جنجال اسکان نوروزی در مدارس

به گزارش بصیرنیوز،

ابتدای امسال رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تلاش برای حذف مدارس از چرخه اسکان‌های نوروزی خبر داد و وزیر وقت آموزش و پرورش را نیز مدافع این کار خواند. حالا با نزدیک شدن به ایام نوروز سال ۹۷ مشخص شده که سازمان میراث فرهنگی و ستاد سفر نوروزی هیچ برنامه مشخصی برای حذف مدارس از چرخه اسکان نوروزی ندارند و تنها آن را تحلف میدانند. در حالی که آموزش و پرورش در حال آماده سازی مدارس خود برای اسکان نوروزی است.
هزاران مدرسه در سراسر کشور در ایام نوروز جای خالی هتل‌های ارزان قیمت و خوابگاه‌ها را برای مسافران نوروزی پر می‌کنند. در بیشتر شهر‌ها به ویژه شهر‌های معروف در حوزه گردشگری کمبود امکانات اسکان و زیرساخت‌های هتلی وجود دارد و در صورت استفاده نشدن از مدارس، مسافران ایام نوروز تبدیل به بحران برای شهر مقصد می‌شوند. مدارس ابتدا با ستاد اسکان فرهنگیان وارد چرخه اسکان شدند تا معلمان و فرهنگیان بتوانند از این امکان در جهت سفر‌های ارزان در نوروز استفاده کنند. پس از این در شهر‌های مختلف مدارس به غیر فرهنگیان نیز داده شد و کلاس‌های درس که هیچ شباهتی به خوابگاه، هتل، اقامتگاه یا مهمانسرا نیز ندارند، تبدیل به یکی از گزینه‌های اسکان برای گردشگران نوروزی شدند. در حالی که بیشتر استفاده کنندگان از این خدمات نسبت به هزینه بالای هتل‌ها و مسافرخانه‌ها معترض هستند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال حذف مدارس از چرخه اسکان نوروزی است.

بی برنامگی معاون گردشگری/ آماده سازی مدارس برای اسکان نوروزی

محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به تازگی در نشست تدبین برنامه این سازمان برای نوروز در واکنش به اسکان نوروزی در مدارس گفته است: مدارس تنها مجاز به اسکان فرهنگیان هستند و اسکان مسافران تخلف محسوب می‌شود.

پس از این اظهار نظر، اما اخبار وزارت آموزش و پرورش حاکی از آماده سازی مدارس برای اسکان نوروزی دارد. برخلاف مدیران سازمان میراث فرهنگی، وزارتخانه آموزش و پرورش در عمل مدارس را برای اسکان آماده کرده است.

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز درباره اسکان نوروزی گفت: ظرفیت اسکان نوروزی شهر تهران نسبت به سال‌های گذشته یک و نیم برابر شده است، سال گذشته هم ۲۰ درصد مراکز اسکان نوروزی تهران خالی مانده بود، در حالی که سه سال پیش فقط هفت منطقه درگیر اسکان فرهنگیان بود. گاهی به دلیل کمبود مراکز گردشگری ناچار هستیم که این مراکز را در اختیار غیرفرهنگیان هم قرار دهیم.

اعتراض هتل داران

شواهد حاکی از حضور مدارس در چرخه اسکان نوروزی امسال است و مدیران وزارت آموزش و پرورش در کنار تدارک فضای اسکان برای فرهنگیان تلاش می‌کنند به کمک اقشار دیگر نیز بروند. با این مدیران گردشگری کشور به جای ریشه یابی علت رونق اسکان در مدارس همزمان با خالی ماندن هتل‌ها در برخی شهرها، تنها به تحلف خواندن این اسکان‌ها اکتفا کرده اند. از سوی دیگر جامعه هتل داران کشور از منتقدان اسکان نوروزی در مدارس هستند. جامعه هتل داران امسال با به نتیجه نرسیدن منع اسکان نوروزی در مدارس، در اطلاعیه‌ای به این موضوع اعتراض کردند. در این اطلاعیه آمده است: از انجا که فعالان و دست اندکاران صنعت کشور خصوصا بهره برداران حوزه اقامتی، شان و جایگاه ارزشمند و مقدسی را برای معلمان و فرهنگیان قائل بوده و اعتقاد دارند که خانواده محترم این عزیزان همیشه و در تمام طول سال خصوصا ایام تعطیلات نوروز باید سفری مطمئن با آرامش و مناسب داشته باشند آمادگی کامل خود را اعلام می‌کند تا در این ایام پذیرای فرهنگیان محترم با شرایط ویژه و تخفیفات مناسب باشند. بیش از ۳ هزار واحد اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، پانسیون و مجتمع اقامتی تفریحی در کشور فعالیت می‌نمایند و که قریب به ۷۰ درصد آن‌ها برای اقشار متوسط طراحی شده است و آمادگی دارد تا در طول سال و نیز ایام نوروز خدمات ویژه‌ای برای عموم مردم و خصوصا فرهنگیان گرامی ارائه کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده: به راستی آیا شان مکان‌های مقدسی به نام کلاس‌های درس در مدارس کشور اجازه می‌دهد که تبدیل درس در مدارس کشور اجازه می‌دهد که تبدیل به اقامتگاه‌های یا حداقل امکانات و بهداشت برای سفر هم میهنان عزیزمان باشد؟ آیا هریک از ارگان‌ها و نهاد‌های کشور، می‌توانند در مواردی که خود صلاح می‌دانند ورود کرده و نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند بهتر نیست هریک ازدستگاه‌های اجرایی نسبت به انجام وظیفه و تکالیف قانونی خود عمل کرده و به حوزه‌های غیر تخصصی ورود پیدا نکنند. ایا مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش اجازه می‌دهند که دستگاه‌ها و بخش‌های دیگر به حوزه آموزش دانش آموزان عزیز کشور که آینده ساز فردای میهنمان هستند ورود پیدا کرده و کلاس درس دائر نمایند؟

تا نوروز ۹۷ فرصت اندکی باقی مانده و به نظر می‌رسد در این فرصت امکانی برای حل مشکل اسکان نوروزی در مدارس نیست. امسال نیز هزاران مدرسه در سراسر کشور تبدیل به خوابگاه مسافران نوروزی خواهد شد و همچنان مدیران گردشگری کشور راهی برای حذف اسکان نوروزی در مدارس پیدا نکرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا