وعده پارکینگ و انباری مسکن مهر پردیس که بی‌عمل ماند/ پول نیست؛ نمی‌توانیم واحدها را تحویل دهیم/ آیا مسکن‌مهری‌ها تا سال ۹۷ به خانه‌هایشان می‌رسند؟

به گزارش بصیرنیوز،بی مهری مسئولان در تحویل خانه‌های مسکن مهر به متقاضیان آنقدر زیاد است که دیگر کمتر کسی است که ماجرای آن را نداند. گران کردن واحد‌های مسکن مهر و عدم تعهد به زمان تحویل این خانه ها؛ فقط بخشی از مشکلاتی است که متقاضیان مسکن مهر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

پول نیست؛ نمی‌توانیم خانه‌های مسکن مهر را تحویل دهیم
مسکن مهر پردیس نیز به دلیل سوتدبیر مدیران و مسئولان مربوطه دچار مشکلات بسیاری شده که متقاضیان هر فاز داستانی طولانی برای شرح آن دارند. آنطور که متقاضیان مسکن مهر پردیس می‌گویند، فاز ۵ این شهر از بقیه فاز‌ها روال کندتری را برای ساخت طی کرده و این در حالی است که هیچ قراردادی هم با متقاضیان نوشته نشده! به همین منظور خبرنگار «فردا» با ایرج رهبر، مسئول پیمانکاران فاز ۵ مسکن مهر پردیس گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

فردا: ساخت و ساز در فاز ۵ مسکن مهرپردیس چه روالی را طی می‌کند؟ متقاضیان تا چه زمانی باید منتظر دریافت واحدهایشان بمانند؟ علت اینکه روند ساخت و ساز در فاز ۵ کندتر از سایر فاز‌ها است، چیست؟

روند ساخت فاز ۵ کندتر نیست؛ این فاز دیرتر از سایر پروژه‌ها شروع شده و به همین دلیل عقب‌تر از بقیه فازهاست. منتهی مساله اصلی این است که بودجه‌ای که برای آماده سازی الان داریم کافی نیست. خیلی از ساختمان‌ها هم که الان آماده تحویل است به دلیل حاضر نبودن آماده سازی قابل استفاده نمی‌باشند؛ بنابراین باید فکری به حال تامین منابع مالی شود؛ چرا که با طولانی شدن پروژه و قیمتی هم که برای ۵ سال پیش است، سازنده‌ها مستاصل در اجرای پروژه شده اند؛ از طرفی افزایش قیمت فولاد و سیمان و … نیز وجود دارد که مشکلات عدیده‌ای را در این زمینه داریم، زیرا که باید آماده سازی از یک منبع غیر از منابع مردمی تامین شود.

فردا: منظور شما این است که خانه‌ها آماده تحویل هستند، اما نمی‌توانید آن‌ها را تحویل دهید؟

بله. مشکل اماده سازی داریم. تاسیسات زیربنایی مثل آب و برق و گاز و … مشکلاتی دارند که به همین دلیل نمی‌توان واحد‌ها را تحویل داد.

فردا: بقیه فاز‌ها هم همین هزینه را متحمل شده اند؟

بله این وضعیت برای همه فاز‌ها است. ولی آنجا از آورده متقاضیان هزینه شده که این آورده متقاضی باید صرف ساخت می‌شد.

فردا: فکر می‌کنید متقاضیان مسکن مهر به خصوص فاز ۵ که مسئولیتش به عهده شماست، چه زمانی می‌توانند خانه هایشان را تحویل بگیرند؟
بستگی دارد به اینکه تامین منابع مالی به چه صورتی باشد. مثلا الان بخواهند قطره چکانی پول بدهند و بعد هم بگویند ما می‌خواهیم واحد‌ها سریع تحویل داده شود، نمی‌توان این کار را کرد، چون هزینه‌ها بالاست. مبلغ قرارداد بالاست و باید به تناسب مبلغ قرار داد، به نسبتی که زمان می‌برد بودجه تامین کنند. مثلا اگر قرار است پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شود بستگی به این دارد که اگر شما ۱۰ ماهه می‌خواهید تحویل دهید، باید ماهی ۲۰ میلیارد تومان از این هزینه را پرداخت کنید. اگر ندهید مسلما به ۱۰ ماه نمی‌کشد و به نسبت پرداخت، زمان می‌برد. مشکلات زمانی بستگی به تامین منابع مالی دارد.

فردا: در رابطه با دلالی‌هایی که اتفاق می‌افتد و این خانه‌ها را با قیمت نازلی از مردم می‌خرند کاری انجام نشده است؟

متاسفانه این معضل الان در پردیس خیلی فراوان به چشم می‌خورد. یعنی الان شما در منطقه شهر پردیس بیایید در مجموعه تجاری، یک در میان مشاوره املاک و دلال وجود دارد. این‌ها واحد‌ها را به یک قیمت نازلی از متقاضی‌ها خریده و چند برابر آن قیمت به دیگران می‌فروشند. شاید تا الان ۳۰ درصد یا بیشتر متقاضیان مسکن مهر خانه هایشان را فروخته باشند.

فردا: این اتفاق به خاطر طولانی شدن روند تحویل نیست؟ زیرا بی تعهدی در تحویل واحد‌ها زندگی مردم را مختل کرده و آن‌ها ناچار به فروش خانه هایشان شده اند.

اینطوری نیست. کسی که طالب خانه باشد معطل ۱۰ یا ۱۵ میلیون تومان نبوده؛ دلال‌ها با این قیمت‌های خیلی کم خانه‌ها را از مردم خریده اند. یعنی گفته اند تسهیلات بانکی سرجای خودش، یعنی به عهده کسی که می‌خواهد بعدا استفاده کند، و هر چقدر هم پول دادید آن موقع، که معمولا این‌ها ۳۳ میلیون بیشتر نداده اند، کل اورده مقاضی را کامل پرداخت کرده باشد ۳۳ تومان است. این‌ها گفتند فرض کنید که شما که ۳۳ میلیون را نتوانسته اید بدهید، ما ده تومان به شما می‌دهیم کنار بروید. متقاضی هم ده تومان را گرفته و رفته. نه با ان ۱۰ تومان می‌توانسته برای خودش جایی تهیه کند و امتیاز خودش را آنجا از دست داده است. حالا این خانه‌ها دست دلال افتاده و آن ۱۰ تومان را بالای ۱۲۰ تومان می‌فروشد!

فردا: برای تامین بودجه آماده سازی چه کسی یا کسانی باید کمک کنند؟

شرکت عمران. اگر اعتبار آماده سازی منطقه و فاز را تامین کنند طی زمان کوتاهی خانه‌ها تحویل متقاضیان داده می‌شود.

فردا: با این روند فکر می‌کنم تحویل در ۹۷ هم منتفی باشد؟

تحویل واحد‌ها بستگی به پرداخت اعتبارات دارد. شاید در این بودجه جدید پیش بینی کرده اند یا فکر برای آن داشته باشند. در غیر این صورت در سال ۹۷ هم خانه‌ها تحویل متقاضیان داده نمی‌شود.

فردا: الان چرا با متقاضیان قرارداد بسته نمی‌شود؟

قرار داد ۵ برگی زمان دارد، اما به دلیل اینکه نمی‌دانیم موقع تحویل چه زمانی است و منابع مالی در چه مدتی پرداخت خواهد شد، نمی‌دانیم در آن چه تاریخی بنویسیم؟ اگر بنویسیم ۵ ماه، دو یا ۳ ماه دیگر تحویل می‌دهیم، ولی تامین منابع انجام نشود و نتوانیم پروژه را به اتمام برسانیم، مشکلات دیگری ایجاد می‌شود؛ و متقاضی می‌گوید شما نوشتید مرداد ۹۷ تحویل است، اما تحویل ندادید. همان طور که تا الان این حرف‌ها را می‌زنند. چون بار‌ها گفته اند تا پایان سال ۹۵ به شما تحویل می‌دهیم، تا پایان ۹۶، اما نتوانسته اند.

فردا: متقاضیان مسکن مهر پردیس در فاز ۵ نیز در مورد نبود انباری و پارکینگ در واحدهایشان گلایه کرده اند. در این رابطه چطور؟

متاسفانه در طرح برنامه معماری، انباری تعبیه نشده بود. چون این ساختمان‌ها تماما اسکلت بتنی است و به صورت سیستم تونلی ساخته شده و از پایین و ابتدا واحد شروع می‌شود تا بالا. سیستم‌مان ستون نیست، دیوار است. پارکینگی در زیرزمین نمی‌توانند تعبیه کنند. پس باید در جایی در کنار آن در محوطه پیدا می‌کردند و اگر می‌خواستند مسقف می‌کردند، و برنامه‌ای برای، اما می‌دادند. اما چون نمی‌خواهند هزینه‌ای را پرداخت کنند، مثلا اگر شما فکر کنید این‌ها بخواهند بروند در جای دیگری پارکینگ مسقف تهیه کنند هزینه‌ای دارد، وقتی طرف برای دو میلیون توامن در مضیقه است، چطور می‌تواند ۱۰ میلیون تومان برای ساخت پارکینگ بدهد. این امکان پذیر نبود به همین دلیل در فضای باز پارکینگ تعبیه شده یعنی جایش مشخص شده که با یک سقف سبکی که حالا الان می‌زند و یا بعدا خود متقاضی تهیه می‌کند، راحت می‌تواند برای خودش پارکینگ به وجود آورد.

فردا: یعنی فقط پارکینگ‌ها جانمایی شده است؟

بله. مسقف نیست و خود متقاضیان می‌توانند سقف سبک با هزینه کمتر بزنند. به خاطر بالا بودن هزینه گفتند متقاضی‌ها اعتراض می‌کنند و یا پولش را ندارند. پس هزیه تراشی برای آن‌ها نکنیم.

فردا: ولی متقاضیان می‌گویند که واحد‌های مسکن مهر را با وعده انباری خریده اند.

انباری هم عین مسئله پارکینگ است. چون انباری هم باید یا در زیر زمین ساخته می‌شد که ممکن نبود. حتی شرکت ترکیه‌ای که فاز ۱۱ را ساخته هم انباری ندارد. مگر سنتی بسازند، زیرزمین درست کنند، آن هم شامل هزینه‌های بالاتری می‌شود. به همین دلیل به جای اینکه ۳۳ تومان از متقاضی بگیرند، مبلغ بیشتری را از او می‌گیرند. برای همین نمی‌خواستیم هزینه‌های بیشتری را بر دوش متقاضیان مسکن مهر بگذاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا