سفر معوق‌شده «بن‌سلمان» به انگلیس، در ۷ مارس

به گزارش بصیرنیوز، منابع خبری می‌گویند سفر ولیعهد عربستان به انگلیس که پیشتر به دلیل نگرانی‌ها از بروز اعتراضات گسترده معوق شده بود روز ۷ مارس (۱۶ اسفندماه) انجام می‌شود.

سفر «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به لندن که پیشتر به دلیل نگرانی‌ها از بروز اعتراضات گسترده مردمی به تعویق افتاده بود روز ۷ مارس (۱۶ اسفندماه) انجام خواهد شد.

سخنگوی «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس با اعلام این خبر افزود ولیعهد عربستان در این سفر درباره مسائل مختلف از جمله افراط‌گرایی و «اصلاحات اجتماعی» گفت‌وگو خواهد کرد.

به نوشته رویترز سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس گفت: «این سفر، عصر جدیدی را در روابط دوجانبه و شراکت‌های دو کشور رقم می‌زند که در بردارنده منافع گسترده‌ای هم برای پادشاهی متحد بریتانیا و هم پادشاهی عربستان است.»

منابع خبری ماه گذشته گزارش داده بودند مسئولان در ریاض، به دلیل نگرانی از بروز اعتراضات گسترده سفر بن سلمان به لندن را به تأخیر انداخته‌اند.

سفر سه روزه این شاهزاده جوان که معمار اصلی جنگ یمن و سیاست خارجی تنش‌زای عربستان سعودی در سال‌های گذشته بوده قرار بود ماه گذشته میلادی انجام شود.

عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، این کشور فقیر عربی را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به کشته شدن هزاران نفر از غیرنظامیان و گسترش فقر و بیکاری و آوارگی و بیماری‌های واگیردار در یمن منجر شده است.

سخنگوی دولت انگلیس گفت: «این سفر فرصتی برای افزایش همکاری‌های ما برای مقابله با چالش‌های بین‌المللی از جمله تروریسم، افراط‌گرایی، درگیری‌ها و بحران بشردوستانه در یمن و سایر مسائل منطقه‌ای از جمله عراق و سوریه فراهم می‌کند.»

بن سلمان، همچنین چند ماه پیش به بهانه مبارزه با فساد دستور دستگیری شمار زیادی از تجار، ثروتمندان و سیاستمداران سابق سعودی را صادر کرد که از نگاه تحلیلگران و رسانه‌های انگلیس به عنوان اقدامی برای تحکیم پایه‌های قدرت دیده شد.

ولی عهد عربستان بعد از صدور دستور این پاکسازی در ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) به دلیل نگرانی از بروز ناآرامی‌های داخلی کشور را ترک نکرده است.

سفر رسمی «ملک عبدالله آل سعود»، پادشاه سابق عربستان سعودی به انگلیس در سال ۲۰۰۷ تظاهرات‌های گسترده مردمی را برانگیخت و سیاستمدارن جناح مخالف دولت وقت مراسم شام رسمی با او را تحریم کردند.

سفر بن سلمان قرار نیست سفر رسمی باشد، اما احتمال می‌رود فعالان حقوق بشری از آن به عنوان فرصتی برای پررنگ کردن جنایت‌های عربستان سعودی در یمن در سایه حمایت‌های انگلستان استفاده کنند.

انگلستان از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش بیش از ۶.۴ میلیارد دلار تسلیحات اعم از جنگنده، بمب و موشک به عربستان را صادر کرده است. لندن و ریاض در ماه سپتامبر یک توافقنامه دفاعی جدید امضا کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا