۷ روش آسان و موثر برای سریع خواباندن بچه‌ها

به گزارش بصیرنیوز،

بشیر قلی زداه سرچشمه: یکی از شایع‌ترین نگرانی‌های والدین، خواباندن به موقع کودکان‌شان است؛ چرا که کودکان در اکثر موارد میلی برای خوابیدن به موقع ندارند. تقریبا هر پدر و یا مادری مجبور می‌شود، برای خواباندن فرزندش زمان زیادی را صرف کند. این مسئله بسیار تعجب آور است با اینکه کودکان بیشتر از بزرگ سالان نیاز به خواب دارند، اما در مقابل خوابیدن مقاومت می‌کنند و این مقاومت باعث می‌شود تا والدین‌شان در بیشتر مواقع از وضعیت موجود، ابراز نارضایتی کنند و با هر روش منطقی و غیر منطقی سعی می‌کنند تا آن‌ها را وادار به خوابیدن کنند.
نخوابیدن به موقع کودکان می‌تواند آرامش روانی تمام اعضای خانواده را بر هم بزند و باعث آشفتگی بین اعضاء خانواده شود. تصور کنید؛ پدری و یا مادری را که می‌خواهد اول صبح سر کار برود و فرزند کم سن و سالش تا صبح نمی‌خوابد و باعث بیدار ماندن آن‌ها می‌شود. آیا چنین شخصی می‌تواند با نشاط سر کار حاضر شود؟ برای همین منظور سعی کرده‌ایم در این مطلب شما را با ۷ روش آسان و موثر برای سریع خواباندن بچه‌ها آشنا کنیم تا علاوه بر اینکه آن‌ها زودتر بخوابند، والدین و سایر اعضاء خانواده نیز خواب کافی را تجربه کنند؛ و با این شرایط بهتر و آماده‌تر بتوانند به کار‌های روزمره خود برسند.
زمان لازم و خواب کافی کودکان در سنین مختلف
اولین سوالی که پیرامون خواب کودکان باید جواب داده شود؛ این است که آن‌ها در سنین مختلف به چه میزان خواب نیاز دارند. به طور مثال فرزند خردسال شما به چه مقدار خواب در طول روز و یا شب نیاز دارد و حتی آشنایی با برخی از عادت‌های معمول خوابیدن، می‌تواند به والدین کمک کند، راحت‌تر بتوانند محدودیت‌های مربوط به خواب فرزندشان را تنظیم کنند.
زمان خواب مناسب برای نوزادان یک ماه تا کودکان ۱۲ سال
نوزادان ۱ الی ۴ هفته‌ای: حدودا به ۱۶ الی ۱۷ ساعت خواب نیاز دارند که گا‌ها دوره بیداری آن‌ها بین ۱ الی ۳ ساعت است. در چنین سنین هر نوزادی با توجه به خصلت خود ممکن است، زمان بیداریش در روز و یا شب متفاوت باشد با توجه به چنین شرایطی والدین مجبور می‌شوند تا خواب خود را با آن‌ها میزان کنند.
نوزادان ۱ تا ۴ ماه: به طور معمول نوزادان در این سنین همان چرخه خواب ۱۶ الی ۱۷ ساعته را دارند با این تفاوت که چرخه خواب شبانه و روزانه آن‌ها دست‌خوش تغییر می‌شود با این وجود آن‌ها شب دیرتر می‌خوابند و گا‌ها برای تغذیه شدن بیدار می‌شوند.
نوزادان ۴ ماه تا ۱ سال: حدودا بین ۱۴ الی ۱۵ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابند. معمولا بیبشتر نوزادان در چنین سنی خواب کاملی را در طول شب تجربه می‌کنند. البته در این مورد، استثناء نیز وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود. این سنین بهتر زمان برای تنظیم کردن خواب نوزادان است تا بتوانند در آینده با یک برنامه خواب دقیق به موقع بخوابند و سر ساعت بیدار شوند.
کودکان ۱ تا ۳ سال: حدودا بین ۱۲ الی ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند، اما به دلیل هوشیارتر شدن آن‌ها زمان خواب‌شان کاهش می‌یابد. البته در چنین سنی معمولا کودکان میل دارند، حداقل یک نوبت از خواب را در ساعات روز تجربه کنند.
کودکان ۳ تا ۶ سال: حدودا به ۱۱ الی ۱۲ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند. البته در این گروه سنی شاید لازم باشد که کودکان یک چرت کوتاه در طول روز داشته باشند تا شاداب‌تر بمانند. اما این شرایط با فرا رسیدن سن مدرسه به طور جدی کاهش می‌یابد.
کودکان ۷ تا ۱۲ سال: حدودا بین ۱۰ الی ۱۲ ساعت خواب نیاز دارند. اما به طور معمولا کودکان در چنین سنی بین ۹ الی ۱۰ ساعت بیشتر نمی‌خوابند.
نوجوانان ۱۳ الی ۱۸ سال: حدودا بین ۸ الی ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند. اما به ندرت دیده می‌شود که نوجوانان به این ساعت خواب پایند باشند. فعالیت‌ها در مدرسه معمولا باعث می‌شود تا نوجوانان بیشتر خوابشان را در طول شب تجربه کنند. تحقیقات نشان می‌دهد؛ نوجوانان اغلب بین ۶ الی ۸ ساعت می‌خوابند.
بستر سازی و برنامه ریزی برای زمان خواب
ایجاد یک برنامه دقیق برای زمان خواب کودکان می‌تواند استرس پیش از خواب را پس از اجرایی کردن این برنامه در دراز مدت، در آن‌ها کاهش دهد. بچه‌ها با توجه به شور و نشاطی که دارند، عمدتا میلی برای خوابیدن ندارند. نباید از یاد برد که این شور و نشاط به آن‌ها ایمنی و امنیت می‌دهد. وقتی شما برای کودکان و حتی خودتان برنامه و یا همان زمان خواب تعیین می‌کنید، پس از گذشت چند هفته به ویژه کودکان به این نوع سیستم خواب عادت می‌کنند و این عادت کردن قبل از خوابیدن می‌تواند باعث رضایت آن‌ها پیش از خواب شود.
بهتر است والدین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قبل از خواب، بستر خوابیدن را برای کودکان خود فراهم کنند. این کار آن‌ها را آماده می‌کند تا آمادگی کافی برای خوابیدن را پیدا کنند. این موارد شامل خاموش کردن تلویزیون، پهن کرد تشک و یا آماده سازی تخت و خواب پیش از خوابیدن، خاموش کردن تعدادی از چراغ‌های خانه، کم کردن صحبت و باز نکردن بحث جدید است. این موارد به طور غیر مستقیم به فرزندتان می‌فهماند که باید خود را برای خوابیدن آماده کند؛ چرا که اگر بخواهید به طور مستقیم به او بگویید که زمان خواب شما فرا رسیده، ممکن است در مقابل خوابیدن مقاومت کند.
برخی از مواردی که می‌توانند باعث آرامش بخشی کودکان پیش از خواب شوند عبارتند از:
– دوش گرفتن پیش از خواب
– پوشیدن لباس راحتی پیش از خواب
– مسواک زدن دندان‌ها
– تعریف کردن یک داستان کوتاه و جذاب
– بوسه‌های شب بخیر
البته شما می‌توانید در روالی که گفته شد، تغیراتی را با توجه به امکانات و خلق و خوی فرزند خود ایجاد کنید و یا یک جایگزین مناسب تری را انتخاب و اجرا کنید.
ایجاد یک محیط آرام پیش از خواب
اتاق کودک باید به صورتی باشد که باعث خواب رفتن کودکان شود. معمولا اتاق‌های تاریک، آرام و کمی خنک شرایط خوابیدن بهتری را برای کودکان فراهم می‌کند. این شرایط برای جوانان بسیار تاثیر گذار‌تر است. البته منظور از تاریکی پیش از خواب تاریکی محض نیست. اگر به اتاق خواب کودکتان کمی نور به صورت غیر مستقیم برسد، می‌تواند کفایت کند. در مورد رنگ اتاق خواب نیز بهتر از از رنگ‌های ملایم استفاده شود. این گونه رنگ‌ها می‌توانند خلق و خوی کودکان را آرام‌تر کنند. داشتن آرامش پیش از خواب یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
خاموش کردن وسایل الکتریکی
تلویزیون، کامپیوتر، وسایل بازی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را از اتاق خواب کودک دور کنید. وقتی این دستگاه‌ها در طول شب کنار تخت کودکتان روشن باشد، مغز کودکتان ممکن است، اشتباه کند و حس روز بودن را به خود بگیرد و هشدار بیدار باش صادر کند. سعی کنید کودکان خود را یک ساعت قبل از خواب از پای سیستم‌هایشان جدا کنید تا با آرامش بیشتر و استرس کمتر برای خواب آماده شوند. به طور معمول بلند کردن بچه‌ها از پای کامپیوتر و یا وسیله بازی بسیار سخت است و گا‌ها مشاجره‌های بین فرزندان و والدین در چنین شرایطی به وجود می‌آید.
مطمئن شوید که کودک‌تان تحرک کافی در طول روز داشته باشد
کودکان با توجه به انرژی بالایی که دارند، حتما باید در طول روز این انرژی را تخلیه کنند. اگر چنین کاری صورت نگیرید، بی‌شک در طول شب کودکان سعی می‌کنند با دیر خوابیدن این انرژی جمع شده در بدن خود را تخلیه کنند. البته توجه داشته باشید که کودکان ۲ الی ۳ ساعت قبل از خواب فعالیت سنگین ورزشی نداشته باشند؛ چرا که هیجان بالا باعث می‌شود تا دیرتر میل به خوابیدن پیدا کنند.
کودکان را از خوردن مواد کافئین دار منع کنید
از آنجایی که کافئین یک ماده محرک است ،برای کودکان مناسب نیست. البته اگر به دفعات محدود مصرف شود، مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد. توجه داشته باشید؛ کودکان نباید پیش از خواب هیچ گونه نوشیدنی کافئین دار و حتی قندی مصرف کنند. بهتر است؛ این کار را ۳ ساعت پیش از خواب انجام ندهند. اگر کودکتان دوست دارد، پیش از خواب مقداری نوشیدنی و یا غذا میل کند، سعی کنید یک لیوان شیر گرم و مقداری میوه برای او در نظر بگیرید.
پیگیر اختلالات خواب کودکان باشید
اگر با اینکه شرایط کامل را برای خواب کودکتان را فراهم کرده‌اید، ولی باز هم وی برای خوابیدن مشکل دارد. در چنین شرایطی ممکن است کودک دچار اختلال در خواب باشد. سعی کنید؛ وقتی کودکتان خوابید وی را در طول شب تحت نظر داشته باشید تا بفهمید چه رفتار‌هایی از او بروز می‌کند و حتی در طول روز مراقب رفتار‌ها و حرکات شخصی او باشید. در هر صورت اگر فرزندتان خوب نخوابد، در طول روز رفتار کسالت باری از خود نشان می‌دهد. این امر می‌تواند نشانه خوبی از خوب نخوابیدنش باشد. در چنین شرایطی حتما با پزشک کودک خود مشورت داشته باشید تا وی با توجه به معایناتی که انجام می‌دهد، بهترین تجویز را در اختیارتان قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا