منتقدان خارجی فیلم خوک را «دوزاری» ارزیابی کردند

به گزارش بصیرنیوز، زمانی که فیلمِ «ترامبو» به کارگردانی «جی روچ» به نمایش درآمد، بسیاری از نقدها درباره دورانِ «مک کارتیسم» امریکا نوشته شد، زیرا فضای کلی اثر درباره سیاست‌های آن دوران امریکا بود. چهارشنبه فیلم «خوک» آخرین اثر مانی حقیقی در «جشنواره برلین» به نمایش درآمد، در نشست خبری آن، خبرنگارِ آلمانی روزنامه «تاتس» سؤالی با چنین مضمونی از حقیقی می‌پرسد: «آیا به‌عنوان کارگردانِ ایرانی سؤالاتِ سیاسی آزاردهنده است؟» و او در جواب می‌گوید: «خیلی آزاردهنده است. شما آزادید که سؤالات سیاسی بپرسید کسی نمی‌گوید این کار را نکنید، اما نکته اصلی این است که ما خوب یا بد اثری هنری خلق کرده‌ایم و دوست داریم درباره آن صحبت کنیم. » اما باید پرسید آیا خبرنگاران سؤالی خارج از فضای تصویر شده در فیلم پرسیده‌اند؟ واکنشِ منتقدان و خبرنگاران برجسته جهان [بر اساس نقدهای منتشرشده]تنها بر اساسِ منطقِ روایی فیلم و محتوای اثر است؛ محتوایی که اتفاقاً هیئت داورانِ جشنواره فجر هم امسال بر آن تأکید داشته‌اند.

 بیشتر بخوانید:

واکنش رسانه‌های خارجی به «خوک» مانی حقیقی

نقدهایی مانند «اسکرین دیلی» که می‌نویسد: « به نظر می‌رسد مانی حقیقی در قالب یک کمدی سیاه یک فیلم سیاسی دیگر ساخته است. فیلم جدید او درباره کارگردانی به اسم حسن کسمایی‌ است که مدتی است در لیست سیاه دولت قرار دارد. او نمی‌تواند فیلم بسازد پس ‌از این رو پریشان است. در سینمای ایران جعفر پناهی از فیلمسازانی است که دیگر مجوز کارگردانی ندارد» یا «آنیا سیلیگر» که می‌گوید: «شما نمی‌توانید این فیلم را تماشا کنید مگر آنکه در نگاه ثانویه به کشور و شرایطی بیندیشید که فیلم در آن ساخته ‌شده است.»

بیشتر بخوانید:
در هر حال خبرنگاران رسانه‌های جهانی بی‌دلیل و بدون هیچ منطق رسانه‌ای سؤالات سیاسی در نشست خبری یک فیلم سینمایی نمی‌پرسند، البته مطمئناً زمانی این مسئله بیشتر جلوه می‌کند که دقیقاً برعکس صحبت‌های کارگردان فیلم، بازیگرِ اثر، لیلا حاتمی نه تنها به جلوه‌های هنری بازیگری خود نمی‌پردازد بلکه در اقدامی عجیب از آشوبگران حمایت می‌کند تا خوراک سیاسی خوبی را به رسانه‌های غربی دهد! البته شاید در نگاه اول مانی حقیقی درباره چرایی سؤالات سیاسی آزرده شود، اما او در لفافه به بسیاری از اتهام‌ها مهر تأیید می‌زند؛ اتهام‌هایی از قبیل: سانسور سختگیرانه، تأثیر جدی سیاست در سینما، زندگی و کنار آمدن با فضای سخت فضای حاکم و در نهایت قربانی بودن در چنین شرایطی، در هر حال مانی حقیقی نباید از سؤالات سیاسی خبرنگاران آزار ببیند، زیرا خودش یک اثر سیاسی [براساس نقد هامنتشر شده] و بازیگرش یک بیانیه رادیکالیسم سیاسی در دید رسانه‌ها قرار می‌دهد، باید هم انتظار سؤالات سیاسی را داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا