینه ماهیانه زندگی، پس از بررسی در جلسه عصر امروز (شنبه) به جلسه روز یکشنبه موکول شد.

عصر امروز (شنبه) جلسه کارگروه دسمتزد ۹۷ با دستور کار تعیین هزینه سبد معیشت با حضور نمایندگان شرکای اجتماعی (نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت) در محل وزارت کار برگزار شد.

کارگروه دستمزد ۹۷ در سال جاری به منظور بررسی ابعاد مختلف تاثیر گذار در تعیین حداقل دستمزد، با رعایت اصل سه جانبه گرایی آغاز به کار کرد که از همان ابتدا موضوع تعیین هزینه معیشت، به عنوان اصلی‌ترین محور مذاکرات این کمیته در دستور کار قرار گرفت.

در نهایت پس از برگزاری چندین جلسه قرار بود در جلسه عصر امروز (شنبه ۲۸ بهمن)، حداقل هزینه سبد معیشت برای خانوار با میانگین ۳.۳ نفر تعیین شود، اما به رغم بحث پیرامون این موضوع و حصول توافقات اولیه، تعیین هزینه سبد معیشت به جلسه روز یکشنبه موکول شد.

در همین زمینه فرامرز توفیقی نماینده کارگران در کارگروه دستمزد ۹۷ از تعیین این هزینه در جلسه روز یکشنبه خبرداد.

سال گذشته حداقل هزینه معیشت خانوار ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان اعلام شد که از شکاف حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومانی حداقل دستمزد تا هزینه معیشت حکایت دارد.

علاوه بر تعیین هزینه معیشت، یکی از محور‌های مزدی امسال توافق بر سر راهکاری برای جبران فاصله دستمزد تا معیشت است که سیاست افزایش تدریجی یکی از راهکار‌های جبران این شکاف است. افزایش تدریجی به نحویست که درصدی بیش از نرخ تورم به حداقل دستمزد اضافه شود تا طی چند سال میزان حداقل دستمزد به حداقل معیشت برسد.

حداقل دستمزد ۹۷ و راهکار‌های جبران فاصله دستمزد تا معیشت در آخرین جلسه شورای عالی کار که در اسفند ماه برگزار می‌شود، تعیین خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا