دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نه؟

به گزارش بصیرنیوز،امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در هر زمینه ای شاهد تحولات خیره کننده ای هستیم که عمده ی آنها باعث افزایش سطح کیفیت زندگی هستند . دستگاه تصفیه آب هم یکی از آنهاست که با ورود خود به منازل ، باعث شده افت کیفیت آب به علت کمبود منابع آبی را حس نکنیم و لذت بیشتری از زندگی ببریم.

در این سالهای اخیر که انواع دستگاه تصفیه آب خانگی پا به عرصه کشورمان گذاشت ، با چند دیدگاه روبرو شد :

۱- افرادی که با توجه به آشنایی قبلی با دستگاه تصفیه آب خانگی و روش اسمزمعکوس ، کاملا استقبال کردند و بلافاصله در منزل خود نصب و استفاده نمودند. (برخی از این افراد ، کسانی بودند که مدتی از عمرشان را در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی کرده بودند و کاملا با این محصولات آشنا بودند)

۲- افرادی که به علت عدم شناخت این دستگاه های تصفیه آب خانگی ، ترجیح دادن هر دو روز یک بار یک باکس آب معدنی خرید کنند و با هزینه و زحمت زیاد به منزل بیاورند .

۳- عده ای هم که اهمیتی به جرم داخل کتری و سماور ندادند و از همان آب همیشگی استفاده کردند!

اما واقعیت چیست ؟

آیا دستگاه تصفیه آب خانگی را میتوان بعنوان یکی از ملزومات هر خانه ای حساب کرد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است کارکرد این دستگاه های تصفیه آب خانگی را بررسی نماییم :

ابتدا باید مطرح کنیم که روش های تصفیه آب که تاکنون اختراع شده اند بسیار متنوع هستند که معروفت ترین آنها را در تصویر زیر ملاحظه میفرمایید :

دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نه؟

اما دستگاه های تصفیه آب خانگی به طور کلی با دو روش کلی فیلتراسیون و اسمزمعکوس عمل تصفیه را انجام میدهند .

روش تصفیه آب فیلتراسیون یا اولترا فیلتراسیون (UF) چیست؟

به طور خلاصه در این روش املاح درشتتر از ۵ میکرون و در بعضی مواقع املاح درشت تر از ۱ میکرون از آب تصفیه میشوند .

متخصصان تصفیه آب ، عمدتا از اصطلاح پیش تصفیه برای عمل فیلتراسیون استفاده میکنند ، که علت آنهم ، دقت تصفیه پایین آن میباشد .

دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نه؟

شاید برای شما سوال باشد که ۵ میکرون شامل چه املاحی میشود ؟

املاح درشت تر از ۵ میکرون در آب را معمولا گل و لای آب و یا زنگال داخل لوله آب تشکیل میدهند. به طور عامیانه شاید بتوان گفت موادی که به صورت مخلوط در آب هستند و بعضا با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت هستند .

اما سوال اینجاست : آیا این تصفیه آب فیلتراسیون یا همان پیش تصفیه برای آب منزل کافی است ؟

پاسخ منفی است . همانطور که بیان شد این فیلترها میتوانند آب را آماده تصفیه کنند . حتما برای شما جالب است که بدانید این دستگاه تصفیه آب بدون هیچ اهرم کمکی کار میکند چرا که قرار است آب با فشار شهری از چند فیلتر عبور کند و چون دقت تصفیه بسیار پایین است در نتیجه حتی افت فشار آب هم ایجاد نمیکند.

نکته ی بسیار مهم : متاسفانه شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که از مراکزی با شما تماس گرفته میشود و پیشنهاد میدهند که شما تخفیف ویژه برای خرید دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای دارید و با بیش از ۵۰ درصد میتوانید خرید کنید !!! حتما دقت کنید : دستگاه های فیلتراسیون یا اولترا فیلتراسیون قیمتشان نسبت به دستگاه های اسمز معکوس یک پنچم و شاید هم کمتر است . این مراکزی که به این صورت با مشترکین مخابرات تماس میگیرند کاملا زیرزمینی و غیر قانونی هستند و برخلاف گفته خودشان که به شما تخفیف میدهند ، برعکس بیش از چند برابر قیمت واقعی به شما میفروشند . در این مورد بسیار دقت کنید که فریب این کلاه برداران را نخورید.

روش تصفیه آب اسمزمعکوس (RO) چیست ؟

به طور خلاصه ؛ این روش یک روش فیزیکی است که با توجه به غشاهای نیمه تراوا و فشار پشت این غشاها ، آب به دو بخش خالص و ناخالص تقسیم میشود و بدین ترتیب عمل تصفیه انجام میگیرد.

دقت حذف املاح در دستگاه های تصفیه آب با روش اسمز معکوس ، ۰٫۰۰۰۱ میکرون (یک ده هزار میکرون ) میباشد که دقت بسیار خوبی است .

دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نه؟

در این روش علاوه بر جرم و املاح مضر آب ، املاح خاص و مضری مانند نیترات و نیتریت هم حذف میشوند . چرا که قطر نیترات ۶ ده هزارم میکرون است که در این دستگاه های تصفیه آب با روش اسمزمعکوس کاملا قابل حذف است .

امروزه در تمام دنیا ، میتوان به جرأت گفت که روش تصفیه آب اسمز معکوس ، پراستفاده ترین روش تصفیه آب خانگی است . چراکه هم کاملا مقرون به صرفه است و هم تولید آب بسیار مناسبی جهت آشامیدن ایجاد میکند .

در طراحی دستگاه تصفیه آب خانگی با روش اسمز معکوس ، معمولا فیلتراسیون بعنوان پیش تصفیه و بعد آن اسمز معکوس در فیلتر ممبران قرار میگیرد.

پس تا اینجا مطلع شدیم که روش تصفیه آب خانگی اسمزمعکوس ، پیشنهاد بسیار خوبی برای تمامی منازل است .

اما اگر قرار باشد خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی را با خرید بطری های آب معدنی مقایسه کنیم ، به چه نتیجه ای میرسیم ؟

حتما شما هم از بطری های آب معدنی شنیده اید که سرطان زا بودن آن کاملا تایید شده است . حتی اگر روی یکی از این بطری های آب معدنی را ملاحظه کنید مشاهده میکنید که نوشته : از نور خورشید محافظت گردد ! علت آن هم کاملا روشن است چون مواد پلیمری داخل پوسته بطری به داخل آب نفوذ میکند .

در اینفو گرافیک زیر برخی از این تفاوت ها نشان داده شده است حتما ببینید:

دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نه؟
اما آیا واقعا باید آب تصفیه کن داشته باشیم یا انقدری ضروری نیست ؟

برای این موضوع فقط میتوان گفت که کافی است کتری یا سماور منزل خود رانگاه کنید و جرمهای داخل آن را ببینید .

از طرفی متاسفانه ما حتما باید برای منزلمان مایکرویو داشته باشیم با اینکه همه میدانیم که ضرر های زیادی دارد اما آیا وقت آن نرسیده که برای سلامتی آب مصرفی خانواده فکری کنیم ؟!

حالا اگر به این تصمیم رسیدیم که دستگاه تصفیه آب خانگی خرید کنیم از کجا بخریم که هم کیفیت مناسب ، هم خدمات پس از فروش خوبی دریافت کنیم ؟

فروشندگان متعددی در حوزه ی دستگاه های تصفیه آب فعالیت میکنند که هر کدام برندی را معرفی می کنند که خریدار را دچار سختی و مشکل در انتخاب میکند .

برای خرید دستگاه تصفیه آب نکاتی را باید مدنظر داشت :

از یک مرکز مطمئن و معتبر خرید کنید :

حتما یک مرکز معتبر ، توانسته جلب رضایت از مشتریان خود داشته باشد که به نقطه ی معتبری برسد و قاعدتا اعتبار به سختی بدست آمده را حاضر نیست به خاطر سودی کم ، از دست بدهد . پس از مراکز معتبر خرید کنیم .

حتما از مرکزی که تخصصش تصفیه آب است خرید کنیم :

دستگاه های تصفیه آب توسط افراد مختلف و حتی در برخی سایت های فروشگاهی بزرگ اما واسطه هم بفروش میرسند . توجه داشته باشیم تصفیه آب یک موضوع تخصصی است و حتما از مرکزی که تخصصش تصفیه آب است خرید کنیم .

اما پیشنهاد ما :

یک مرکز تخصصی تصفیه آب در ایران ، تصفیه آب ایلیا گستر بوده که از سال ۸۴ در این زمینه فعالیت کرده است . این مجموعه به علت ارائه محصولات با کیفیت و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب و سیستمی توانسته جلب رضایت حداکثری مشتریان تصفیه آب را داشته باشد . شاید علت معرفی تصفیه آب ایلیا گستر توسط مشتریان ،کیفیت ، تیم تخصصی و ارائه منظم خدمات پس از فروش باشد .

دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نه؟

سایت تصفیه آب ایلیا گستر پربازدید ترین سایت تخصصی تصفیه آب در ایران بوده که مشتریان میتوانند با مراجعه به آن تمامی محصولات را مشاهده کنند و از تخفیف های ویژه منظور شده در این سایت بهره برند .

یکی از مزیت های سایت تصفیه آب ایلیا گستر ، وجود انواع مارکها و برندهای دستگاه تصفیه آب بوده که باعث برآورده شدن خواسته ی تمامی مشتریان میشود . به همین علت ، تمامی مشتریان میتوانند با تلفن های ایلیا گستر تماس گرفته و بهترین مشاوره را دریافت نمایند . https://www.xinode.org/

شاد وسالم باشید …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا