الگوی رفتاری مناسب با ابراز محبت‌ والدین به هم در حضور فرزندان

به گزارش بصیرنیوز، فرشته گرجی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت‌وگو با بصیرنیوز اظهار کرد: برخی از والدین به دلیل ترس از بدآموزی برای فرزندانشان، از ارتباط‌های ساده و صمیمانه، حتی ابراز محبت‌های معمولی درحضور بچه‌ها پرهیز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این رفتار قطعا رفتار درستی نیست خاطرنشان کرد: برقراری رابطه صمیمانه و محبت‌آمیز و ابراز محبت‌های لازم و حتی نوازش و بوسیدن با رعایت نکات اخلاقی، نه تنها بدآموزی ندارد بلکه زمینه‌های ایجاد روابط سالم بین والدین و فرزندان را به وجود می‌آورد که خود می‌تواند مقدماتی برای آموزش روابط صحیح بین والدین و فرزندان آنها و حتی آموزش‌های جنسی باشد.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه فرزندان در تمام رفتارها و اعمال خود نیازمند الگوهای مناسب رفتاری هستند، تصریح کرد: بهترین الگوهای رفتاری  پدر و مادر هستند پس بنابراین صمیمیت بین پدر و مادر در درجه اول و صمیمیت بین والدین و فرزندان در جای خود، در تحکیم روابط خانوادگی سالم برای داشتن یک خانواده متعادل بسیار با اهمیت است.

گرجی افزود: ابراز محبت والدین نسبت به یکدیگر، محیط عاطفی خانواده را مثبت و سالم نگه می‌دارد چنان که تحقیقات مختلف روان‌شناختی و تربیتی نشان داده‌اند که در چنین خانواده‌هایی، فرزندان سالم و بانشاط و با اعتماد به‌ نفس بالاتری پرورش پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در خانواده‌هایی که والدین از ابراز محبت نسبت به یکدیگر و نسبت به فرزندان خود اقدام به خودسانسوری می‌کنند، ناراحتی‌های عاطفی و اختلالات شخصیتی بیشتر دیده می‌شود.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی تصریح کرد: توصیه می‌شود که مرد و زن با رعایت حدود زندگی خانوادگی، از ابراز محبت به یکدیگر دریغ نورزند و آگاه باشند که این مساله نه تنها بدآموزی ایجاد نمی‌کند بلکه الگوی مناسبی از رفتارهای عاطفی و جنسی را در اختیار فرزندان قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا