۱۰۰ طرح بزرگ اشتغالزایی همچنان بلاتکلیف

به گزارش بصیرنیوز،برنامه اشتغال فراگیر در تیرماه سال جاری پس از تصویب در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، برای اجرا به دستگاه‌های مختلف اجرایی توسط دولت ابلاغ شد تا این برنامه به عنوان سند اشتغالی دولت مبنای سیاستگذاری در حوزه توسعه کسب و کار و اشتغال باشد.

بیشتر بخوانید:

هشدار! وام‌های اشتغالزایی دردسر می‌شود

فارغ از بررسی جزئیات این طرح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیماه امسال از سامانه کار برای ثبت طرح‌های اشتغالزای متقاضیان، کارآفرینان و سرمایه گذاران رونمایی کرد تا صاحبان صنایع، فعالان اقتصادی و متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای جدید چه در سطح خرد و چه در سطح کلان در صورت نیاز به تامین سرمایه در گردش و تسهیلات، طرح خود را منطبق بر ظرفیت‌های اشتغال منطقه فعالیت ثبت و تقاضای خود را برای تامین مالی اعلام کنند.

بر همین اساس، طرح های ثبت شده در سامانه کار متناسب با اندازه کسب و کار و میزان تسهیلات در کمیته های استانی یا ملی مورد بررسی قرار می گیرند تا در صورت تایید طرح، فرایند معرفی متقاضی به بانک عامل برای دریافت تسهیلات آغاز شود.

در همین زمینه صلاحیت طرح‌های بزرگ اشتغالزا باید در کمیته‌ای فرابخشی در وزارت کار مورد بررسی قرار گیرند که در این زمینه چندین نشست این کمیته تشکیل شده اما به رغم اینکه بیش از ۷۰ درصد طرح‌های بزرگ مربوط به طرح‌های صنعتی و معدنی است اما نماینده وزارت صنعت در هیچ یک از جلسات این کمیته ملی شرکت نکرده است.

این در حالی است که بر اساس برنامه اشتغال فراگیر، حدود ۴۵۰ هزار فرصت شغلی جدید در سال آینده در حوزه صنعت، معدن و تجارت هدفگذاری شده است.

در همین زمینه یک منبع آگاه درباره روند بررسی طرح‌های ثبت شده اشتغالزا در سامانه کارا (سامانه  ثبت طرح‌های اشتغالزا) طی مدت آغاز فعالیت این سامانه گفت: اخیرا کمیته ملی بررسی طرح‌های بزرگ اشتغالزا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: در این کمیته صلاحیت طرح‌های نیازمند بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار، که از نظر اشتغال و تولید سرانه بالایی دارند، با عضویت نمایندگان دستگاه‌های مختلف اجرایی مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بررسی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:

آمارمتناقض اشتغالزایی سخنگوی دولت

این منبع آگاه افزود: با وجود اینکه تا کنون چند جلسه کمیته ملی بررسی طرح‌های بزرگ اشتغالزا در وزارت کار برای تعیین تکلیف سریع‌تر این طرح‌ها برگزار شده اما نه تنها وزارت صنعت، معدن و تجارت نماینده خود را با تاخیر و فشار زیاد به کمیته معرفی کرد بلکه به رغم این معرفی، نماینده این وزارتخانه هنوز در جلسات این کمیته حضور پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۵۰ میلیارد تومان طرح بزرگ اشتغالزای بالای ۵ میلیارد در سامانه کارا از سوی متقاضیان به ثبت رسیده است گفت: با توجه به اینکه طرح‌های اشتغالزای ثبت شده توسط متقاضیان می‌تواند در فعالیت‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت، گردشگری و غیره باشد بنابراین نمایندگان دستگاه‌های مختلف باید در این کمیته حضور داشته باشند تا به طور تخصصی به نمایندگی از دستگاه اجرایی مربوطه، صلاحیت طرح‌های ثبت شده را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت تایید برای پرداخت تسهیلات و تامین سرمایه در گردش به بانک عامل معرفی شوند.

نماینده وزارت صنعت: فرصت شرکت در جلسات را ندارم!

این منبع مطلع، با بیان اینکه ۷۰ درصد طرح‌های ثبت شده مرتبط با رَسته فعالیت‌های بخش صنعت و معدن است، اضافه کرد: متاسفانه بیش از ۱۰۰ طرح صنعتی و معدنی با سرانه اشتغال بالا به دلیل غیبت نماینده وزارت صنعت در این کمیته معطل مانده و تعیین تکلیف نشده است.

وی افزود: این موضوع موجبات اعتراض متقاضیان و مدیران واحدهای صنعتی و معدنی را فراهم کرده است و مدام از طریق کانالهای مختلف این موضوع را مطالبه می کنند که «چرا طرح‌های بخش‌های مختلف مانند  کشاورزی و گردشگری و … تایید و به بانک معرفی می شوند اما طرح‌های صنعتی و معدنی تعیین تکلیف نمی شوند».

وی ادامه داد: در همین رابطه روزانه دهها تماس و نامه از واحدهای صنعتی به وزارت کار ارسال می شود و پیگیر علت تاخیر در بررسی طرح‌های خود در روزهای پایانی سال هستند.

به گفته این منبع آگاه، بی اهمیتی مفرط و عدم رعایت قانون توسط وزارت صنعت و معدن برای موضوع مهمی چون اشتغال توجیه ندارد.

این منبع آگاه با تاکید بر اینکه قطعا مسئول این بی تفاوتی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است که نماینده این وزارتخانه در کمیته ملی بررسی طرح های اشتغالزا را با تاخیر معرفی کرد گفت: هفته گذشته پس از پیگیری‌های متعدد سرانجام از سوی وزیر، نماینده این وزارتخانه در کمیته معرفی شد اما پس از دعوت وزارت کار از وی برای حضور در جلسات، او با کمال تعجب اعلام کرد:«فرصت شرکت در جلسات را ندارم!»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا