نمازی: وقت تغییر کی‌روش رسیده است

به گزارش بصیرنیوز،، امید نمازی چند روزی است که برای رسیدگی به امور شخصی خود از ینگه دنیا به ایران آمده است. او این روزها سرمربی تیم فوتبال زیر ۱۸ سال آمریکا و دستیار تیم زیر ۲۰ ساله‌های آمریکاست. 

نمازی که قبل از فصل بحث حضورش در ذوب‌آهن مطرح بود اکنون در آمریکا شرایط شغلی خوبی دارد. جایی که مسئولان فدراسیون فوتبال آمریکا اعتماد خوبی به این مربی ایرانی کرده‌اند. مربی جوانی که روز به روز به آموخته های حرفه ای خود در دنیای فوتبال اضافه کرده و حالا در جمع آمریکایی ها و در فدراسیون فوتبال این کشور از چهره های شناخته شده محسوب می‌شود. به بهانه حضورش در ایران مصاحبه زیر را با او انجام دادیم.

 از فعالیت‌های خودتان در آمریکا بگویید. مشغول مربیگری در چه تیمی هستید.

من اکنون سرمربی زیر ۱۸ ساله‌های آمریکا و همچنین دستیار تیم زیر ۲۰ ساله‌های این کشور هستم. با تیم زیر ۱۸ ساله‌ها اردوی خوبی را جدیدا پشت سر گذاشتم که در این اردو دو بازی دوستانه با کاستاریکا داشتیم و با نتیجه ۳ بر صفر ۳ بر یک برنده شدیم. این اولین بازی‌های تیم زیر ۱۸ ساله‌ها با سرمربیگری من بود. این تیم خوبی است که اخیرا نتایج خوبی به دست آورده است.

ظاهرا در آمریکا مشکل خاصی بابت فعالیت‌تان ندارید؟

خوشبختانه مشکلی نیست. فدراسیون هم از کارم راضی است و البته شرایطی که برای من مهیا شده جای هیچ چیز باقی نمی‌گذارد. شاید حتی در آینده بتوانم با تیم‌های رده بالاتر آمریکا کار کنم. مثلا همین مربی که با تیم زیر ۲۰ ساله‌ها کار می‌کند شاید سرمربی تیم ملی بزرگسالان شود و من هم بتوانم با این تیم کار کنم. در هر صورت وضعیتم در آمریکا خیلی خوب است.

با این حساب شما را باید کلا آمریکایی تصور کنیم.

(با خنده) شرایط آنجا طوری بود که توانسته‌ام کار کنم ولی اگر در ایران شرایط خوبی فراهم شود دوست دارم که در ایران خدمت کنم.

البته در ایران به نظر می‌رسد سیاست‌های تصمیم‌گیری در فدراسیون به گونه‌ای است که خیلی از گزینه‌ها مثل شما دیده نمی‌شوند.

در هر صورت ما سعی می‌کنیم اسم ایران را همیشه بالا نگه داریم و همین که اسم ایران بالا نگه داشته شود برای ما افتخار است.

به تازگی از تیم‌های ایرانی پیشنهادی نداشتید؟

جدیدترین پیشنهادم همان مذاکراتم با ذوب‌آهن بود که مربوط به قبل از فصل جاری است که در نهایت انتخاب آنها امیر قلعه‌نویی بود و تیم موفقی هم هستند. من هم تیم ذوب‌آهن را دوست دارم. به خصوص که تیم شهر پدری‌ام است و همیشه دوست داشتم که این تیم موفق شود.

به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که امثال شما که سابقه حضور در کادر فنی تیم ملی را دارید به خاطر خواسته‌ کی‌روش از فوتبال ایران به خصوص در رده‌های ملی دور شده‌اید.

من اصلا با کی‌روش مشکلی ندارم و با وجودی که در ۳-۴ سال گذشته هیچ حرفی بین من و کی‌روش رد و بدل نشده بود به تازگی تماسی با او داشتم و ما یک ساعت با او حرف زدیم و هیچ مشکلی هم با هم نداریم. به نظرم این بحث موضوع انتخاب فدراسیون است و این که چه کسانی کنار سرمربی تیم ملی باشد. اینطور نبوده که من خودم کار را رها کرده باشم.باید بستر برای کار کردن در ایران فراهم باشد تا بتوانم برگردم و اگر این بستر فراهم باشد هر کسی حاضر است صابون مشکلات احتمالی را به تنش بخرد اما کار کند.

اینکه می‌گویید با کی‌روش صحبت تلفنی داشتید شاید باعث تعجب خیلی‌ها شود چرا که اکثر فوتبالی‌ها این تصور را دارند که شما با کی‌روش مشکل دارید. چرا که او باعث حذف‌تان از کادر فنی تیم ملی شد.

اصلا این طور نیست که کی‌روش باعث حذف من از تیم ملی شود. من خودم رفتم. من با پای خودم از تیم ملی رفتم. اتفاقا کی‌روش مخالف رفتن من بود و حاصل آن ناراحتی همان مصاحبه‌ای بود که بعد از رفتن من انجام داد. او چون از اینکه من رفتم ناراحت بود آن صحبت‌ها را مطرح کرد. چون در آستانه جام جهانی دستیارش را از دست داده بود و این شرایط برای او راضی کننده نبود.

پس دلیل جدایی شما از تیم ملی مثل یک معما می‌ماند.

اصلا معمایی در کار نیست. فدراسیون فوتبال در دادن حقوق تاخیر زیادی داشت و من نمی‌توانستم با این موضوع کنار بیایم. آن زمان همسر و فرزندانم در آمریکا بودند و من مشکلات خاص خودم را داشتم و همه چیز دست به دست هم داد تا این تیم تصمیم را بگیرم و به آمریکا بازگردم. در واقع چند مسئله پشت هم ایجاد شد و تصمیم گرفتم که از تیم ملی ایران بروم و البته در همان بحبوحه یک پیشنهاد خوب هم در آمریکا به من شد.

در هر صورت جدایی برخی از افراد در تیم ملی که سابقه خوبی با کی‌روش داشتند باعث شده تا همیشه این تصور به وجود بیاید که کی‌روش با دستیارانش به طور مداوم نمی‌تواند همکاری کند.

در هر صورت کارلوس کی‌روش در کارش بسیار سختگیر است و حتی گاهی اوقات برخوردهای تندی داشته باشد اما در آن ۳ سال و نیم که با او همکاری داشتم همیشه برخوردش با من خوب بود و من فکر می‌کنم گاهی مسائل  اقتصادی هم در جدایی افراد تاثیرگذار خواهد بود. شاید اگر فدراسیون از لحاظ مالی شرایط بهتری فراهم می‌کرد من در جام جهانی کنار تیم می‌ماندم. باز هم تاکید می‌کنم تصمیم من برای جدایی از تیم ملی باعث اختلافی بین من و کی‌روش شد.

می‌توانم بپرسم در تماسی اخیری که با کی‌روش داشتید در چه مورد صحبت کردید و اینکه آیا اکنون از هم کینه یا ناراحتی دارید یا خیر؟

ما هیچ کینه‌ای نداریم و اصلا کینه‌ای وجود نداشت.من فقط می‌خواستم به کی‌روش شرایطم را توضیح دهم و او از موقعیت من در آمریکا خوشحال شد و در مورد این مسائل با هم صحبت کردیم. او از مشکلاتی که در راه آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی دارد، صحبت کرد و اینکه به دنبال برنامه و اهدافی است که حتما تیم ملی به دور دوم برسد و برای من هم آرزوی موفقیت کرد.

پیشنهاد بازگشت به تیم ملی را به شما نداد؟

او می‌داند که من در آمریکا مشغول به کار هستم و اصلا بحثی در این باره نداشتیم. در هر صورت اگر او یک روزی بخواهد من در مورد این موضوع فکر می‌کنم. اکنون در شرایطی نیستم که بگویم دنبال کار هستم. چون کارم را در آمریکا دوست دارم مگر اینکه موقعیت خوبی در ایران برایم ایجاد شود.

شما فکر می‌کنید تیم ملی توانایی رسیدن به دور دوم جام جهانی را دارد؟

چرا که نه. ایران قطعا می‌تواند البته که باید بیشترین کمک به کی‌روش شود و من فکر می‌کنم با نسل جدیدی که وارد تیم ملی شده تیم ایران پوست انداخته و اگر اشتباه نکنم از زمانی که من در تیم ملی بوده‌ام تاکنون شاید تنها نفراتی که باقی مانده باشند سیدجلال حسینی، حاج‌صفی و اگر مسعود شجاعی بازگردد اینها باقی مانده‌اند. واقعا تیم ملی دارای بازیکنان پراستعدادی است. دوندگی تیم خیلی بیشتر از گذشته شده است. بنابراین شانس ایران شانس صعود به دور بعد را دارد. هر چند که در گروه سختی قرار گرفته‌ایم ولی اگر ما بتوانیم از پس مراکش بربیاییم و روز روز خوب ما باشد می‌توانیم برای پرتغال هم دردسر درست کنیم. درست است که در تیم ملی پرتغال بازیکنی مثل رونالدو بازی می‌کند اما من پرتغال را تیم خیلی قوی‌ای نمی‌دانم و عبور از پرتغال نشدنی نیست. بازی اول ما مقابل مراکش خیلی تعیین کننده است.

صحبت‌هایی مطرح است که اگر کی‌روش در جام جهانی با ایران نتیجه نگیرد وقتش است که تیم ملی با او قطع همکاری کند. حتی صحبت‌هایی هم هست که کی‌روش مذاکراتی با فدراسیون ازبکستان داشته است. نظر شما در مورد تغییر و تحول در کادر فنی تیم ملی بعد از جام جهانی چیست؟

کی‌روش از نظر فنی عالی است و او کمک خیلی زیادی به تیم ملی کرده است. از آن طرف در بحث مربیگری هر مربی یک تاریخی دارد. هر زمان مربی بزرگ با تیم‌های خوب چندین سال کار می‌کند بعد از مدتی آن تیم دچار افت می‌شود چون بازیکنان حرف‌های تکراری و تمرین‌های تکراری می‌بیند در حالی که در دنیای امروز بازیکنان باید نکات جدید بشنوند و تمرینات متفاوت را تجربه کنند. من فکر می‌کنم شاید زمان آن رسیده است که ما هم تغییراتی بدهیم و این تغییرات هم برای کی‌‌روش خوب است و هم برای تیم ملی ما. کی‌روش در این چند سالی که در ایران بوده توانسته چه در آسیا و چه در سطح جهان اعتبار بهتری از گذشته خود کسب کند و این می‌تواند برای آینده کاری او مفید باشد. همین که فوتبال ایران با مربی جدید و یک سیستم جدید می‌تواند یک پله بالاتر برود و فکر می‌کنم وقتش هست که این اتفاق بیفتد.

بگذریم کمی از حال و هوای فوتبال داخلی صحبت کنید. در هفته‌ای هستیم که دربی را در پیش داریم. شما طرفدار تیم خاصی هستید؟

من بیشتر در فوتبال ایران به دنبال بازیکن بهتری بودم و روی تیم خاصی هرگز تمرکز نکردم. دربی هم یک بازی خاص با هیجان‌های بالا است که همین هیجان‌ها باعث شده هیچ وقت این بازی جذاب نباشد. اما امیدوارم این بار شاهد یک بازی خوب از هر دو تیم باشیم و این را بگویم من طرفدار ذوب‌آهن هستم.

بازی‌های پرسپولیس و استقلال را به تازگی دنبال کرده‌اید؟

بازی استقلال با فولاد را کاملا دیدم. بازی‌های پرسپولیس را کمتر دیدم اما همیشه هایلایت‌های بازی را دیده‌ام. به نظرم برانکو در این دو سال اخیر در پرسپولیس به خوبی توانسته تاکتیک‌هایش را پیاده کند و این تیم را به ثبات رسانده و پرسپولیس در دو سال اخیر بهترین تیم ایران بوده است. استقلال هم بعد از حضور شفر شخصیت پیدا کرده است و من فکر می‌کنم هر دو تیم در بهترین حالت خود مقابل هم قرار می‌گیرند.

فکر می‌کنید کفه ترازو به نفع کدام تیم است؟

انگیزه پرسپولیس بالاست اما استقلال چیزی برای باختن ندارد و چون استرس ندارد من آوانتاژ را به سمت استقلال می‌دهم. برای استقلال رسیدن به پرسپولیس یک چیز غیرممکن است و آنها برای اعاده حیثیت مقابل رقیب خود استرس ندارند. به نظرم استقلال خوب کار می‌کند و به خاطر همین شاید بتوانند نتیجه بازی را به نفع خود رقم بزنند.

به نظر شما کدام بازیکن در دربی مرد اول میدان می‌شود؟ 

خیلی پیش‌بینی مشکلی است و در واقع می‌توانم بگویم اصلا نمی‌توان در این مورد نظر داد اما بازیکن جدید استقلال به نام تیام خوب بازی می‌کند و من سبک بازی او را می‌پسندم . استقلال به گونه‌ای بازی می‌کند که هافبک‌ها بازیکن هدف را به خوبی پیدا می‌کند و تیام در این راه کارش را خوب بلد است.

برای  تماشای دربی به ورزشگاه می‌روید؟

من پنجشنبه به آمریکا بازمی‌گردم. امیدوارم بازی خوبی برای هر دو تیم باشد. تیم ملی هم به اهدافش برسد و دوست دارم اگر شرایط مهیا باشد در فوتبال ایران خدمت کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا